Violencia en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de la Danza en la Escuela Nacional de Arte de Cuba. / Violence in the teaching-learning process of Dance at the National School of Art in Cuba.
Keywords:
ALABRAS CLAVE / KEYWORDS Violencia, proceso de enseñanza aprendizaje, danza, clase, cuerpo / Violence, teaching process, dance, class, bodyAbstract
Este artículo es un resumen sobre los resultados alcanzados en la tesis de maestría titulada “Algunas manifestaciones de violencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la danza en la Escuela Nacional de Arte” en Cuba. En la misma se presenta un estudio casuístico dirigido al análisis de la violencia en el contexto educativo que particulariza el proceso de enseñanza-aprendizaje de la danza en la antedicha institución. Se exponen los resultados investigativos que se obtuvieron durante el trabajo de campo en el curso escolar 2011-2012 en la Escuela Nacional de Danza, donde se desarrolló la pesquisa. Se ofrecen conclusiones y recomendaciones en torno a dicha temática, con el propósito de visibilizar la problemática que sustenten, en alguna medida el enfrentamiento pedagógico de este flagelo.
Violence in the teaching-learning process of Dance at the National School of Art in Cuba.
This article is a summary of the results achieved in the master’s thesis entitled “Some manifestations of violence in the teaching-learning process of dance at the National School of Arts” in Cuba. In the same case study presents an analysis led to violence in the educational context that particularize the teaching-learning process of dance in the aforementioned institution. It presents the research results that were obtained during fieldwork in the 2011-2012 school year at the National School of Dance, where the research took place. Conclusions and recommendations are offered around this issue, in order to visualize the problem that support to some extent the pedagogical battle this scourge.
Downloads
References
Álvarez, L. y Barreto, G. (2010). El arte de investigar el arte. Santiago de Cuba: Oriente.
American Psychological 80, ReducingMegaviolence. A Research Agenda, Washington, APA, 1996.
Ball, S. J. (1987). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: Paidós/MEC.
Ball, S. J. (1993). «Education markets, choice and social class: the market as a class strategy in theUK and the USA», British Journal of Sociology of Education, 14 (1), 3-19.
http://dx.doi.org/10.1080/0142569930140101
Blase J. y Anderson G. (1995). The Micropolitics of Educational Leadership.From Control to Empowerment. Nueva York: Teachers College Press.
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1977). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.
Bourdieu, P. (1996). La escuela como fuerza conservadora: desigualdades escolares y culturales.PDF.
Bourdieu, P. (2010). El poder de la violencia simbólica. Extraído el Lunes 8 de febrero de 2010 desde http://humanismowidget blog-subscription.
Cámara, E e Islas, H. (2007). La enseñanza de la danza contemporánea. Una experiencia de investigación colectiva. México, DF: INBA.
Casas, M.(s/f). La experiencia del cuerpo propio en Diccionario Latinoamericano de Bioética -Facultad de Medicina de la Universidad Panamericana. México: [s.n.]. Extraído el 14 de septiembre de 2010desde http://www.bioeticas.org/IMG/pdf/dl226241.PDF.
Castaler, M. (2005). Cuerpo y lenguaje no verbal. Recre@rte, Nº3. España. Extraído el 22 de septiembre 2010 del sitio http://www.iacat.com/revista/recrearte/recrearte03.htm
Carreras, I (2012). Sobre la violencia en la enseñanza de la danza en Cuba. Un tema difícil pero necesario. Arte y Movimiento. España ISSN: 1989-9548.
Chávez, M.F. y Hernández, J.A. (2000). La violencia familiar en la legislación mexicana. México: Porrúa.
Delors, J. (2010). ¿Cómo hacer una clase de calidad con calidez? En Cuaderno Nueva educación general básica. 13. Ecuador: UNESCO.
Díaz, O., Domínguez, E. y Ramírez, Y. (s/f).La violencia una mirada desde la adolescencia.
Jociles, M I, y Franzé, A. (2008). ¿Es la escuela el problema? Perspectivas socioantropológicas de etnografía y educación. España: Trotta.
Katz, R. (2004). Sin pedir permiso sale el sol. Reflexiones y propuestas sobre educación, derechos humanos y comunicación en el contexto de la vida cotidiana. 3ra ed. Ecuador:[s.n.].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.