The deconstructed narrative: a research context for artistic learning based on simulation techniques
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.25.7836Keywords:
Art Education, digital art, Photo novel, Visual Culture, SimulacrumAbstract
-
This article focuses on the contribution of new strategies for the decoding of visual information. Given that current circumstances comprise an image democratization and its problematic dogmatism as an informative document, we propose this work around a visual literacy media, widely worked in the mid-twentieth century because of its visual-narrative implementation in the cultural industry of that moment (the photo novel) and recovering at the same time this editorial format for its teaching treatment around visual narratives creation for various educational purposes.
From our point of view, the applications of the new telephone’s devices are also a competent tool to be included in the context of a contemporary artistic education. This approach exceeds the medium itself and bring us closer to new artistic-social considerations such as the post photography phenomenon, which make us to analyze new spaces of interrelations and educative mediation and artistic learning.
In short, this work recapitulates an educational experience posed by the reinterpretation of identity through the current photographic fact, exposed to different forms of simulacrum, underlying in contemporary culture, to activate different strategies of deconstruction of the personal and collective iconosphere.
Downloads
References
Acaso López-Bosch, María, Hernández Belver, Manuel, Nuere Menéndez-Pidal, Silvia, Moreno Sáez, María del Carmen, Antúnez, Noelia, y Ávila Valdés, Noemí (2011). Didáctica de las artes y la cultura visual. Akal.
Acaso, María (2007). Esto no son las torres gemelas: cómo aprender a leer la televisión y otras imágenes (2ª ed.). Los Libros de la Catarata.
Augé, Marc (1996). El sentido de los otros. Actualidad de la antropología (1ª ed.). Paidós.
Bárcena, Fernando, y Mélich, Joan-Carles (2000). Paul Ricoeur: educación y narración. En F. Bárcena, y J. Mélich (Eds.), La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad (pp. 91-124). Paidós.
Boucher Jr., Michael Lee (2018). Interrogating Whiteness: Using Photo-Elicitation to Empower Teachers to Talk About Race. En J. Boucher M L (Ed.), Participant Empowerment Through Photo-elicitation in Ethnographic Education Research (pp. 201-225). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64413-4_10
Brea, José Luis (2010). Las tres eras de la imagen. Ediciones Akal.
Debord, Guy (con Pardo, J. L.). (2012). La Sociedad del Espectáculo (2ª ed.). Pre-textos. (Obra original publicada en 1967)
Derrida, Jacques (2011). El tiempo de una tesis: desconstrucción e implicaciones conceptuales (3ª ed.). Anthropos.
Escaño, Carlos (2019). La mirada como acto político. El cine y otros audiovisuales como herramientas educativas de (re)construcción del mundo. Educación Artística: Revista De Investigación, 0(10), 251-261. https://doi.org/https://doi.org/10.7203/eari.10.14152
Fontcuberta, Joan (1990). Fotografía: conceptos y procedimientos. Una propuesta metodológica. Gustavo Gili.
Fontcuberta, Joan (2017). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía (2ª ed.). Galaxia Gutenberg.
Freedman, Kerry (2006). Enseñar la cultura visual: currículum, estética y la vida social del arte (1ª ed.). Octaedro.
García Roldán, Á. (2020). El vídeo-ensayo en las metodologías Artísticas de Investigación en Educación. La creación audiovisual como una estructura de indagación en contextos de formación, investigación y producción artística. Communication & Methods, 2(1), 108-125. https://doi.org/10.35951/v2i1.68
Goldchain, Rafael (2008). I am my family photographic memories and fictions (1ª ed.). Princeton Architectural Press.
González-Agudo, I. (2019). La era de la Postfotografía. Del archivo familiar a la fotonovela. [Trabajo Final de Máster, Universidad de Granada]. Digibug. http://digibug.ugr.es/handle/10481/54846
González-Agudo, I. (2021). Reface. [Vídeo-ensayo]. Vimeo. https://vimeo.com/manage/videos/534457634
Guattari, Félix, y Rolnik, Suley (2006). Micropolítica. Cartografías del deseo (1ª ed.). Traficantes de Sueños.
Harper, Douglas (2002). Talking about pictures: a case for photo elicitation. Visual Studies, 17(1), 13-26. https://doi.org/10.1080/14725860220137345
Heintz, Suzanne (2020). Playing House. [Fotografía] Suzanne Heintz website. http://suzanneheintz.com/photography/recent-work/
Hernández Hernández, Fernando (2005). ¿De qué hablamos cuando hablamos de cultura visual? Educação y Realidade, 30(2), 9-34. https://www.seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/12413
Hernández Hernández, Fernando (2007). Espigador@s de la cultura visual: otra narrativa para la educación de las artes visuales. Octaedro.
Irwin, Rita L. (2013). La práctica de la a/r/tografía. Revista Educación Y Pedagogía, 25(65, enero-abril), 106-113. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328771
Marín-Viadel, Ricardo, y Roldán, Joaquín (2019). A/r/tography and Visual Arts Based Educational Research. Arte Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
Mathews, Sarah A. (2018). Mediating the Space Between: Using Photo-Elicitation to Prompt Cultural Consciousness-Raising. En J. Boucher M (Ed.), Participant Empowerment Through Photo-elicitation in Ethnographic Education Research (pp. 177-200). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64413-4_9
Mirzoeff, Nicholas (2003). Una introducción a la cultura visual. Paidós.
Mitchell, William John Thomas (1992). The reconfigured eye: visual truth in the post-photographic era. The MIT Press.
Mitchell, William John Thomas (2014). ¿Qué quieren realmente las imágenes? (J. Fresneda Trad.). COCOM.
Monsiváis, Carlos (2006). Se sufre porque se aprende. (De las variedades del melodrama en América latina). Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen (pp. 23-59). Manantial.
Palakunnathu Matthew, Annu (2014). Open Wound. Stories of Partition. [Fotografía] Palakunnathu Matthew Website. http://www.annumatthew.com/gallery/open-wound-india/
Pepe, Dita (1999). SELF-PORTRAITS WITH MEN. [Fotografía] Dita Pepe Website. https://www.ditapepe.cz/#home
Sánchez Vigil, Juan Migual y Olivera Zaldua, María (2012). La fotografía en las fotonovelas españolas/Photography in the Spanish Photo Romance Novels. Documentación de las Ciencias de la Información, 35, 31-51. https://search.proquest.com/docview/1443353933 https://doi.org/10.5209/rev_DCIN.2012.v35.40445
Sontag, Susan (2005). Contra la interpretación (1ª ed.). Alfaguara.
Steyerl, Hito (2014). Los spam de la Tierra: desertar de la representación. En H. Steyerl (Ed.), Los condenados a la pantalla (pp. 167-183). Caja Negra.
Walter, John A., y Chaplin, Sarah (Eds.). (2002). Una introducción a la cultura visual. Octaedro-EUB.
Wearing, Gillian (2003). Self Portrait as my Uncle Bryan Gregory. Colección Caixaforum, Barcelona, España. https://coleccion.caixaforum.com/en/obra/-/obra/ACF0862/SelfPortraitasmyUncleBryanGregory
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Iluminada González Agudo, Ángel García Roldán

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














