The deconstructed narrative: a research context for artistic learning based on simulation techniques

Authors

  • Iluminada González Agudo Universidad de Granada
  • Ángel García Roldán Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc.25.7836

Keywords:

Art Education, digital art, Photo novel, Visual Culture, Simulacrum

Abstract

  • This article focuses on the contribution of new strategies for the decoding of visual information. Given that current circumstances comprise an image democratization and its problematic dogmatism as an informative document, we propose this work around a visual literacy media, widely worked in the mid-twentieth century because of its visual-narrative implementation in the cultural industry of that moment (the photo novel) and recovering at the same time this editorial format for its teaching treatment around visual narratives creation for various educational purposes.

From our point of view, the applications of the new telephone’s devices are also a competent tool to be included in the context of a contemporary artistic education. This approach exceeds the medium itself and bring us closer to new artistic-social considerations such as the post photography phenomenon, which make us to analyze new spaces of interrelations and educative mediation and artistic learning.

In short, this work recapitulates an educational experience posed by the reinterpretation of identity through the current photographic fact, exposed to different forms of simulacrum, underlying in contemporary culture, to activate different strategies of deconstruction of the personal and collective iconosphere.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acaso López-Bosch, María, Hernández Belver, Manuel, Nuere Menéndez-Pidal, Silvia, Moreno Sáez, María del Carmen, Antúnez, Noelia, y Ávila Valdés, Noemí (2011). Didáctica de las artes y la cultura visual. Akal.

Acaso, María (2007). Esto no son las torres gemelas: cómo aprender a leer la televisión y otras imágenes (2ª ed.). Los Libros de la Catarata.

Augé, Marc (1996). El sentido de los otros. Actualidad de la antropología (1ª ed.). Paidós.

Bárcena, Fernando, y Mélich, Joan-Carles (2000). Paul Ricoeur: educación y narración. En F. Bárcena, y J. Mélich (Eds.), La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad (pp. 91-124). Paidós.

Boucher Jr., Michael Lee (2018). Interrogating Whiteness: Using Photo-Elicitation to Empower Teachers to Talk About Race. En J. Boucher M L (Ed.), Participant Empowerment Through Photo-elicitation in Ethnographic Education Research (pp. 201-225). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64413-4_10

Brea, José Luis (2010). Las tres eras de la imagen. Ediciones Akal.

Debord, Guy (con Pardo, J. L.). (2012). La Sociedad del Espectáculo (2ª ed.). Pre-textos. (Obra original publicada en 1967)

Derrida, Jacques (2011). El tiempo de una tesis: desconstrucción e implicaciones conceptuales (3ª ed.). Anthropos.

Escaño, Carlos (2019). La mirada como acto político. El cine y otros audiovisuales como herramientas educativas de (re)construcción del mundo. Educación Artística: Revista De Investigación, 0(10), 251-261. https://doi.org/https://doi.org/10.7203/eari.10.14152

Fontcuberta, Joan (1990). Fotografía: conceptos y procedimientos. Una propuesta metodológica. Gustavo Gili.

Fontcuberta, Joan (2017). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía (2ª ed.). Galaxia Gutenberg.

Freedman, Kerry (2006). Enseñar la cultura visual: currículum, estética y la vida social del arte (1ª ed.). Octaedro.

García Roldán, Á. (2020). El vídeo-ensayo en las metodologías Artísticas de Investigación en Educación. La creación audiovisual como una estructura de indagación en contextos de formación, investigación y producción artística. Communication & Methods, 2(1), 108-125. https://doi.org/10.35951/v2i1.68

Goldchain, Rafael (2008). I am my family photographic memories and fictions (1ª ed.). Princeton Architectural Press.

González-Agudo, I. (2019). La era de la Postfotografía. Del archivo familiar a la fotonovela. [Trabajo Final de Máster, Universidad de Granada]. Digibug. http://digibug.ugr.es/handle/10481/54846

González-Agudo, I. (2021). Reface. [Vídeo-ensayo]. Vimeo. https://vimeo.com/manage/videos/534457634

Guattari, Félix, y Rolnik, Suley (2006). Micropolítica. Cartografías del deseo (1ª ed.). Traficantes de Sueños.

Harper, Douglas (2002). Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies, 17(1), 13-26. https://doi.org/10.1080/14725860220137345

Heintz, Suzanne (2020). Playing House. [Fotografía] Suzanne Heintz website. http://suzanneheintz.com/photography/recent-work/

Hernández Hernández, Fernando (2005). ¿De qué hablamos cuando hablamos de cultura visual? Educação y Realidade, 30(2), 9-34. https://www.seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/12413

Hernández Hernández, Fernando (2007). Espigador@s de la cultura visual: otra narrativa para la educación de las artes visuales. Octaedro.

Irwin, Rita L. (2013). La práctica de la a/r/tografía. Revista Educación Y Pedagogía, 25(65, enero-abril), 106-113. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328771

Marín-Viadel, Ricardo, y Roldán, Joaquín (2019). A/r/tography and Visual Arts Based Educational Research. Arte Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409

Mathews, Sarah A. (2018). Mediating the Space Between: Using Photo-Elicitation to Prompt Cultural Consciousness-Raising. En J. Boucher M (Ed.), Participant Empowerment Through Photo-elicitation in Ethnographic Education Research (pp. 177-200). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64413-4_9

Mirzoeff, Nicholas (2003). Una introducción a la cultura visual. Paidós.

Mitchell, William John Thomas (1992). The reconfigured eye: visual truth in the post-photographic era. The MIT Press.

Mitchell, William John Thomas (2014). ¿Qué quieren realmente las imágenes? (J. Fresneda Trad.). COCOM.

Monsiváis, Carlos (2006). Se sufre porque se aprende. (De las variedades del melodrama en América latina). Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen (pp. 23-59). Manantial.

Palakunnathu Matthew, Annu (2014). Open Wound. Stories of Partition. [Fotografía] Palakunnathu Matthew Website. http://www.annumatthew.com/gallery/open-wound-india/

Pepe, Dita (1999). SELF-PORTRAITS WITH MEN. [Fotografía] Dita Pepe Website. https://www.ditapepe.cz/#home

Sánchez Vigil, Juan Migual y Olivera Zaldua, María (2012). La fotografía en las fotonovelas españolas/Photography in the Spanish Photo Romance Novels. Documentación de las Ciencias de la Información, 35, 31-51. https://search.proquest.com/docview/1443353933 https://doi.org/10.5209/rev_DCIN.2012.v35.40445

Sontag, Susan (2005). Contra la interpretación (1ª ed.). Alfaguara.

Steyerl, Hito (2014). Los spam de la Tierra: desertar de la representación. En H. Steyerl (Ed.), Los condenados a la pantalla (pp. 167-183). Caja Negra.

Walter, John A., y Chaplin, Sarah (Eds.). (2002). Una introducción a la cultura visual. Octaedro-EUB.

Wearing, Gillian (2003). Self Portrait as my Uncle Bryan Gregory. Colección Caixaforum, Barcelona, España. https://coleccion.caixaforum.com/en/obra/-/obra/ACF0862/SelfPortraitasmyUncleBryanGregory

Published

2024-01-31

How to Cite

González Agudo, I. and García Roldán, Ángel (2024) “The deconstructed narrative: a research context for artistic learning based on simulation techniques”, Tercio Creciente, (25), pp. 43–57. doi:10.17561/rtc.25.7836.