Visual narratives from the hybridization of the spaces inhabited by different agents of the Faculty of Education (UPV-EHU)

Authors

  • Maitane Picaza Gorrotxategi
  • Amaia Eiguren Munitis Universidad del País Vasco (UPV/EHU)
  • María Dosil Santamaria
  • Miriam Pena Zabala
  • Israel Alonso Saez

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc.extra4.5749

Keywords:

photo essay, Space, dentity, reflection

Abstract

Space is never neutral as it is inhabited by subjects who forge identities in the places they occupy. Within this context, the Faculty of Education of Bilbao (UPV/EHU) has carried out a project in the academic year 2019-2020 focused on the joint reflection of different educational agents on the spaces. The project aims to deepen in the personal concerns of the participants by collecting their voices from two generating questions: What is the reason why we are in the project, what has led us to take part in this project? The fact of collecting the voices helps to create a horizontal dialogue between the word and the image, positioning them on the same level as a narrative vehicle of the stories that move from a personal vision to a more collective vision and places people in continuous relationship with spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castillo-Retamal, F., y Cordero-Tapia, F. (2020). El Tercer Maestro: el espacio natural como catalizador para una educación ambiental efectiva. Revista Saberes Educativos, 4, 48-61. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2020.54895

Córdoba, V. Y. (2007). La narrativa visual como metodología del sentido: articulación metodológica e implicaciones terapéutico-educativas. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 2, 233-246.

Echavarría, C. V. (2003). La escuela: un escenario de formación y socialización para la construcción de identidad moral. Revista latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(2), 15-43.

Fassina, M., y Torres, M. (2013). Los cuerpos que anidan en los espacios educativos. Dialnet, 29, 49-54.

Gupta, A., y Ferguson, J. (2008). Más allá de la "cultura": espacio, identidad y las políticas de la diferencia. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología, 7, 233-256. https://doi.org/10.7440/antipoda7.2008.10

Gutierrez, K. (2005). Developing a sociocritical literacy in the Third Space: A theoretical Essay. Este artículo fue presentado en AERA Scribner Award Lecture. Montreal, Canada.

Lie, R. (2009). Comprender la hibridación: Hacia un estudio de los espacios de comunicación intercultural. Revista CIDOB d'Afers Internacionals, 88, 43-52.

Mannay, D. (2017). Métodos visuales, narrativos y creativos en investigación cualitativa. Madrid: Narcea.

Olmos, R., Sánchez, D., y Correa, A. (2016). Reflexiones y transformación pedagógica. Reconocimiento a la otredad. Revista Iberoamericana de Educación, 71(1), 9-28. https://doi.org/10.35362/rie71145

Yañez-Urbina, C., Figueroa C., I., Soto, J., y Sciolla H, B. (2018). La voz en la mirada: Fotovoz como una metodología para explorar los procesos de inclusión-exclusión desde la perspectiva del estudiantado. Atalanta: Revista de las Letras Barrocas, 6(2), 1-16. https://doi.org/10.7764/PEL.55.2.2018.4

Downloads

Published

2020-12-14

How to Cite

Picaza Gorrotxategi, M. (2020) “Visual narratives from the hybridization of the spaces inhabited by different agents of the Faculty of Education (UPV-EHU)”, Tercio Creciente [Preprint], (extra4). doi:10.17561/rtc.extra4.5749.