El Museo Imaginario: Una experiencia para la formación del profesorado en la Enseñanza de las Artes Visuales / The imaginary museum: an experience for teacher training in visual arts education
Keywords:
didáctica del arte, educación no formal, museo, innovación docente, nuevas tecnologías / Didactic of art, non formal education, museum, innovation in teaching, new technologiesAbstract
Este trabajo presenta un proyecto de formación de educadores en el ámbito de la educación artística, que he puesto en práctica en los últimos años con la inestimable colaboración de mi alumnado. El objetivo principal de este proyecto era iniciar al estudiante universitario en la elaboración de un material curricular de calidad utilizando las obras de arte como recursos educativos. Como punto de partida, he querido aplicar algunos de los enfoques educativos innovadores en mi actividad docente los cuales, aunque a priori puedan parecer contradictorios, encuentro que convergen entre sí hacia un mismo punto: hacia la importancia de un aprendizaje activo con obras originales en el contexto de la educación no formal, y al incorporar los soportes multimedia (internet, CD, etc.) en el marco de formación de los alumnos en materia estética. Hemos basado el análisis en un itinerario en torno al tema del desnudo. Finalmente, presentamos los resultados obtenidos.
The imaginary museum: an experience for teacher training in visual arts education
This work presents a project to train educators in the field of education through art, which I have implemented in recent years with the invaluable assistance of my students. The main objective of this project was to begin college student in developing a quality curriculum materials using art as educational resources. As a starting point, I wanted to apply some of the innovative educational approaches in my teaching which, though it may seem contradictory, I find those converge together towards the same point: to the importance of active learning with original works in nonformal context, and to incorporate multimedia formats (Internet, CD, etc.) as part of training students in aesthetic matters. We based the analysis on a journey around the theme of the nude. Finally, we present the results found in the project.
Downloads
References
AUMONT, J. (1992). La Imagen. Barcelona: Ed. Paidós.
BELLIDO GANT, M. L. (2001). Arte, Museos y Nuevas Tecnologías. Gijón: Ed. Trea.
BLACKMON, C. (1986). Teach the Mind, Touch the Spirit: a guide to focused field trips. Chicago: Dept. of Education, Field Museum of Natural History.
CAJA FRANCISCO, J. y BERROCAL CAPDEVILA, M. (coord.) (2001). La educación plástica y visual hoy. Educar la mano, la mirada y el pensamiento. [Barcelona]: Ed. Grao.
COLORADO CASTELLANY, A. (1999). Hipercultura Visual. El reto hipermedia en el arte y la educación. Madrid: Editorial Complutense.
DAVIS, J. y GARDNER, H. (1993): “Open Windows, Open Doors”. Museum News –Washington, 72, (1), p. 34.
DE BARTHOLOMEIS, F. (1994): El Color de los Pensamientos y los Sentimientos. Barcelona: Ed. Octaedro.
DUBORGEL, B. y MULLER, M. (1989). Imaginaire a l’oeuvre. París: Greco.
EISNER, E. W. (1995). Educar la Visión Artística. Barcelona: Paidós.
GARDNER, H. (1993). Arte, Mente y Cerebro: una aproximación cognitiva a la creatividad. Barcelona: Paidós.
GARCÍA SERRANO, F. (2000): El Museo Imaginado. Base de datos y Museo Virtual de la Pintura Española fuera de España. Proyecto y catálogo. Madrid: Sr. Federico Nicolas García Serrano.
MALRAUX, A. (1965). Le musée imaginaire. París: Gallimard.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.