The Post-olympic Barcelona in cinema
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.19.5584Keywords:
Barcelona, Barcelona Brand, Barcelona Model, Cinema, City, Olympics Games, Urban RenewalAbstract
This article analyses through a selection of films how cinema has portrayed post-Olympic Barcelona. We distinguish two basic ways of representing the Catalan capital: the first shows an idealized and touristic Barcelona, thus contributing, more or less voluntarily, to praise and boost both the Barcelona model of urban renewal and the Barcelona brand; the second provides a more critical view of post-olympic Barcelona, focusing on some of its problems (urban speculation, gentrification, social inequalities, exclusion and exploitation of immigrants) and portraying the existence of those who live on the fringes of the tourist city. Starting from this distinction, we analyse Todo sobre mi madre (1999) by Pedro Almodóvar, L’auberge espagnole (2002) by Cédric Klapisch and Vicky Cristina Barcelona (2008) by Woody Allen to illustrate the first way of representing the city, and En construcción (2001) by José Luis Guerín y Biutiful (2010) by Alejandro González Iñárritu to exemplify the second.
Downloads
References
AJUNTAMENT DE BARCELONA (2014): La actividad turística en Barcelona: desarrollo y gestión, https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/sites/default/files/documents/141203_la_actividad_turistica_en_barcelona.pdf (fecha de consulta: 03/06/2020)
AJUNTAMENT DE BARCELONA (2019): 2018. Informe de l’activitat turística a Barcelona, https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/sites/default/files/iaotb18_final_0.pdf (fecha de consulta: 03/06/2020)
ALLEN, Woody (2008). Vicky Cristina Barcelona. Fillm.
ALMODÓVAR, Pedro (1999): Todo sobre mi madre. Film.
BALIBREA, Mari Paz (2004): “Barcelona: del modelo a la marca”, BibliotecaYP, http://ypsite.net/pdfs/barcelona_del_modelo_a_la_marca.pdf (fecha de consulta: 03/06/2020)
BARTHES, Roland (2009): Mitologías, Madrid: Siglo XXI de España.
BENNET, Bruce (2010): “Biutiful Director Alejandro González Iñárritu on Woody Allen’s Barcelona and the Problem With Ordering Coffee in New York”, Vulture, 30/12/2010, https://www.vulture.com/2010/12/biutiful_director_alejandro_go.html (fecha de consulta: 03/06/2020)
BUSBY, Graham y KLUG, Julia (2001): “Movie-Induced Tourism: The Challenge of Measurement and Other Issues”, Journal of Vacation Marketing, vol. 7, núm. 4, pp. 316-332. https://doi.org/10.1177/135676670100700403
CASTELLANOS, Jordi (2002): “Barcelona, las tres caras del espejo: del Barrio Chino al Raval”, Revista de Filología Románica, anejo III, pp. 189-202.
CERVANTES, Miguel de (1605): El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha, Madrid: Casa editorial Saturnino Calleja Fernández.
CURRY, Renée R. (2013): “Woody Allen’s Grand Scheme: The Whitening of Manhattan, London, and Barcelona”, en Bailey, Peter J. y Girgus, Sam B. (eds), A Companion to Woody Allen, Malden, Mass.: Wiley-Blackwell, pp. 277-293. https://doi.org/10.1002/9781118514870.ch13
DELGADO, Manuel (2006): “El forat de la vergonya”, La Veu del Carrer, núm. 98, p. 11.
DELGADO, Manuel (2008): “El miedo al gueto (o porqué se procura evitar la concentración excesiva de pobres en la ciudad)”, en González, Antonio G. (ed.), Exceso y escasez en la era global: la nueva complejidad de la política, la economía, el sujeto, la ciudad y el arte, Las Palmas: Obra Social de la Caja de Canarias, pp. 133-53.
DELGADO, Manuel (2007): La ciudad mentirosa: fraude y miseria del modelo Barcelona, Madrid: Libros de la Catarata.
DERAKHSHANI, Mana y ZACHMAN, Jennifer (2005): “‘Une histoire de décollage’. The art of intercultural identity and sensivity in L’Auberge Espagnole”, Transitions. Journal of franco-iberian studies, vol. 1, núm. 1, pp. 126-39.
DIGIACOMO, Susan (2008): “Vicky Cristina Barcelona vista per una antropòloga”. Quaderns-e de l’Institut Català d’Antropologia, 11/2008a, http://www.antropologia.cat/quaderns-e-116 (fecha de consulta: 03/06/2020)
DONALD, Stephanie y GAMMACK, John G. (2007): Tourism and the Branded City. Film and Identity on the Pacific Rim, Aldershot: Ashgate.
ESCUR, Núria (2001): “Cine contra el olvido. La película de Guerín ‘En construcción’ revive el Barrio Chino sepultado por el Raval”, La Vanguardia, Vivir en Barcelona, 06/112001, p. 1.
FABRE, Jaume y HUERTAS, Josep Maria (1988): Barcelona 1888-1988: la construcció d’una ciutat, Barcelona: Publicacions de Barcelona.
GONZÁLEZ IÑÁRRITU, Alejandro (2010): Biutiful. Film.
GUERÍN, José Luis (2001): En construcción. Film.
GUERÍN, José Luis (2002): “Especial: En construcción”. Media, abril 2002, p. 2.
KIM, Hyounggon y RICHARDSON, Sarah L. (2003): “Motion picture impacts on destination images”, Annals of Tourism Research, vol. 30, núm. 1, pp. 216-237. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00062-2
KLAPISCH, Cédric (2002): L’auberge espagnole. Film.
LYNCH, Kevin (1990): The image of the city, Cambridge, Mass.: M.I.T. Press.
NUNES, José Maria (1966): Noche de vino tinto. Film.
OBSERVATORI DEL TERRITORI (2017): Anàlisi sistemes zones verdes/espais lliures, http://territori.gencat.cat/web/.content/home/06_territori_i_urbanisme/07_observatori_territori/informes_estudis/urbanisme/potencial_planejament/Sistema-de-zones-verdes.pdf (fecha de consulta: 03/06/2020)
PUNTÍ, Jordi (2011): “La paraula 'xarnego' continua vigent i sent despectiva”, Ara.cat, 17/04/2011, https://www.ara.cat/cultura/Jordi_Punti-Els_castellans_0_464354008.html (fecha de consulta: 03/06/2020)
QUINTANA, Ángel (2004): “Imatge, cinema i turisme. Algunes construccions imaginàries per al desig”, en Enguita Mayo, Nuria; Marzo, Jorge Luis y Romaní, Montse (eds), Tour-ismes: la derrota de la dissensió: itineraris crítics, Barcelona: Fundació Antoni Tàpies/Fòrum de les Cultures, pp.114-125.
RILEY, Roger W. y VAN DOREN, Carlton S. (1992): “Movies as tourism promotion: A ‘pull’ factor in a ‘push’ location”, Tourism management, vol. 13, núm. 3, pp. 267-274. https://doi.org/10.1016/0261-5177(92)90098-R
ROBLES, Fermín (2008): “‘He retratado una Barcelona romántica, exótica y estimulante’. Allen presenta en la ciudad su último filme, un auténtico reclamo turístico”, El País, 21/09/2008, https://elpais.com/diario/2008/09/21/catalunya/1221959244_850215.html (fecha de consulta: 03/06/2020)
TRUFFAUT, François (1974): El cine según Hitchcock, Madrid: Alianza Editorial.
UNAMUNO, Miguel de (1950): Obras Completas, vol. 1, Madrid: Afrodisio Aguado.
VALLBONA, Rafael (2001): “Adiós al Barrio Chino”, El Mundo Magazine, núm. 85, http://www.elmundo.es/magazine/num85/textos/viaje.html (fecha de consulta: 03/06/2020)
VÁZQUEZ MONTALBÁN, Manuel (1987): Barcelonas, Barcelona: Empúries.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sara Antoniazzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














