Signifying perception in the city: A look from an artistic point of view

Authors

  • Silvia López Rodríguez Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc.extra4.5761

Keywords:

City, urban space, derive, perception

Abstract

The artistic practice as a creative process supposes a platform that offers the tools, attitude and methods of approaching space from a new point of view. Art is therefore proposed as a way of knowledge of reality and of the humankind and specifically in our case, as an instrument of knowledge of the city. The signifying perception, the status of citizen-artist, and the drift will be the main contributions to promote the experience of the urban environment through an artistic experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELPOTI, Marco (1997). “Un ojo en las ramas”, en Italo Calvino, Nuevas Visiones. Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.

LÓPEZ RODRÍGUEZ, Silvia (2003). Percepción y creación de la ciudad: método simbólico-semiótico del ciudadano para una recreación de la realidad urbana. Gazeta de Antropología, 19. https://doi.org/10.30827/Digibug.7332

LYNCH, Kevin (1960). La imagen de la ciudad. Buenos Aires, Infinito, 1974.

MCDONOUGHT, T., LEVIN, T.Y., BANDINI, M. (1997). Situacionistas. Arte, política, urbanismo, Barcelona, Actar.

MERLEAU-PONTY, Maurice (1945). Fenomenología de la percepción. Barcelona, Península, 2000.

MOREY, Miguel (1999). Invitación a la lectura de Walter Benjamin, Punto Crítico.

RUIZA, M., FERNÁNDEZ, T. y TAMARO, E. (2004). Biografia de Francesco Petrarca. En Biografías y Vidas. La enciclopedia biográfica en línea. Barcelona (España). Recuperado de https://www.biografiasyvidas.com/biografia/p/petrarca.htm el 15 de septiembre de 2020.

SORIAU, Etienne (1998). Diccionario Akal de Estética, Madrid, Akal.

ZARRALUKI, Pedro (2001). La ciudad invisible, Quaderns D’aquitectura i urbanisme, 219.

Downloads

Published

2020-12-14

How to Cite

López Rodríguez, S. (2020) “Signifying perception in the city: A look from an artistic point of view”, Tercio Creciente, (extra4), pp. 85–96. doi:10.17561/rtc.extra4.5761.