Participatory action, interaction, and knowledge in artistic learning situations in the urban environment
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.19.5704Keywords:
Arts-based Research, visual ethnography, a/r/tography, photography, collaborative artistic process, social interaction, ChillidaAbstract
This research explores the methodological advantages that art learning situations that occur in public settings provide us with. In the proposed experience, photography is used as a pedagogical tool and means of visual expression as the protagonist of the teaching-learning process, placing image creation at the heart of the pedagogical activity in visual arts. At the same time, the organiser of educational action intervenes as an artist-researcher-teacher who makes use of photography as an Arts-based Research instrument and efficient resource to highlight the events of artistic knowledge that take place in the process. Through multisensory exploration, interaction, participation and collaboration, appreciating art becomes an act of collective production of culture in which students recognise themselves as producers of images and not only as consumers of this culture. Linking practice, reflection and learning, these kinds of aesthetic and educational experiences are fostering curiosity and participation, as well as personal enjoyment, thus achieving a closer approximation of the participants to the work of art.
Downloads
References
Ausubel, David P., Novak, Joseph D. y Hanesian, Helen (1987). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México, México: Trillas.
Baeza, Manuel A. (2000). Los caminos invisibles de la realidad social: ensayo de sociología profunda sobre los imaginarios sociales. Providencia, Chile: Ril editores.
Barone, Tom, y Eisner, Elliot (2012). Arts based research. Thousand Oaks, Estados Unidos: Sage.
Benjamin, Walter, y Muñoz Milanés, José (2007). Sobre la fotografía. Valencia, España: Pre-Textos.
Blumer, Herbert (1982). El interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Barcelona, España: Hora.
Bruner, Jerome. S. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid, España: Visor.
Bruner, Jerome. S. (2001). Realidad mental y mundos posibles: los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona, España: Gedisa.
Cassirer, Ernest (2004). Antropología filosófica: introducción a una filosofía de la cultura. Colección Popular (41). México, México: Fondo de Cultura Económica.
Castoriadis, Cornelius (1995). Los dominios del hombre: las encrucijadas del laberinto. Barcelona, España: Gedisa.
Castro-León, Elke (2017). El mundo conceptual del alumnado de educación artística. Tesis doctoral inédita. Universidad de Sevilla, España. http://hdl.handle.net/11441/54384
Coll, César (1991). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Barcelona, España: Paidós.
Colomina, Rosa y Onrubia, Javier (2001). Interacción educativa y aprendizaje escolar: la interacción entre alumnos. En Desarrollo psicológico y educación (pp. 415-436). Madrid, España: Alianza.
Dewey, John (2002). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación. Madrid, España: Morata.
Dewey, John (2004). Experiencia y educación. Madrid, España: Biblioteca Nueva.
Dewey, John (2008). El arte como experiencia. Barcelona, España: Paidós.
Ewald, Wendy (2007). Thirty Years of Collaborating with Children. Visual Arts Research, 33(2), 21-23. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/20715445
Ewald, Wendy (2015). This is where I live. Londres, Inglaterra: MACK.
Ewald, Wendy, y Ollman, Arthur (1993). Wendy Ewald: Portraits and Dreams. Photographs by Mexican Children. Nueva York, Estados Unidos: George Eastman House.
Geertz, Clifford (2006). La interpretación de las culturas. Barcelona, España: Gedisa.
Goodman, Nelson (2005). Maneras de hacer mundos. Madrid, España: Visor.
Harper, Douglas (1994). On the authority of the image: Visual methods at the crossroads. En Norman. K. Denzin y Yvonna S. Lincoln (Eds.) Handbook of qualitative research (pp. 403-412). Thousand Oaks, Estados Unidos: Sage.
Heidegger, Martín (2009). El arte y el espacio. Barcelona, España: Herder.
Irwin, Rita L., y De Cosson, Alex (Eds.) (2004). A/r/tography: Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry. Vancouver, British Columbia: Pacific Educational Press.
Juanola, Roser, y Masgrau, Mariona (2014). Las aportaciones de E. W. Eisner a la educación: un profesor paradigmático como docente, investigador y generador de políticas culturales. En Revista Española de Pedagogía, 72 (259), 493-508.
Marín Viadel, Ricardo (2005). La «investigación educativa basada en las artes visuales» o «arteinvestigación educativa». En Ricardo Marín Viadel (Ed.) Investigación en educación artística: temas, métodos y técnicas de indagación sobre el aprendizaje y la enseñanza de las artes y culturas visuales, (pp. 223-274). Granada, España: Universidad de Granada y Universidad de Sevilla.
Marín Viadel, Ricardo. (2011). Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas. Educação, 34 (3), 271-285. Brasil: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul Porto Alegre. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84820027003
Marín Viadel, Ricardo (2017). A/r/tografía Social: un enfoque metodológico en el contexto de las investigaciones sobre Artes Visuales y Educación. En Ricardo Marín Viadel y Joaquín Roldán (Eds.), Ideas visuales: Investigación basada en artes e investigación artística (pp. 30-45). Granada, España: Universidad de Granada.
Moreira, Marco A. (2000). Aprendizaje significativo: teoría y práctica. Madrid, España: Visor.
Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 25, de 29 de enero de 2015, 6986 a 7003. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/29/pdfs/BOE-A-2015-738.pdf
Piaget, Jean (2012). La equilibración de las estructuras cognitivas: problema central del desarrollo. Madrid, España: Siglo XXI de España.
Pintos, Juan L. (2005). Comunicación, construcción de la realidad e imaginarios sociales. Utopía y Praxis Latinoamericana, 10 (29), 37-65.
Vygotski, Lev (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 27-28, 105-116. https://doi.org/10.1080/02103702.1984.10822045
Vygotski, Lev (1995). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Crítica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Elke Castro León

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














