Tunes and tensions in collaboration from the pedagogical relationship in the University-Society context
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.25.7857Keywords:
Collaboration, pedagogical relationship, teacher training, Artistic EducationAbstract
This article presents a teaching innovation experience developed in the 2018/19 academic year in the Primary Education Degree, in collaboration with the Tabakalera Center for Contemporary Culture. From a commitment to seek new collaborative learning spaces, we have analyzed the pedagogical relationships that arise through these meetings in relation to different groups that break into the scenario of a University classroom. Processes that inevitably subvert teaching roles and position us in learning scenarios where inquiry and dialogue have a place, building collective knowledge in the context of the subject. It is a collaborative experience from the pedagogical relationship where the authors ask themselves who and how do you learn from a collaborative proposal? A reflective journey is made around the project, analyzing the tensions and attunements of the different proposals made around the subject Education in the arts and visual culture of the Primary Degree. Concluding with the idea that Artistic Education is a subject that, due to its characteristics, allows the development of projects where the relationship and collaboration are a fundamental part of the methodological development and that, from this process, we can learn in relationship and dialogue, allowing a learning that affects and mobilizes us from a position towards art and from art.
Downloads
References
Alonso, Cristina.; Miño, Raquel. (2019). Ni tú ni yo. Las clases compartidas como espacios de encuentro y alquimia pedagógica. En F. Hernández y F. Herraiz, Compartir docencia en la Universidad. (pp. 28-37). Octaedro ICE-UB.
Atkinson, Dennis. (2018). Art, Disobedience, and Ethics. The adventure of pedagogy. Education, Psychoanalysis, and Social Transformation (eBook) DOI 10.1007/978-3-319-62639-0 Springer.
Barad, Karen. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham, NC: Duke University Press.
Beck, Humberto. (2016). Otra modernidad es posible. El pensamiento de Iván Illich.
Malpaso, México.
Calderón, Natalia.; Hernández, Fernando. (2019). La investigación artística; Un espacio de conocimiento disruptivo en las artes y en la universidad. Octaedro.
Correa, Jose.Miguel; Aberastruri-Apraiz, Estibaliz.; Gutiérrez-Cabello, Aingeru. (2020). La investigación poscualitativa: origen, referentes y permanente devenir. En Sancho Gil, J.M; Hernández, Hernández, F; Montero, L.; De Pablos, J; Rivas, J.I; Ocaña, A. Caminos y derives para otra investigación educativa y social. (pp.65-80). Otaedro.
Correa, Jose.Miguel.; Aberasturi-Apraiz, Estibaliz.; Chaves, Eider. (2020). Narrativa y Universidad. Aportaciones al debate desde un posicionamiento poscualitativo. Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga. 1(3) (pp.3-21). X-XX. http://doi.org/ 10.24310/m.
Enciso, Giazú.; Lara, Alí. (2014). Emociones y Ciencias Sociales en el siglo XX: la precuela del Giro Afectivo. Athenea Digital, 14 (1) 263-288. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v14n1.1094.
Freire, Pablo. (1969). Pedagogía del oprimido. Ediciones San Santiago S.R.L.
Garcés, Marina. (2013). Un mundo común. Ediciones Bellaterra.
Garcés, Marina. (2021). Escuela de aprendices. Galaxia Gutenberg.
Gutierrez-Cabello, Aingeru. (2019). Pedagogía nómada y disidencia epistémica. Explorando subjetividades alternativas en la formación de futuras maestras. [Tesis de maestría, Universidad del País Vasco] Repositorio Institucional. http:hdl.handle.net/10810/42565
Hernández, Fernando., Aberasturi, Estibaliz., Sancho, Juana Maria., Correa, Jose Miguel. (2020). ¿Cómo aprenden los docentes? Tránsitos entre cartografías, experiencias, corporeidades y afectos. Octaedro.
Hernández, Fernando.; Sancho, Juana.Maria (2015). Pensar la docencia universitaria desde las relaciones pedagógicas. REIRE, revista d’innovació i recerca en educación, 8 (2), 153-158. https://doi.org/10.1344/reire2015.8.28211
Hernández, Fernando.; Sancho, J.M (2020). Pensar la praxis del campo del currículo como un entramado rizomático de relaciones y derivas. Revista e-curriculum, v.18, n.3, 1052-1068. http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1052-1068
Hernández, Fernando.; Padilla, P. (2019). Esbozar el campo de la colaboración en la docencia universitaria. En Hernández, Fernando.; Herraiz, Fernando. Compartir docencia en la Universidad. (pp.15-26). Octaedro ICE-UB.
Hernández, Fernando. (2011). Prestar atención a la relación pedagógica como alternativa a la concepción de innovación en la docencia que actúa como dispositivo para construir un modo de identidad de estudiantes y profesores en la universidad. En F. Hernández (coordinador) Pensar la relación pedagógica en la universidad desde el encuentro entre sujetos, deseos y saberes. (pp.4-11). UB, Recuperado de http://hanldle.net/2445/20946
Mannay, Dennys. (2017). Métodos visuales, narrativos y creativos. Narcea Ediciones.
Morón, Mar.; París, Gemma. (2017). El proyecto Espai C_Room 13 Barcelona. En F. Hernández. Monográfico/ El arte nos hace humanos. Cuadernos de pedagogía Nº484. (pp.37-40). Wolters Kluwer.
Paris-Romia, Gemma. (2019). El artista residente en la escuela como agente de cambio en las estrategias de aprendizaje. Arte, individuo y sociedad. 31(4). 951-968. https://dx.doi.org/10.5209/aris
Peña, Miriam.; Cilleruelo, Lourdes.; Aberasturi-Apraiz, Estibaliz. (2018). Lego Serious Play: hacia la permeabilidad del pensamiento crítico. REIRE. 10. 133-149. https://doi.org/10.1344/reire2018.11.119183
Peña, Miriam.; Porcel, Alazne. (2019). Del museo al aula: propuesta para la creación de prácticas artístico-didácticas entre iguales. EARI Educación artística.11(1) 1-15. http://dx.doi.org/10.7203/eari.10.14320
Porras, Albert. (2011). De una relación escolar a una relación de investigación. En Hernández, F. (Coordinador). Investigar con los jóvenes. Cuestiones temáticas, éticas, metodológicas y educativas. (pp. 66-72). Repositorio digital de la universidad de Barcelona: http://hdl.handle.net/2445/17362
Pozo, D., Romani, M. y Villaplana, V. (29 octubre 2020) Abecedario anagramático: Colaborativo. Subtramas. Museo Reina Sofís, Web: http://subtramas.museoreinasofia.es/es/anagrama/colaborativo.
Puig de la Bellacasa, Maria. (2016). Pensar con cuidado. Concreta, 9, 27-47.
Tabakalera (2019, 05, 03). Eskola aldiriak / Periferias escolares: Zubiak eraikiz. URL vídeo: https://vimeo.com/333956776
Rodríguez, Carlos.Javier. (2017). Ambientes e aprendizaje colaborativo y creación colectiva en 3 weeks bside Project experience. Sobre. 02, 9-25.
Ulmer, Jasmine.B. (2017). Posthumanism as research methodology: Inquiry in the Anthropocene. International Journal of Qualitative Research in Education, 30 (9), 832-848. https://doi.org/10.1080/09518398.2017.1336806
Vidiella, Judith. (2010). Pedagogías de contacto: performance y prácticas de corporización. En D. G. Aparecido; Pereira Lucia Helena Pena; Oliveira Wanderleu C (comp.) (2010). Corporeidade e educação: tecendo sentidos...(pp.175-202).Cultura Acadêmica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alaitz Sasiain Camarero-Nuñez, Estibaliz Aberasturi-Apraiz, Jose Miguel Correa Gorospe

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














