Aesthetic appreciation of music and visual arts: Its relationship with affective communication in Early Education children

Authors

  • Paula Orellana Universidad Central de Chile

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc.25.7785

Keywords:

affective communication., artistic appreciation, artistic languages, emotional learning

Abstract

Art at the service of education, as an affective, effective and significant tool for learning and human development, motivated this research work. The aim was to demonstrate the incidence of musical and visual arts appreciation experiences in the development of affective communication in children from 4 to 5 years of age. Reading different papers about the subject, no studies were found in this regard, but evidence was found on the importance of affective development and its relationship with learning. The study of aesthetic appreciation and affective communication required theoretical study on these issues, plus those related to them: family, emotions, neuroscience, meaningful learning, mediation, artistic languages, among others. Once the didactic proposal was prepared by the researcher and validated by experts, a qualitative look was carried out, which allowed describing the perception of families, educators of the establishment, experts in the area of ​​artistic languages ​​and records of the implementation of the artistic experiences of the proposal. In the study, from a quantitative point of view, an elaborated and validated instrument was used, which measured the development of affective communication in children from 4 to 5 years of age. It was applied before, during and after the experiences of aesthetic appreciation. The triangulation, analysis and interpretation of the different qualitative sources, allowed us to conclude the existence of a positive relationship between the experiences of artistic appreciation and affective communication. And, from the quantitative point of view, the incidence of the variable "experiences of artistic appreciation" was appreciated in the variable "affective communication", by applying a Student's t test that showed a significant difference between the first and the third measurement. The main conclusion is the need to investigate the relevance of artistic languages ​​as a didactic strategy in early childhood education and possibly in all human education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bases Curriculares Educación Parvularia Subsecretaría de Educación Parvularia ISBN 978-956-292-706-2 Gobierno de Chile, Ministerio de Educación, Santiago www.mineduc.cl. Febrero 2018.

Cabrera Albert, Juan Silvio; Rodríguez Pérez. Lianet Irene. (2021) La magia de las artes: evaluación del impacto del proyecto comunitario “CreArteCuba”. Cuba.

Careaga, A., Sica, R., Cirillo, A., & Da Luz, S. (2006). Aportes para diseñar e implementar un taller. Comunicación presentada en el 8vo. Seminario-Taller en Desarrollo Profesional Médico Continuo (DPMC). 2das Jornadas de Experiencias educativas en DPMC. Departamento de Maldonado, Uruguay, 91-103.

Castillo Pereira, Camila; López Norambuena, Alex; Schmidt Riquelme, Dania y Segovia Miranda, Valeria (2020). Interacciones Pedagógicas que emplea la Educadora de Párvulos en el aula para potenciar los vínculos afectivos en los niños y niñas de educación inicial. Universidad Andrés Bello, Santiago – Chile. https://repositorio.unab.cl/xmlui/bitstream/handle/ria/14708/a130614_Castillo_C_Interacciones_pedagogicas_que_emplea_la_2020_Tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Delgado, Isabel (revisor) Comunicación. En: Significados.com, 2021. Disponible en: https://www.significados.com/comunicacion

Díaz Rodríguez Yarimar I, Gómez-Rodríguez Jacqueline, Diaz-Cabriales Alejandro (2021). Neuroeducación, de la teoría a la práctica. México.

Goleman, Daniel (1995). Inteligencia Emocional. Javier Vergara Editor. España.

González Morales, A. (2017). Los paradigmas de investigación en las ciencias sociales. ISLAS, (138), pp. 125–135. Recuperado a partir de https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/572

Gutiérrez, Delia (2009). El taller como estrategia didáctica. Razón y Palabra, núm. 66, enero-febrero, 2009 Universidad de los hemisferios Quito, Ecuador. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520908023

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed. --.). México D.F.: McGraw-Hill.

Maddonni, Patricia; Ferreyra, Marcela y Aizencang, Noemí (2019). Dando vueltas por el mundo de los afectos y emociones. Buenos Aires. https://www.acomptrayectorias.org/wp-content/uploads/2020/10/Maddonni-Ferreyra.pdf

Martínez Chamorro, Diana Paula (2019). La Expresión de Emociones en los Lenguajes Artísticos de la Primera Infancia. Perú, 2019.

Maturana, Humberto. (1991) El sentido de lo humano, JC Sáez editor. Chile.

Mendoza García, J. (2021). Vygotsky y la construcción del conocimiento. Revista Universidad Pedagógica Nacional, 1(1), 1–32. México. https://doi.org/10.22201/dgpyfe.18704905e.1.1.153

Moreira, Jennifer; Beltron, Rosy; Beltrón, Vicenta (2021). Aprendizaje significativo una alternativa para transformar la educación. Dom. Cien., ISSN: 2477-8818 Vol. 7, núm. 2, Abril-Junio Ecuador, pp. 915-924. file:///C:/Users/Notebook/Downloads/1835-9046-2-PB.pdf

Nadal, Marcos; Miguel-Ángel, Capó; Munar, Eenric y Cela-Conde, Camilo-José (2009). La evolución de la apreciación estética, España. https://doi.org/10.1174/021093909787536272

Oviedo Gilberto Leonardo (2004). La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría Gestalt. Revista de Estudios Sociales,18, 89-96. https://revistas.uniandes.edu.co/doi/abs/10.7440/res18.2004.08 https://doi.org/10.7440/res18.2004.08

Ramírez, A.; Ferrando, M. y Sainz A. (2015). ¿Influyen los estilos parentales y la inteligencia emocional de los padres en el desarrollo emocional de los hijos escolarizados en 2° ciclo de educación infantil? Revista Acción Psicológica, 12(1), 65-78. https://www.redalyc.org/pdf/3440/3440414 26007.pdf https://doi.org/10.5944/ap.12.1.14314

Strauss, Anselm y Corbin, Juliet (2012). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. Colombia.

Published

2024-01-31

How to Cite

Orellana, P. (2024) “Aesthetic appreciation of music and visual arts: Its relationship with affective communication in Early Education children”, Tercio Creciente, (25), pp. 177–205. doi:10.17561/rtc.25.7785.