Sound. A sculptural material
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.extra5.5762Keywords:
sound, sculpture, sound art, experimental music, sound sculptureAbstract
Despite its invisibility, sound maintains a peaceful dispute with ocularcentrism, a theory based on the priority that the world of visual arts has given to the sense of sight over the rest of the bodily senses. The acceptance and inclusion of sound in the arts and specifically in sculpture, helps us to eliminate said hegemony of the "eye" as a receiving organ, allowing us to perceive emotions and artistic experiences through the ears and the rest of the body. Sound as matter takes over the environment it inhabits, defines it and transforms it spatially.
Downloads
References
Acústica integral (s. f.) Oscilogramas. Recuperado de https://www.acusticaintegral.com/3303/presion-sonora-oscilogramas/
Ars Sonorus (s. f.) Los exploradores sonoros. Jean Tinguely (1925-1991). Recuperar de https://www.youtube.com/watch?v=eSkRB6qHdD4
Azurza, E. (2017). Guggenheim, La materia del tiempo, Richard Serra. Sociedad Coral de Bilbao. Recuperado de https://www.coraldebilbao.com/tag/guggenheim/
Baschet, F. (1999). Les Sculptures Sonores. Chemsford: Soundworld Publishers.
Centre Pompideu (s. f.). Marcel Duchamp. Á bruit secret (A Hidden Noise). Recuperado de: https://www.centrepompidou.fr/es/ressources/oeuvre/cML6go
Copenhagen Contemporary (2016). Céleste Bousier-Mougenot: From here to ear. Recuperar de https://www.e-flux.com/announcements/72780/cleste-boursier-mougenotfrom-here-to-ear/
Danto, A. C. Más allá de la caja brillo. Las artes visuales desde la perspectiva posthistórica. Tres cantos, Madrid: Akal.
Fundación Harry Bertoia (2020). Acerca de Bertoia Sonambient. Recuperar de https://harrybertoia.org/about-bertoia-sonambient/
Fontán, M., Iges, J. y Marie, J. L. (Eds) (2016-2017). Escuchar con los ojos. Arte sonoro en España, 1961-2016. Fundación Juan March.
Emerick, G., Massey, H., Costello & Gil Giner, R. (2011). El sonido de los Beatles. Memorias de su ingeniero de grabación. Barcelona: Indicios.
Harasim, T. (2015-2016). La evolución histórica del ocularcentrismo en la arquitectura [Trabajo Fin de Grado]. Universidad Politécnica de Madrid. Recuperar de http://oa.upm.es/39195/1/TFG_THEODOR_HARASIM.pdf
Jaramillo, A. M. (2007). Acústica: la ciencia del sonido. Medellín, Colombia: Instituto Tecnológico Metropolitano. Institución Universitaria.
Kandinsky, V. (1989). De lo espiritual en el arte (1º ed. 1979). México: Premia Editora de Libros.
Krauss, R. (1979). La escultura en el campo expandido. Barcelona: Paidós, 1979.
Licht, A. (2009). Sound Art: Origins, development and ambiguities, 1, 3-10. Inglaterra: Cambridge University Press. Recuperar de: https://www.cambridge.org/core/journals/organised-sound/article/sound-art-origins-development-and-ambiguities/C0F332F7EE65E470365FC960AF3D1533
Matossian, N. (1981). Iannis Xenakis. Paris: Fayard / Sacem.
McLuhan, M. (1985). La Galaxia Guttenberg. Barcelona: Planeta-Agostini.
Meier, K. von (1986). La bola secreta de hilo: una conferencia. Recuperar de https://www.kurtvonmeier.com/the-secret-ball-of-twine-a-lecture
Merleau-Ponty, M. (1993). La fenomenología de la percepción (1º ed. 1945). Barcelona: Planeta- de Agostini.
Mid Pennine Art (s. f). Singing Ringing Tree. Recuperar de: http://midpenninearts.org.uk/projects/singing-ringing-tree/
Moya, L., Bergua, J. A. y Ruiz, M. (2020). Multicorporalidad frente al ocularcentrismo: de la ciudad ojo-individuo a la ciudad sensorial-participada. Cuadernos de trabajo, 33(1), 127-140. Madrid: Universidad Complutense. Recuperado de https://doi.org/10.5209/cuts.60741
Muntadas, A. (1998). Manifiesto de los subsentidos en forma de cartel (realizado para la galería Vandrés de Madrid en 1971). Proyectos. Muntadas. Projestes. Catálogo. Madrid: Fundación arte y tecnología.
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) (2009). Lanas. Recuperar de https://www.museoreinasofia.es/coleccion/obra/lanas
Nyffeler, M. (1998). El alquimista sonoro de Salvador. Tras la Huellas de Walter Smetak (1913-1984). Catálogo de la exposición Beat Schläpfer (comp.). Suiza, Zúrich: Suiza en intercambio con el mundo. Recuperar de: https://www.latinoamerica-musica.net/compositores/smetak/ny-es.html
Otero, L. (2015). La sordera: una oportunidad para descubrir la música. Revista Española de Discapacidad, 3 (2), 133-137. Recuperar de: http://dx.doi.org/10.5569/2340-5104.03.02.09
Pallasmaa, J. (2006). Los ojos de la piel: La arquitectura y los sentidos. Barcelona: Gustavo Gili.
Parcerisas, P. (2007). Conceptualismo(s) Poéticos/ Políticos/ Periféricos. En torno al arte conceptual en España 1964-1980. S. Marchán Fiz (pról.). Madrid: Akal.
Picado, V. Y. (2012). Arte y escultura sonora. Del sonido como objeto al objeto sonoro. Arte y políticas de identidad, 7, 51-60.
Schaeffer, P. (2003). Tratado de los objetos musicales. Madrid: Alianza Editorial (2ª reimpresión).
Silleras, R. (2015). Sólido y sonido: posibilidades creativas de la conjunción del sonido con medios en estado sólido en la escultura sonora contemporánea. (Tesis doctoral). Valencia: Universidad politécnica de Valencia.
Spanghero, M. (2020). Michele Spanghero. Sound Sculpture. Recuperar de http://www.michelespanghero.com/works/ad-lib/
Raffino, M. E. (2021). Onda. Conepto.de. Argentina. Recuperar de : https://concepto.de/onda-2/.
Rendueles, C. (2007). Jaume Plensa. La Poesía de la Materia. Minerva. Comunidad de Madrid (col.). Madrid: Círculo de Bellas Artes, 42-45. Recuperar de: https://cbamadrid.es/revistaminerva/articulo.php?id=146
Russolo, L. (2013). L’Arte des Bruits. Manifieste futuriste, 1913. Paris: Editions Allaia.
Wintergata (2016). Wintergatan Marble Machine. Recuperar de https://www.youtube.com/watch?v=IvUU8joBb1Q
Wolfe, T. (2020). Ponche de ácido lisérgico. Barcelona: Anagrama
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María del Carmen Bellido-Márquez, Antonio Travé-Mesa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














