La Universidad de las Artes de Cuba de cara a las investigaciones etnográficas de los estudiantes de la especialidad de danza / The University of the Arts of Cuba in the face of ethnographic research students specializing in dance.
Keywords:
Autoetnografía, producciones narrativas, proceso de enseñanza- aprendizaje. / Autoethnografy, narrative productions, teaching-learning. process.Abstract
El presente trabajo pertenece a las producciones narrativas desde el formato autoetnográfico del proceso de enseñanza aprendizaje de la antropología en la Universidad de las Artes de Cuba. Por lo que, desde una condición naturalista, holística, fenomenológica y émica se describe el desarrollo de la ciencia que hasta el 2009, había quedado elidido en este enclave académico. Los datos que aparecen en el ensayo proceden de observaciones y entrevistas realizadas a los estudiantes de la especialidad de Arte Danzario de la carrera de tercer año de folklore. Asimismo, se realiza un análisis sintético del desarrollo de la ciencia en Cuba, a partir de los acercamientos de sus actores sociales; por todo lo anterior en él, se puede hallar una contribución sustantiva a partir de la comprensión de la realidad del proceso que ha seguido la implementación de la antropología en la antedicha universidad.
The University of the Arts of Cuba in the face of ethnographic research students specializing in dance.
The present work belongs to the narrative productions from the format autoethnografic of the process of teaching-learning of the anthropology in the University of the Arts of Cuba. For that that, from a naturalistic, holistic condition, fenomenologic and emic the development of the science is described that up to the 2009, it had been elided in this it academic pierces. The data that they appear in the rehearsal come from observations and interviews carried out the students of the specialty of Dance Art of the third nivel of folklore. Also it is carried out a synthetic analysis of the development of the science in Cuba, starting from the approaches of their social actors; for all the above-mentioned in him can be a contribution sustantiv starting from the understanding of the reality of the process that has followed the implementation of the anthropology in the above university.
Downloads
References
Angulo, D. (1952). Casa Cuartel de Bayamo. Revista de Arqueología y Etnología. La Habana, Enero-Diciembre, Año VII, Época II, No 15-16 pp 293-294.
Arañó, J. C. (2013).Nos abruman las Tinieblas, Mirada Crítica a la Investigación en Artes. España: Universidad de Jaén. PDF.
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S.(eds.) (2005). The Sage Handbook of Qualitative Research (3.ªed.). Londres: Sage.
http://dx.doi.org/10.1177/1468794105047237
Guelmes, Y. (2014). El tabaquismo en los bailarines del grupo artístico Verdarte. Trabajo de campo.
Hernández, F. (2013). Desde dónde me sitúo. Notas de la conferencia ofrecida en la Universidad de Jaén.
Hernández, J. (2014). Racismo en el proceso de montaje coreográfico del grupo artístico Verdarte. Trabajo de campo.
Hipólito, C. (2014). Brecha de Género. Manifestaciones de desigualdad de género entre los integrantes del Grupo Artístico Verdarte. Trabajo de campo.
Izquierdo, G. (2014). Cuba comunidades apropiadoras tempranas. Tesis doctoral.
López, S (2014). Motivación profesional en el grupo de tercer año de folklore. Trabajo de campo.
Martínez, E. (2014).Prostitución como construcción simbólica. La bailarina/rin de espectáculo. Trabajo de campo.
Rangel, A. (2012). Antropología en Cuba. Orígenes y desarrollo. La Habana: Fundación Fernando Ortiz.
Tooré, K (2014).Violencia en el montaje coreográfico del grupo artístico infantil El hombresito Verde. Trabajo de campo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.