1971/10/1. Dama de Elche [Lady of Elche]. Research and artistic creation in the digital environment from the A/R/Tography perspective.
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.extra5.5769Keywords:
Lady of Elche, digital drawing, videocreation, a/r/tography, art based researchAbstract
The present research and artistic creation project deals with the archaeological heritage as a source of inspiration for contemporary artists and, more specifically, about the stone sculpture called as the Lady of Elche. Thus, the Art Based Research has been carried out in the digital environment, through multitude of photographs and drawings of the female bust; using various digital tools for creating 3D models (Autodesk ReCap Photo) and video editing (Filmora9); and from the A/R/Tographic perspective. Therefore, this article focuses on show the interdisciplinary creative process developed and one artwork of the results obtained and it was entitled as 1971/10/1. DAMA DE ELCHE [Lady of Elche] (2020)
Downloads
References
Autodesk. (s.f.). What is ReCap Pro?. Autodesk.com. Consultado el 13 de Agosto de 2020. https://www.autodesk.com/products/recap/overview?plc=RECAP&term=1-YEAR&support=ADVANCED&quantity=1
Betancourt, M. (2016). Glitch Art in Theory and Practice: Critical Failures and Post-Digital Aesthetics. Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781315414812
Espacio Fundación Telefónica. (s.f.). Jennifer Steinkamp. Naturaleza digital. Espacio.fundaciontelefonica.com. Consultado el 25 de agosto de 2020. https://espacio.fundaciontelefonica.com/evento/jennifer-steinkamp/
Gallego Martínez, M.D. (2019). El sistema del arte emergente glocal. Trayectorias artísticas y mecanismos de legitimación en Andalucía (España) y el Estado de São Paulo (Brasil) [Tesis Doctoral]. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/55981?locale-attribute=en
Gallego Martínez, M.D. (2020a). Trabajar el error estético. Propuesta docente en torno al dibujo y el uso de las herramientas TICs [comunicación virtual]. XII Jornadas de Educación Artística en clave 2.0: Arte y Participación. Universidad Autónoma de Madrid. https://xiijornadaeducacionartistica.blogspot.com/search/label/Trabajar%20el%20error%20est%C3%A9tico%20METODOLOG%C3%8DA%20DIBUJO%20FOTO%20V%C3%8DDEO%204%3A32%20M%C2%AA%20Dolores%20Gallego%20%28Granada%2FEspa%C3%B1a%29
Gallego Martínez, M.D. (2020b). Arqueología y Dibujo Contemporáneo. Investigación artística con interpretaciones visuales del Patrimonio Íbero [comunicación virtual]. I Congreso Internacional Virtual de Artes: Diálogos entre las Artes Plásticas y Visuales y otros medios artísticos en tiempos de hibridación. Asociación Cultural Acción Social y Arte - AASA, Grupo de Investigación HUM-862 y Universidad de Jaén. https://congresoaasa.wixsite.com/linea1pagina2/98
Jódar Miñarro, A. (2019). Dibujo de Patrimonio. El Dibujo: la sombra de la subjetividad en Mari Carmen Hidalgo Rodríguez y Nacho Belda Mercado (coords.). Los Procesos del Dibujo, pp. 48-59. Ayuntamiento de Granada.
Krauss, R. (2002). La escultura en el campo expandido (5ª ed.) (1985 1ª ed.) en Hal Fortes. La Posmodernidad, pp. 59-74. Kairós. https://visuales4.files.wordpress.com/2011/08/rosalind-krauss-la-escultura-en-el-campo-extendido.pdf
Marín Viadel, R. (2017). Reivindicación de cinco piezas etruscas del Museo Arqueológico de Granada: Una exposición de Ricardo Marín Viadel [catálogo de exposición]. Universidad de Granada y Ayuntamiento de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/48498?locale-attribute=fr
Marín Viadel, R. y Roldán, J. (2012). Metodologías Artísticas de Investigación en Educación. Aljibe.
Marín Viadel, R. y Roldán, J. (2017). Ideas Visuales. Investigación Basada en Artes e investigación artística, Universidad de Granada.
Roldán, J. y Mena, J. Instrumentos de Investigación Basados en las Artes Visuales en Educación Artística, pp. 46-69.
Irwin, I., Golparain, S. y Barney, D.T. A/R/Tografía como Metodología para la Investigación Visual, pp. 134-164.
Ministerio Cultura y Deporte - MCD. (s.f.). Dama de Elche. Ceres.mcu.es. Consultado el 23 de julio de 2020. http://ceres.mcu.es/pages/ResultSearch?Museo=MAN&txtSimpleSearch=Dama%20de%20Elche&simpleSearch=0&hipertextSearch=1&search=advanced&MuseumsSearch=MAN%7C&MuseumsRolSearch=9&listaMuseos=[Museo%20Arqueol%F3gico%20Nacional]
Moradi, I., Scott, A., Murphy, C. y Gilmore, J. (2009). Glitch: Designing Imperfection. Mark Batty Publisher.
Museo Arqueológico Nacional - MAN. (s.f.). Guía Breve Protohistoria. MAN.es. Consultado el 16 de julio de 2020. http://www.man.es/man/dam/jcr:117ec058-950f-4e89-a0fe-4dfae0d9154d/man-guia-breve-protohistoria-es.pdf
Pop, M. (ed.) (2015). Ciprian Muresan: Drawings 2015-2004. Hatje Cantz.
Schianchi, A. (2014). El error en los aparatos audiovisuales como posibilidad estética. Universidad del Cine y El Aleph. https://ucine.edu.ar/media/src/elerrorenlosaparatosaudiovschianchialejandro.pdf. https://doi.org/10.7238/a.v0i12.1591
TATE Modern. (s.f.a). Art Term: Op Art. Tate.org.uk. Consultado el 18 de Agosto de 2020. https://www.tate.org.uk/art/art-terms/o/op-art
TATE Modern. (s.f.b). Nam June Paik. Exhibition Guide [exposición individual] Tate.org.uk. Consultado el 26 de Agosto de 2020. https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/nam-june-paik/exhibition-guide
Vázquez Vera, M.A. (2012). Estudio del patrimonio artístico para su posterior aplicación en dibujo narrativo contemporáneo [Trabajo Fin de Máster]. Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/29444
Vera Cañizares, S. (2004). Proyecto artístico y territorio. Universidad de Granada.
Wagensberg, J. (2015). El pensador intruso. El espíritu interdisciplinario en el mapa del conocimiento. Tusquets Editores.
Wondershare. (s.f.). Filmora9. Filmora.wondershare.net. Consultado el 20 de Agosto de 2020. https://filmora.wondershare.net/es/editor-de-video/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 MARIA-DOLORES Gallego Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














