Bioart for education
methodological proposal for school and university education
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.extra7.7069Keywords:
Bioart, Technoscience, Education, Art, DidacticAbstract
This paper seeks to discover the importance of methodological development to rethink and recreate educational knowledge with various disciplines, transforming new teaching tools. Our goal is to understand a methodological concept that surrounds educational research through documentary study to investigate a series of knowledge of art, science, technology, and biology in the general educational system. It also, depending on the ability of school and higher students to incorporate the theme of bioart. In this educational model, both school education and higher education, it is necessary to address its conceptual contents of the bioart methodology. Likewise, on the one hand, some operations of the roles of teachers for the educational practice in bioart. This educational practice is quite far from the knowledge of bioart. Thus, the new search in different modalities for artistic creation; both educational systems continue to incorporate in some environmental and biological terms, of course, the new technologies for students in different educational subjects. The methodological orientation in both educational systems to create didactic tools, facing the use of recycled material by respecting the environment, also the use of the digital literacy program, such as educational technology to create greater influences of bioart.
Downloads
References
Albelda, J. y Pisano, S. (2014). Bioarte: Entre el deslumbramiento tecnológico y la mirada crítica. Arte y políticas de identidad, 10, 113-134. https://revistas.um.es/reapi/article/view/219221
Álvarez Álvarez, C. (2012). La relación teoría-práctica en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 30(2), 383-402. https://revistas.um.es/educatio/article/view/160871
Bernaschina, D. (2018). Las TIC y Artes mediales: La nueva era digital en la escuela inclusiva. Alteridad, 14(1), 40-52. https://doi.org/10.17163/alt.v14n1.2019.03
Bernaschina, D. (2020). Arte digital en la Escuela Especial: Nueva perspectiva de la metodología artística y tecnológica para los estudiantes jóvenes chilenos. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 50-74. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/546
Bernaschina, D. (2021a). Interacción pedagógica en las TIC: mediación inclusiva en el aula virtual. Etic@net, 21(1), 171-192. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.15978
Bernaschina, D. (2021b). ¿Dónde está el concepto del lenguaje de artes mediales? Revista Actos, 3(6), 119-131. https://doi.org/10.25074/actos.v3i6.2056
Benítez, L. (2009). Bioarte. La vida como material. Disturbis [en línea], (5). http://www.disturbis.esteticauab.org/Disturbis567/LBenitez.html
Benítez Valero, L. (2013). Bioarte. Life in the Anthropocene. Una estética de la desorganización [Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. https://hdl.handle.net/10803/129126
Boon, R. (2014, 10 de diciembre). Celebrating Dorothy Hodgkin. Science Museum [Blog]. https://blog.sciencemuseum.org.uk/celebrating-dorothy-hodgkin-britains-first-female-winner-of-a-nobel-science-prize/
Burón, I. et al. (2008) Desarrollo de un modelo docente adaptado a los criterios metodológicos. En Buenas prácticas de innovación docente en la Universidad de Córdoba (pp. 21-23). Consejo Social de la Universidad de Córdoba. http://hdl.handle.net/10396/4565
Cabo, J. M. et al. (2005). Controversias y dilemas en el aula: el caso de la Biotecnología. Enseñanza de las Ciencias, (Extra), 1-6. https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2005nEXTRA/edlc_a2005nEXTRAp385condil.pdf
Chacón Araya, Y. (2005). Una revisión crítica del concepto de creatividad. Actualidades Investigativas en Educación, 5(1), 1-30. https://doi.org/10.15517/aie.v5i1.9120
Curran, Ch. (2021a, 23 de noviembre). Art illuminates the beauty of science – and could inspire the next generation of scientists young and old. The Conversation. https://theconversation.com/art-illuminates-the-beauty-of-science-and-could-inspire-the-next-generation-of-scientists-young-and-old-168925
Curran, Ch. (2021b, 31 de diciembre). Intestines, Bones, and Bacteria: A Deep Dive Into the World of BioArt. The Daily Beast. https://www.thedailybeast.com/bioart-combining-art-and-science-could-help-encourage-stem-education
Cuellar Guzmán, L. (2020). El proceso enseñanza-aprendizaje del concepto de genética [Tesis de magíster, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/78509
Díaz Matajira, J. M. (2014). Bioética en la educación artística [Tesis de magíster, Universidad El Bosque]. http://hdl.handle.net/20.500.12495/5588
Elsarraff, H. E. (2022). Bioart towards a New Concept of Identity. Journal of Art, Design and Music, 1(1), 25-37. https://doi.org/10.55554/2785-9649.1000
Espinel Barrero, N. E. (2015). Enseñanza de la biotecnología en américa latina. Revisión de antecedentes. Bio-grafía, 1318-1331. https://doi.org/10.17227/20271034.vol.0num.0bio-grafia1318.1331
Foladori, G. (2002). Contenidos Metodológicos de la Educación Ambiental. Tópicos en Educación Ambiental, 4(11), 33-48. http://hdl.handle.net/20.500.11845/255
Gamella González, D. (2015). Bioarte: procesos biotecnológicos, retos sociales y Educación artística en la primera década del siglo XXI [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. http://hdl.handle.net/11162/122982
García, J. L. (2009). El arte de crear nuevas artes: El bioarte como arquetipo de la ascensión de las infoartes. Sociológica (México), 24(71), 233–249. http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v24n71/v24n71a11.pdf
Geymonat, A. A. (2019). Bioarte. Hacia una nueva metodología interdisciplinaria. Octante, (4), e037. https://doi.org/10.24215/25250914e037
Giraldo Gil, E. (2009). Una mirada a las implicaciones de la teoría curricular en la formación de los maestros. Revista Iberoamericana de Educación, 50(8). 1-5. https://doi.org/10.35362/rie5081978
Herrera Pérez, L. L. (2015). Estrategias didácticas investigativas que usan los docentes en la enseñanza de las ciencias en el V ciclo de la institución educativa San Ignacio-Arequipa [Tesis de maestría, Universidad Peruana Cayetano Heredia]. https://hdl.handle.net/20.500.12866/261
Hutchison, B. (2017). Jeanne Dubino, Ziba Rashidian, and Andrew Smyth, Eds., Representing the Modern Animal in Culture [Review]. Humanimalia, 8(2), 190–193. https://doi.org/10.52537/humanimalia.9640
Jagodzinski, J. (2020). Thinking ‘The End of Times’: The Significance of Bioart|BioArt for Art|Education. En Pedagogical Explorations in a Posthuman Age: essays on Designer Capitalism, Eco-Aestheticism, and Visual and Popular Culture as West-East Meet (pp. 271–291). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-48618-1_11
Jui González, L. (2020). Bioarte para reconectar la sensibilidad con el medio ambiente: un modelo de intervención basado en las Plantas Nómadas, de Gilberto Esparza. Caso: Estudiantes del Centro Educativo Integral Para Altas Capacidades, Aguascalientes [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Aguascalientes]. http://bdigital.dgse.uaa.mx:8080/xmlui/handle/11317/1958
Kac, E. (2010). Telepresencia y bioarte: interconexión en red de humanos, robots y conejos. Cendeac.
Lontok, K. (2019, 28 de agosto). Inspiring High School Students' Creativity and Design Thinking with Agar Art. American Society for Microbiology. https://asm.org/Articles/2019/August/Inspiring-High-School-Students-Creativity-and-Desi
López del Rincón, D. (2014). Bioarte. Contextualización histórico-artística de las relaciones entre arte, biología y tecnología [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. http://hdl.handle.net/10803/146173
López del Rincón, D. (2015). Bioarte. Arte y vida en la era de la biotecnología. Tres Cantos.
López del Rincón, D. (2017a). La naturaleza como concepto mutante en la Historia del Arte. En D. López del Rincón (Ed.), Naturalezas mutantes. Del Bosco al bioarte (pp. 11-36). Sans Soleil Ediciones.
López del Rincón, D. (2017b). Posnaturaleza. El bioarte o el arte de desnaturalizar la biotecnología. En Arte, naturaleza y política en la creación contemporánea (pp. 11-30). Universitat de Barcelona. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.c14.2016.2.a03
López García, M. y Morcillo Ortega, J. G. (2007). Las TIC en la enseñanza de la Biología en la educación secundaria: los laboratorios virtuales. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(3), 562-576. http://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART5_Vol6_N3.pdf
Massara, G. (2013). Arte y nuevas tecnologías, lo experimental en el bioarte. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (45), 27-37. https://doi.org/10.18682/cdc.vi45
Matray, P. y Knorr, S. (1980). BIO/ART: a team-teaching approach for secondary schools. The American Biology Teacher, 42(8), 477-481. https://doi.org/10.2307/4447049
Matewecki, N. (2010). El bioarte y los problemas de su definición. Arte e Investigación, 13(7), 135-140. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39503
Matewecki, N. (2011). Bioarte: un género en cruce con el arte, la biotecnología, la ecología y la ética. XIX Jornadas de Jóvenes Investigadores AUGM, Ciudad del Este, Paraguay. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/149756
Matewecki, N. (2014). Estética y bioarte. Pasajes de lo moderno a lo contemporáneo en torno a las nociones de obra, artista, espectador y experiencia [Tesis doctoral, Universidad Nacional de La Plata]. https://doi.org/10.35537/10915/44457
McNeil, M. (2005). Nature. En T. Bennett, L. Grossberg y M. Morris (Eds.), Keywords: A Vocabulary of Culture and Society (pp. 235-239). Blackwell. https://analepsis.files.wordpress.com/2020/08/new-keywords-a-revised-vocabulary-of-culture-and-society.pdf
Medina, E. (2007). Bioarte: una nueva fórmula de expresión artística. Revista Digital Universitaria, 8(1), 1-4. https://ru.tic.unam.mx/handle/123456789/1226
Miguel Díaz, M. (2005). Cambio de paradigma metodológico en la educación superior: exigencias que conlleva. Cuadernos de Integración Europea, (2), 16-27. http://hdl.handle.net/10234/187445
Mitchell, R. E. (2015). Bioart and the Vitality of Media. University of Washington.
Morales Toscano, O. R. (2017). Estudio del Bio-arte para la creación de un proyecto artístico [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador]. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/13074
Motta, R. (2002). Complejidad, educación y transdisciplinariedad. Polis [en línea], (3). https://journals.openedition.org/polis/7701
Occelli, M. (2011). La enseñanza de la biotecnología en la escuela secundaria y su abordaje en los libros de texto: Un estudio en la ciudad de Córdoba. Revista de Educación en Biología, 14(2) 42-45. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaadbia/article/view/22333 https://doi.org/10.59524/2344-9225.v14.n2.22333
Occelli, M. (2013a). La enseñanza de la biotecnología en la escuela secundaria y su abordaje en los libros de texto: Un estudio en la ciudad de Córdoba [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Córdoba]. http://hdl.handle.net/11086/1301
Occelli, M. (2013b). Enseñar biotecnología en la escuela: aportes y reflexiones didácticas. Boletín Biológica, 7(27), 9-13. http://hdl.handle.net/11336/22785
Occelli, M., García Romano, L. y Valeiras, N. (2018). La enseñanza de la biotecnología y sus controversias socio-científicas en la escuela secundaria: un estudio en la ciudad de Córdoba (Argentina). Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (43), 31-46. https://doi.org/10.17227/ted.num43-8650
Occelli, M., Vilar, T. M. y Valeiras, N. (2011). Conocimientos y actitudes de estudiantes de la ciudad de Córdoba (Argentina) en relación a la Biotecnología. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 10(2), 227-242. http://reec.educacioneditora.net/volumenes/volumen10/ART1_VOL10_N2.pdf
Ojeda Cortes, B. L. y Luna, X. A. (2019). Reflexión sobre los criterios metodológicos y pedagógicos presentes en el proceso de enseñanza aprendizaje: educación tradicional. Revista Criterios, 20(1), 187-201. http://editorial.umariana.edu.co/revistas/index.php/Criterios/article/view/1862
Oulton, T. (s.f.). Bioarte: el arte de crear obras con organismos vivos. Utopía. https://utopia.fundacionbyb.org/crear/bioarte
Papich, A. (2020). Arte de Los Nuevos Medios. Un cambio de paradigma en la concepción del Arte [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Rosario]. http://hdl.handle.net/2133/22707
Parra Lora, E. (2012). Arte en vida de la creación de seres transgénicos y la situación política de estos en el siglo XXI [Tesis de grado, Pontificia Universidad Javeriana]. http://hdl.handle.net/10554/11234
Pérez Luna, E., Alfonzo Moya, N y Curcu Colón, A. (2013). Transdisciplinariedad y educación. Educere, 17(56), 15-26. https://www.redalyc.org/pdf/356/35630150014.pdf
Punín Burneo, M. G., Maldonado Mena, L. R. y Cuenca Jiménez, R. C. (2021), El bioarte y la ciencia, una reflexión desde el arte. Analysis. Claves de Pensamiento Contemporáneo, 31(1), 1-13. https://studiahumanitatis.eu/ojs/index.php/analysis/article/view/2021-punin
Rengifo, V. M., Fariña de Lander, Y. y Cabrera de Reyes, E. (2009). Modelo analógico para enseñar biotecnología: Una experiencia en el aula. Paradígma, 30(2), 201-203. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1011-22512009000200013&script=sci_arttext
Riboulet, C. (2013). Sobre el arte de los nuevos medios. Calle 14: revista de investigación en el campo del arte, 7(10), 136-143. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.c14.2013.1.a09
Rivarosa, A., García, E. y Moroni, C. (2004). Los proyectos escolares en Educación Ambiental: su potencial educativo y transformador. Revista de Educación en Biología, 7(2), 16-22. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaadbia/article/view/36606 https://doi.org/10.59524/2344-9225.v7.n2.36606
Roa Acosta, R., González-Galli, L. y Valbuena Ussa, E. O. (2019). Implicaciones didácticas del concepto biotecnología. Educación y Educadores, 22(3), 397-421. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.4
Rodríguez, M. G. (2016). Bioarte. Arte y vida en la era de la biotecnología [Reseña]. Laocoonte: Revista de Estética y Teoría de las Artes, (3), 250-252. https://ojs.uv.es/index.php/LAOCOONTE/article/view/9377/8826 https://doi.org/10.7203/laocoonte.3.3.9377
Romero Acuña, D. C. y Vaderrama Leongómez, S. (2021). Mirada, cuerpo y territorio: análisis de problemáticas socioambientales desde el arte y la educación. Revista Científica de Estudios e Investigaciones, 9, 111-112. https://doi.org/10.26885/rcei.foro.2020.111
Santacruz Tarjuelo, G. (2016). La planta viva en la obra de arte contemporánea: bioarte botánico en la ciudad [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/37155/
Sarriugarte Gomez, I. (2020). Reflexiones desde la bioética sociobiológica ante el arte transgénico. Revista de Humanidades, (39), 33-60. https://doi.org/10.5944/rdh.39.2020.21418
Stubrin, L. (2013). Arte y ciencia: convergencias en el marco de la teoría de la complejidad. Artnodes, 13, 80-87. https://doi.org/10.7238/a.v0i13.1485
Stubrin, L. (2014). Aportes para el estudio de la vanguardia biológica latinoamericana. Nómadas (Colombia), 40, 131-145. https://nomadas.ucentral.edu.co/nomadas/pdf/nomadas_40/40_8S_Aportesparaelestudiodelavanguardia.pdf
Sontag, S. (2020). Contra la interpretación y otros ensayos. Penguin Random House - Debolsillo.
Terranova, C. N. (2016). Bioart and Bildung-Wetware: Art, Agency, Animation, an Exhibition as Case Study. Journal of Microbiology & Biology Education, 17(3), 409-416. https://doi.org/10.1128/jmbe.v17i3.1172
The Importance of Molecular Set in Schools. (s.f.), ScienceEquip. https://www.scienceequip.com.au/blogs/news/the-importance-of-molecular-set-in-schools
Tsang, J. (2019, 20 de noviembre). This gorgeous art was made with a surprising substance: live bacteria. The National Geographic. https://www.nationalgeographic.com/science/article/agar-art-contest-winners-create-gorgeous-art-from-live-bacteria
Valverde Berrocoso, J., Fernández Sánchez, M. R. y Garrido Arroyo, M. del C. (2015). El pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, (46). https://revistas.um.es/red/article/view/240311 https://doi.org/10.6018/red/46/3
Varo González, L. (2018). La biotecnología en el entorno social y educativo [Tesis de máster, Universidad de Valladolid]. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/31287
Vich Álvarez, J. A. (2022). Democratizar la ciencia desde el arte: El valor del Bioarte para la tecnoética. Fonseca, Journal of Communication, (24), 33-51. https://doi.org/10.14201/fjc.28275
Wikipedia contributors. (2022, 12 de diciembre). Stelarc. En Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Stelarc&oldid=1127049734
Wikipedia contributors. (2023, 12 de abril). Eduardo Kac. En Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Eduardo_Kac&oldid=1149426720
Wong-Paz, J. E. et. al. (2011). El pasado de la tecnología e ingeniería biológica. Revista Científica de la Universidad Autónoma de Coahuila, 3(6), 1-7. https://bit.ly/44SsHo9
Yetisen, A. K., et al., (2015). Bioart [Review]. Trends in biotechnology, 33(12), 724-734. https://doi.org/10.1016/j.tibtech.2015.09.011
Webgrafías de artistas
De Menezes, M. (s.f.). Sitio web personal de Marta de Menezes. https://martademenezes.com
Esparza, G. (s.f.). Sitio web personal de Gilberto Esparza. https://gilbertoesparza.net
Kac, E. (s.f.). Sitio web personal de Eduardo Kac. https://www.ekac.org
Stelarc. (s.f.). Sitio web personal de Stelios "Stelarc" Arcadiou. http://stelarc.org
Webgrafías de galerías
Artlink Magazine. https://bit.ly/35TXqYj
Artsper Magazine. https://bit.ly/3M8VYkz
Darsmagazine. https://bit.ly/3jrB2sl
Flickr. https://bit.ly/3rdKS5C
Google Imágenes. https://bit.ly/35Y9vMg
MU Hybrid Art House. https://bit.ly/3jjDoJR y https://bit.ly/3jl93uI
Pinterest. https://bit.ly/3rfi0dj y https://bit.ly/3JpR3tm
Polyfield Magazine. https://bit.ly/3v6Re84
Vimeo. https://bit.ly/3JpRJiL
Webgrafías de videos
American Society for Microbiology. (2017, 1 de marzo). How to Create Agar Art with Living Microbes. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://youtu.be/LXwxU-nIcDY
Christine Liu Art. (2020, 18 de abril). how to make resin petri dishes ~ an art project that is also a cool science experiment!. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://youtu.be/gPn50QL0wRg
FASEB. (2021, 4 de noviembre). Journey through the organoid. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://youtu.be/1Q9j9QvHO4U
Garnet Hertz. (2008, 1 de diciembre). Cockroach Controlled Mobile Robot (2006) - Garnet Hertz - High Resolution Video Overview. [Archivo de Vídeo]. Vimeo. https://vimeo.com/2398096
Liyah's World. (2016, 1 de septiembre). How To Make A Molecule Model | Science For Kids. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://youtu.be/5D-N8RdpxxU
Oliverio Duhalde. (2016, 17 de abril). OMPHALOS. [Archivo de Vídeo]. Vimeo. https://vimeo.com/163176900
Proyecto Bios. (2021, 21 de abril). Federico Coscio INFINITO INTERIOR I II y III 480p. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://youtu.be/_3Dx-vC_Ihg
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diego Bernaschina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.