Nociones sensibles del sujeto: una propuesta de acercamiento afectivo al cuerpo
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.24.7718Keywords:
Bioart, Technoscience, Education, Art, DidacticAbstract
In this article we place the body and affectivity in art within education, from dance and visual arts. The mixed nature of the study was vital to obtain a vision of the apprentices of the arts, rescued from the quantitative field, and an approach of experts in the qualitative field. First, we sought to establish a diagnosis through a questionnaire aimed at students of dance and visual arts, which would provide a panorama of their positions around the body, their affectivity and relationship with others in their artistic endeavor. Then, the results were contrasted with the contributions provided by experts from both areas, who, through interviews, presented their views on these topics, as well as proposed guidelines for establishing an affective approach to corporal artistic work.
Based on the above, the results were structured in three interconnected dimensions. The first axis is constituted by the subject itself, in which the body is addressed as a social being, the relevance of body consciousness in artistic work and interdiscipline as a resource to better understand corporality.
The second dimension sustained its findings around the subject and its socio-political environment. The transcendence of the aesthetic notion of the body as propitiating the aesthetic appreciation of the subject and increase of self-esteem was discussed, the body as a place where all powers are exercised and bodily differences are understood since the inclusion and acceptance of what escapes the established canon.
The third dimension of the subject and its educational work yielded results that highlighted the value of experience for learning and the role of teachers in the effective delivery of content related to body awareness, self-perception, relationship with peers and aesthetic appreciation.
Downloads
References
BeAlarcón, M. (2015). La espacialidad del tiempo: temporalidad y corporalidad en danza. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 113-147. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2015.106.2542
Alexander, G. (1983). La eutonía: un camino hacia la experiencia total del cuerpo. Barcelona: Paidós.
Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Barnsley, J. (2013). El cuerpo como territorio de la rebeldía. Caracas: UNEARTE Ediciones.
Bauman, Z. (2003). Amor líquido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Bonder, G. (1998). Género y Subjetividad: Avatares de una relación no evidente. Género y epistemología: Mujeres y disciplinas (págs. 29-55). Santiago: Programa Interdisciplinario de Estudios de Género (PIEG), Universidad de Chile.
Ceriani, A. C. (2021). Bioperformance [inclusiva]: sobre las corporalidades, lo performático y lo postdisciplinar. Polyphōnia. Revista de Educación Inclusiva, 80-101. https://revista.celei.cl/index.php/PREI/article/view/328
Curiel Peón, L., Ojalvo Mitrany, V., & Cortizas Enríquez, Y. (2018). La educación socioafectiva en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Cubana de Educación Superior.
de la Vega, E. (2010). Anormales, deficientes y especiales: Genealogía de la Educación Especial. Buenos Aires: Noveduc Colección [dis]capacidad.
Dewey, J. (1903). Studies in logical theory. Chicago: The University of Chicago press.
Dewey, J. (2004). Experiencia y Educación. Buenos Aires: Losada.
Digelmann, D. (1989). La eutonía de Gerda Alexander. Buenos Aires: Paidós.
Duchamp, M. (1975). “El proceso creativo” en Escritos. Barcelona: Duchamp du Singne, Gili Gaya.
Ferrada-Sullivan, J. (2019). Sobre la noción de cuerpo en Maurice Merleau-Ponty. Cinta Moebio, 159-166. https://doi.org/10.4067/s0717-554x2019000200159
Focault, M. (1966). Les Mots et les Choses, Archéologie des sciences humaines. París: Gallimard.
Foucault, M. (1985). O nascimento da medicina social. Microfísica do poder. Graal.
Gallo, L. (2014). Expresiones de lo sensible: lecturas en clave pedagógica. Educação e Pesquisa, 197-214. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000027
García, M. R. (2021). Cuerpo(s), comunicación y cultura. Balance académico sobre el cuerpo y la corporalidad como objetos de estudio de la comunicación. Palabra Clave, 1-26.
https://doi.org/10.5294/pacla.2021.24.4.3
Girola, L. (2008). Del desarrollo y la modernización a la modernidad. De la posmodernidad a la globalización. Sociológica (México), 13-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4397020
Lara-Aparicio, M., Mayorga-Vega, D., & López-Fernández, I. (2019). Expresión Corporal: Revisión bibliográfica sobre las características y orientaciones metodológicas en contextos educativos. Acción Motriz, 23-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6920316
Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma. Revista de Psicologia i Ciències de l’Educació, 87-112.
Le Breton, D. (2002). La sociología del cuerpo. Buenos Aires: Nueva Visión.
Le Breton, D. (2007). Adiós al cuerpo. Ciudad de México: La Cifra editorial.
Le Breton, D. (2010). Cuerpo sensible. Santiago de Chile: metales pesados.
López, L. (2012). La importancia de la interdisciplinariedad en la construcción del conocimiento desde la filosofía de la educación. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 367-377. https://doi.org/10.17163/soph.n13.2012.16
Lynton, A. (2006). Crear con el movimiento: la danza como proceso de investigación. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 1-14. http://biblioteca.clacso.org.ar/Mexico/dcsh-uam-x/20121122103515/crear.pdf
Manrique, H. P. (2014). El cuerpo de la experiencia estética. Revista de investigaciones UNAD, 95-104. https://doi.org/10.22490/25391887.1149
Merleau-Ponty, M. (1993). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Planeta-De Agostini.
Pabón, C. (2002). Construcciones de cuerpos. Grupo de derechos humanos (Comp.), Expresión y vida: prácticas en la diferencia. Bogotá: Escuela Superior de Administración Pública–ESAP, 36-79.
Radl Philipp, R. (1988). La teoría del actuar comunicativo de Jürgen Habermas: un marco para el análisis de las condiciones socializadoras en las sociedades modernas. Papers, 103-123. https://doi.org/10.5565/rev/papers.1946
Ruales-Suárez, G. (2016). Propiocepción: Tratamientos seccionados en pacientes vivos no divisibles. Universitas Odontologica.
Sánchez, G., Ruano, K., Cachadiña, P., Learreta, B., Padilla, C., Sierra, M., & Zurdo, R. (2009). Expresión Corporal y Educación. Sevilla: Wanceulen Editorial Deportiva, S.L.
Schinca, M. (2010). Expresión Corporal: Técnica y Expresión del movimiento. Madrid: Wolters Kluwer.
Stokoe, P., & Harf, R. (1992). La Expresión Corporal en el Jardín de Infantes. Barcelona: Paidós.
Toro Calonje, A., & López-Aparicio Pérez, I. (2018). Narrativas corporales: La danza como creación de sentido. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 61-84. https://orcid.org/0000-0002-9284-7422
Torres, D. (1997). La vigencia oculta de la performance. Lápiz, Revista internacional del arte, 14-23.
Wehrle, M. (2019). Being a body and having a body. The twofold temporality. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 499-521. https://doi.org/10.1007/s11097-019-09610-z
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Macarena Riquelme Marambio, alberto couratier couratier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














