Academic events in cultural management in Mexico as spaces for the socialization of disciplinary knowledge: settings and trends

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc.25.8130

Keywords:

Institutionalization of cultural management, formalization of knowledge, knowledge socialization, dissemination and scientific diffusion

Abstract

This article aims to analyze the configurations and trends of academic events in cultural management in Mexico as spaces for socialization of disciplinary knowledge. The methodology of the exploratory study is a non-probabilistic quantitative sample whose sample was snowball using the documentary review technique for the collection, systematization, and analysis of content for analysis and interpretation. From the analysis of 108 events in the period between 1988 and 2023, we observe a growth of academic events and a diversification of their themes, modes, and forms of participation. The first events were promoted by government agencies with a training purpose and later the universities began to promote events whose purpose is the dissemination and scientific dissemination that implies the nomination of works. It is concluded that there is a correspondence between the growth of events and that of university training programs and research groups as part of the process of formalization and institutionalization of cultural management as a disciplinary field in Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Luis Mariscal Orozco, Universidad de Guadalajara

    Doctor en Antropología social. Profesor investigador del Instituto de Gestión del Conocimiento y del Aprendizaje en Ambientes Vrtuales de la Universidad de Guadalajara.

    Sus temas de investigación son: Gestión Cultural, políticas políticas culturales y patrimonio cultural.

References

Abela, J. A. (2002) Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces. Recuperado de: http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de-contenido.-34-pags-pdf.pdf

Bertely Busquets, M. (2003) Educación, derechos sociales y equidad. Tomo I. Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE)

Bourdieu, P. (1994). El campo científico. Redes: revista de estudios sociales de la ciencia, 129-160. Obtenido de http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/317

Brambila Medrano, B. A. (2015). Formación profesional de gestores culturales en México. El caso de tres programas universitarios. Guadalajara: Universidad de Guadalajara. Obtenido de http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/1842/1/FormacionPorfesional_GestoresCulturales_Brambila.pdf

Correa Enríquez, R. (2010). La importancia de la profesionalización de la gestión cultural en el contexto actual. Artes UNICACH, 66-77. Obtenido de http://cuid.unicach.mx/journals/index.php/artes/article/view/171/159

Galindo Cáceres, L. J. (2011). Ingeniería en comunicación social y promoción cultural. Rosario: Homosapiens Ediciones.

Gomez Sollano, M. (2003a). Los eventos académicos realizados en México de 1992 a 2002. En A. De Alba, Filosofía, teoría y campo de la educación. Perspectivas nacionales y regionales (págs. 343-418). Ciudad de México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Gómez Sollano, M. (2003b). La noción de espacio: concepción y potencialidad. En A. De Alba, Filosofía, teoría y campo de la educación. Perspectivas nacionales y regionales (págs. 95-103). Ciudad de México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Gómez Sollano, M. (2013). Los eventos académicos en la configuración de Filosofía, teoría y campo de la educación en México de 2002 a 2011. En B. Orozco & C. Pontón Filosofía, teoría y campo de la educación 2002-2011 (págs. 141-211). Ciudad de México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. Recuperado de: https://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/11/Filosof%C3%ADa-teor%C3%ADa-y-campo-de-la-educaci%C3%B3n.pdf

González Gaudiano, E. et al (2013) La investigación en educación ambiental para la sustentabilidad en México (2002-2011). ANUIES, Dirección de Medios Editoriales/Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Recuperado de: http://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/08/La-investigaci%C3%B3n-en-educacion-ambiental....pdf

Lara, C. (2013). Voces, ecos y propuestas para la agenda cultural del siglo XXI. 25 años de debate. Ciudad de México: Miguel Ángel Porrúa.

Leidi, R. (2008). Oferta académica nacional en el ámbito de la gestión cultural: un primer acercamiento. En L. Riviera, J. Vargas, & R. Rodríguez, Reflexiones desde abajo/sobre la promoción cultural en México (Vol. II, págs. 207-217). México: Barra Nacional de promotores Culturales 3D2 A.C.

Mariscal Orozco, J. (2012). Avances y retos de la profesionalización de a gestión cultural en México. Revista Digital de Gestión Cultural, 1(2), 5-27. Obtenido de http://gestioncultural.org.mx/revista/02/Mariscal_N2_A1.pdf

Mariscal Orozco, J., Arreola Ochoa, V., & Brambila Medrano, B. A. (2016). La profesionalización de la gestión cultural en México: apuntes de un proceso en marcha. En A. Rubin Canales, C. Yañez Canal, & B. Rubens, Panorama da gestão cultural na Ibero-América (págs. 173-197). Salador: EDUFBA. Obtenido de https://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/bitstream/handle/123456789/840/Brasil.pdf

Mariscal Orozco, J. L. & Rodríguez, C. S. (2022). Mapeo de grupos de investigación en gestión cultural en México. Culturas. Revista de Gestión Cultural, 9(1), 21-51. DOI: https://doi.org/10.4995/cs.2022.17585

Molina Roldán, A. E. (2016). La construcción del sentido social e la gestión cultural. International Journal of Arts Management, 44-55.

Orozco Fuentes, B. et al (2013) Filosofía, teoría y campo de la educación: 2002-2011. ANUIES, Dirección de Medios Editoriales/Consejo Mexicano de Investigación Educativa, Recuperado de:

http://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/11/Filosof%C3%ADa-teor%C3%ADa-y-campo-de-la-educaci%C3%B3n.pdf

Sánchez Puentes, R. (1993). “Didáctica de la problematización en el campo científico de la educación” Revista Perfiles Educativos. No. 61, 64-78.

Sanchez Puentes, R. (2010). Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanas. Ciudad de México: IISUE-UNAM / Plaza y Valdés.

Secretaría de Educación Pública (sf), Cuerpo académico. Conceptos básicos. (consultado el 15 de noviembre del 2021). Recuperado de: https://promep.sep.gob.mx/ca1/conceptos2.html

Tenti Fanfani, E. (1983). El campo de las ciencias de la educación: elementos de teoría e hipótesis para el análisis. [ponencia]. Coloquio sobre Investigación Educativa, México.

Published

2024-01-31

How to Cite

Orozco, J.L.M. and Loranca Núñez, A. (2024) “Academic events in cultural management in Mexico as spaces for the socialization of disciplinary knowledge: settings and trends”, Tercio Creciente, (25), pp. 253–277. doi:10.17561/rtc.25.8130.