Academic events in cultural management in Mexico as spaces for the socialization of disciplinary knowledge: settings and trends
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.25.8130Keywords:
Institutionalization of cultural management, formalization of knowledge, knowledge socialization, dissemination and scientific diffusionAbstract
This article aims to analyze the configurations and trends of academic events in cultural management in Mexico as spaces for socialization of disciplinary knowledge. The methodology of the exploratory study is a non-probabilistic quantitative sample whose sample was snowball using the documentary review technique for the collection, systematization, and analysis of content for analysis and interpretation. From the analysis of 108 events in the period between 1988 and 2023, we observe a growth of academic events and a diversification of their themes, modes, and forms of participation. The first events were promoted by government agencies with a training purpose and later the universities began to promote events whose purpose is the dissemination and scientific dissemination that implies the nomination of works. It is concluded that there is a correspondence between the growth of events and that of university training programs and research groups as part of the process of formalization and institutionalization of cultural management as a disciplinary field in Mexico.
Downloads
References
Abela, J. A. (2002) Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces. Recuperado de: http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de-contenido.-34-pags-pdf.pdf
Bertely Busquets, M. (2003) Educación, derechos sociales y equidad. Tomo I. Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE)
Bourdieu, P. (1994). El campo científico. Redes: revista de estudios sociales de la ciencia, 129-160. Obtenido de http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/317
Brambila Medrano, B. A. (2015). Formación profesional de gestores culturales en México. El caso de tres programas universitarios. Guadalajara: Universidad de Guadalajara. Obtenido de http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/1842/1/FormacionPorfesional_GestoresCulturales_Brambila.pdf
Correa Enríquez, R. (2010). La importancia de la profesionalización de la gestión cultural en el contexto actual. Artes UNICACH, 66-77. Obtenido de http://cuid.unicach.mx/journals/index.php/artes/article/view/171/159
Galindo Cáceres, L. J. (2011). Ingeniería en comunicación social y promoción cultural. Rosario: Homosapiens Ediciones.
Gomez Sollano, M. (2003a). Los eventos académicos realizados en México de 1992 a 2002. En A. De Alba, Filosofía, teoría y campo de la educación. Perspectivas nacionales y regionales (págs. 343-418). Ciudad de México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.
Gómez Sollano, M. (2003b). La noción de espacio: concepción y potencialidad. En A. De Alba, Filosofía, teoría y campo de la educación. Perspectivas nacionales y regionales (págs. 95-103). Ciudad de México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.
Gómez Sollano, M. (2013). Los eventos académicos en la configuración de Filosofía, teoría y campo de la educación en México de 2002 a 2011. En B. Orozco & C. Pontón Filosofía, teoría y campo de la educación 2002-2011 (págs. 141-211). Ciudad de México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. Recuperado de: https://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/11/Filosof%C3%ADa-teor%C3%ADa-y-campo-de-la-educaci%C3%B3n.pdf
González Gaudiano, E. et al (2013) La investigación en educación ambiental para la sustentabilidad en México (2002-2011). ANUIES, Dirección de Medios Editoriales/Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Recuperado de: http://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/08/La-investigaci%C3%B3n-en-educacion-ambiental....pdf
Lara, C. (2013). Voces, ecos y propuestas para la agenda cultural del siglo XXI. 25 años de debate. Ciudad de México: Miguel Ángel Porrúa.
Leidi, R. (2008). Oferta académica nacional en el ámbito de la gestión cultural: un primer acercamiento. En L. Riviera, J. Vargas, & R. Rodríguez, Reflexiones desde abajo/sobre la promoción cultural en México (Vol. II, págs. 207-217). México: Barra Nacional de promotores Culturales 3D2 A.C.
Mariscal Orozco, J. (2012). Avances y retos de la profesionalización de a gestión cultural en México. Revista Digital de Gestión Cultural, 1(2), 5-27. Obtenido de http://gestioncultural.org.mx/revista/02/Mariscal_N2_A1.pdf
Mariscal Orozco, J., Arreola Ochoa, V., & Brambila Medrano, B. A. (2016). La profesionalización de la gestión cultural en México: apuntes de un proceso en marcha. En A. Rubin Canales, C. Yañez Canal, & B. Rubens, Panorama da gestão cultural na Ibero-América (págs. 173-197). Salador: EDUFBA. Obtenido de https://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/bitstream/handle/123456789/840/Brasil.pdf
Mariscal Orozco, J. L. & Rodríguez, C. S. (2022). Mapeo de grupos de investigación en gestión cultural en México. Culturas. Revista de Gestión Cultural, 9(1), 21-51. DOI: https://doi.org/10.4995/cs.2022.17585
Molina Roldán, A. E. (2016). La construcción del sentido social e la gestión cultural. International Journal of Arts Management, 44-55.
Orozco Fuentes, B. et al (2013) Filosofía, teoría y campo de la educación: 2002-2011. ANUIES, Dirección de Medios Editoriales/Consejo Mexicano de Investigación Educativa, Recuperado de:
Sánchez Puentes, R. (1993). “Didáctica de la problematización en el campo científico de la educación” Revista Perfiles Educativos. No. 61, 64-78.
Sanchez Puentes, R. (2010). Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanas. Ciudad de México: IISUE-UNAM / Plaza y Valdés.
Secretaría de Educación Pública (sf), Cuerpo académico. Conceptos básicos. (consultado el 15 de noviembre del 2021). Recuperado de: https://promep.sep.gob.mx/ca1/conceptos2.html
Tenti Fanfani, E. (1983). El campo de las ciencias de la educación: elementos de teoría e hipótesis para el análisis. [ponencia]. Coloquio sobre Investigación Educativa, México.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José Luis Mariscal Orozco, Alfonso Loranca Núñez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














