Theoretical and legislative approach to the modern concept of artistic competence in the Spanish educational context
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.24.7509Keywords:
Art, Competence, Culture, Education, Theory-buildingAbstract
In Spain, the implementation of the recent educational law, Organic Law 3/2020, of November 29 (hereinafter, LOMLOE), lends great importance to the competency model. In this conceptual article we approach this model from a theoretical and legislative perspective, with the aim of advancing in the understanding of artistic competence in the Spanish educational field. In the first place, we make a synthesis of various theories, theses and conceptualizations made by theorists from different disciplines in the 21st century regarding the term competence. In the same way, we attend to the synonyms that are sometimes associated with it, and among which skill and capacity stand out; and the suitability of this employment. Next, and based on the theoretical perspective acquired regarding the concept of competence, we analyze the competence in relation to art, key competence 8, present in the LOMLOE and named 'Cultural awareness and expression'. Among the results of this study, we highlight the association of competence or artistic competence to very diverse concepts, including transversality, creative response, criticality, transfer to other contexts, or even honesty. Likewise, we contribute to the understanding of artistic competence in legislative practice and its contextualization in the Spanish educational reality.
Downloads
References
Abad, Javier. "La inclusión y la confluencia de la cultural y de las artes se ven potenciadas gracias al desarrollo de la competencia cultural y artística". La competencia cultural y artística. Siete ideas clave. Ed. Pep Alsina y Andrea Giráldez. Barcelona: Graó, 2012, 149-170.
Bolívar, Antonio, y Miguel Antonio Pereyra. "El Proyecto DeSeCo sobre la definición y selección de competencias clave". Las competencias clave para el bienestar personal, económico y social. Ed. Dominique Simona Rychen y Louis Hersh. Málaga: Aljibe, 2006, 1-13.
Aramberri, María José. "Las competencias clave desde la enseñanza profesional de la música". Eufonía, nº 41, 2007, pp. 71-83.
Competencia. "Real Academia de la Lengua Española", 2021. Consultado en: https://dle.rae.es/competencia?m=form
Competente. "Real Academia de la Lengua Española", 2021. Consultado en: https://dle.rae.es/competente?m=form
Consejo de la Unión Europea. "Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente". Diario Oficial de la Unión Europea, nº 394, 30 de diciembre de 2006, pp. 10-18.
Consejo de la Unión Europea. "Recomendación del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente". Diario Oficial de la Unión Europea, nº 189, 4 de junio de 2018, pp. 1-13.
Consejo de la Unión Europea. "Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond". Diario Oficial de la Unión Europea, nº 66, 26 de febrero de 2021, 1-21.
Cortés, José Antonio. "El modelo competencial y la competencia comunicativa en la educación superior en América Latina". Foro de Educación, vol. 14, nº 20, 2016, pp. 467-488.
https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.023
Cremades, Antonio. "El pragmatismo y las competencias en educación musical". Revista Electrónica de LEEME, nº 21, 2008, pp. 1-16.
Díaz, Maravillas y Joxean Llorente. "¿Contribuye la escuela de música al desarrollo de competencias clave?". Eufonía, nº 41, 2007, 58-70.
Decreto 119/2015, de 23 de junio, de ordenación de las enseñanzas de la educación primaria (26 de junio de 2015). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, nº 6900, pp. 1-139.
Decreto 236/2015, de 22 de diciembre, por el que se establece el currículo de Educación Básica y se implanta en la Comunidad Autónoma del País Vasco (15 de enero de 2016). Boletín Oficial del País Vasco, vol. 141, nº 9, pp. 1-279.
Doménech, Ramón. "La competencia cultural y artística se puede y debe estimular en la escuela y desde la escuela". La competencia cultural y artística. Siete ideas clave. Ed. Pep Alsina y Andrea Giráldez. Barcelona: Graó, 2012, 105-126.
Fobel, Lea y Nina Kolleck. "Regional Patterns of Access and Participation in Non-Formal Cultural Education in Germany". Education Sciences, vol. 12, nº 13, 2022, 1-14. https://doi.org/10.3390/educsci12010013
Garagorri, Xabier. "Currículo basado en competencias: aproximación al estado de la cuestión". Aula de Innovación Educativa, nº 161, 2007, 47-55.
García, Cristina. "La competencia cultural y artística es transversal y un acceso óptimo para todos los alumnos". La competencia cultural y artística. Siete ideas clave. Ed. Pep Alsina y Andrea Giráldez. Barcelona: Graó, 2012, 85-104.
García, Laura. "Las medidas de integración de los inmigrantes en la Unión Europea. El modelo competencial y los diferentes enfoques territoriales en el sistema español". Tesis doctoral, 2014, Universitat de València.
Gilomen, Heinz. "El Proyecto DeSeCo sobre la definición y selección de competencias clave". Las competencias clave para el bienestar personal, económico y social. Ed. Dominique Simona Rychen y Louis Hersh. Málaga: Aljibe, 2006, 187-192.
Giráldez, Andrea. La competencia cultural y artística. Madrid: Alianza Editorial, 2007.
Giráldez, Andrea. "La inclusión y la confluencia de la cultural y de las artes se ven potenciadas gracias al desarrollo de la competencia cultural y artística". La competencia cultural y artística. Siete ideas clave. Ed. Pep Alsina y Andrea Giráldez. Barcelona: Graó, 2012, 127-146.
Godall, Pere y María Andreu. "La música integrada en el currículo de primaria y la adquisición de las competencias básicas". Aula de Innovación Educativa, nº 190, 2010, pp. 16-20.
Goñi, José María. El Espacio Europeo de Educación superior, un reto para la universidad. Competencias, tareas y evaluación, los ejes del currículo universitario. Barcelona: Octaedro, 2005.
Horch, Monika. "Educar en competencias". Cuadernos de Pedagogía, nº 376, 2008, 66-68.
Jaakkola, Elina. "Designing conceptual articles: four approaches". AMS review, vol. 10, nº1, 2020, 18-26. https://doi.org/10.1007/s13162-020-00161-0
Larson, Anne y Pia Cort. "Qualification, socialisation and/or subjectification-three international organisations' prioritisation of the purposes of adult education and learning from the 1970s to the 2010s". International Journal of Lifelong Education, en prensa, 2022. https://doi.org/10.1080/02601370.2022.2030422
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, nº 106, 4 de mayo de 2006, 1-112.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de mayo, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, nº 340, 30 de diciembre de 2020, pp. 122868-122953.
López, María Pilar. "Estatus actual del profesorado en la educación superior: revisión de conceptos y modelos competenciales". Tonos Digital, nº 30, 2016, pp. 1-21. http://hdl.handle.net/10201/47984
Martínez, Mercè y Laura Farró. "Un modelo competencial de formación de formadores". Aula de innovación educativa, nº 212, 2012, pp. 18-23.
Massanero-Mas, María Antonia y Ángel Vázquez-Alonso. "Desarrollo curricular de las competencias clave: su evaluación para el aprendizaje desde la normativa educativa". Enseñanza y Teaching, vol. 31, nº 1, 2020, pp. 29-48.
https://doi.org/10.14201/et20203812948
Meyer, Bertolt y otros. "(Mitigating) the self-fulfillment of gender stereotypes in teams: The interplay of competence attributions, behavioral dominance, individual performance, and diversity beliefs". Journal of Applied Psychology, en prensa, 2022. https://doi.org/10.1037/apl0000995
Mula, José Manuel y Jesús Ibán Llorens. "La evaluación de la competencia cultural y artística". Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, nº 37, 2010, pp. 163-175.
Parcerisa, Antoni. "Las competencias como referentes para la práctica educativa". Eufonía, nº 41, 2007, 6-16.
Perrenoud, Philippe. "La formación de los docentes en el siglo XXI". Revista de Tecnología Educativa, vol. 14, nº 1, 2004, pp. 503-523.
Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, nº 293, 8 de diciembre de 2006, pp. 1-94.
Rebollo-Quintela, Nuria y Luisa Losada-Puente. "Modelo competencial del maestro en educación infantil". Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, vol. 24, nº3, 2021, pp. 115-132.
https://doi.org/10.6018/reifop.457881
Recomendación del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, nº 189, 4 de junio de 2018, pp. 1-13.
Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, nº 394, 30 de diciembre de 2006, pp. 10-18.
Rychen, D. S. y Louis Hersh. "El Proyecto DeSeCo sobre la definición y selección de competencias clave". Las competencias clave para el bienestar personal, económico y social. Ed. Dominique Simona Rychen y Louis Hersh. Málaga: Aljibe, 2006, 73-90.
Rychen, D. S. y Louis Hersh. "Introducción". Las competencias clave para el bienestar personal, económico y social. Ed. Dominique Simona Rychen y Louis Hersh. Málaga: Aljibe, 2006, 39-48.
Scott, Thomas. "Reflexiones sobre las valoraciones internacionales de la competencia". Las competencias clave para el bienestar personal, económico y social. Ed. Dominique Simona Rychen y Louis Hersh. Málaga: Aljibe, 2006, 149-170.
Tresseras, Mireia y Eva Durán. "La inclusión y la confluencia de la cultural y de las artes se ven potenciadas gracias al desarrollo de la competencia cultural y artística". La competencia cultural y artística. Siete ideas clave. Ed. Pep Alsina y Andrea Giráldez. Barcelona: Graó, 2012, 37-61.
Vallés, Joan. "Competencia multicultural en educación artística. Contextos y perspectivas de futuro en la formación de las maestras y los maestros". Tesis Doctoral, Universitat de Girona, 2005. https://bit.ly/32CiAZn
Working group of EU member states' experts on the development of the key competence "cultural awareness and expression". Cultural Awareness and expression handbook. 2016. Publications Office of the European Union.
Zielińska, Aleksandra y otros. "How adolescents develop and implement their ideas? On self-regulation of creative action". Thinking Skills and Creativity, nº 43, 2022. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.100998
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Daniel Mateos-Moreno, Marco Antonio De la Ossa Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.