Self-learning communities between curating and artistic production at the university. The case of Co2, countercultural curatorship office.

El caso de Co2, oficina de comisariado contracultural.

Authors

  • Antonio Collados Alcaide Universidad de Granada
  • Enrique Peña Siññero INDEPENDIENTE

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc.25.8190

Keywords:

art education, educational innovation, learning communities, self-education, complementary curriculum

Abstract

This article presents and analyzes the experience carried out at the University of Granada to promote complementary training programs directed and designed autonomously by the student community. Specifically, we will exhibit the work developed within the framework of Las Oficinas’ project and concretely by the group made up of students from different areas calling itself the Office of Countercultural Curatorship Co2. This article will show the design of online management dynamics and methodologies of educational experiences and cultural production carried out by Co2 framed in the generation of academic complementary curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariño, A y Llopis, R. (2011) ¿Universidad sin clases? Condiciones de vida de los estudiantes universitarios en España (Eurostudent IV). Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación.

Ariño, A (2020). Cultura universitaria. Políticas para la Alma Mater. Valencia: Tirant humanidades.

Asensio, A. (18 de junio de 2020). Los estudiantes de la UGR aportan cada año 217 millones de euros a la economía de Granada. Granada Hoy. Recuperado de https://www.granadahoy.com/granada/estudiantes-UGR-millones-economia-Granada_0_1474952704.html.

Chela, X (Coord.). (2012). La participación estudiantil en las universidades. Bellaterra: Àrea de Participació i moviments socials Institut de Govern i Polítiques Públiques. Recuperado de https://pagines.uab.cat/participacionestudiantil/sites/pagines.uab.cat.participacionestudiantil/files/DT_Introduccion_IGOP.pdf

Collados, A. (2015). La edición como medio para la multiplicación de los saberes producidos en los espacios de producción cultural colaborativa. Los casos de Fadaiat y Aulabierta. SOBRE, 1. Recuperado de https://doi.org/10.30827/3135

ElBoj, C; Puigdellívol, I.; Soler, M. y Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje: Transformar la educación. Barcelona: Graó.

Jorge A. Fernández De los Rios, J. A. (2021). La cultura de participación del estudiantado de la Facultad de Educación-Centro de Formación del Profesorado de la Universidad Complutense (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/66381/1/T42191.pdf

Flecha, R. y Puigvert, L. (2002). Las comunidades de aprendizaje: una apuesta por la igualdad educativa. REXE: Revista de estudios y experiencias en educación, 1 (1). Recuperado de http://www.comunidadesdeaprendizaje.net/pdf/flecha_puigvert_02.pdf

Fitzpatrick, K. (2011). Planned obsolescence: Publishing, technology, and the future of the academy. Nueva York: NYU Press.

Freire, P. (2012). Pedagogía de la autonomía. Madrid: Siglo XXI.

Lafuente, A. (2008). Laboratorio sin muros. Inteligencia colectiva y comunidades de afecto. Digital.CSIC. Recuperado de http://digital.csic.es/handle/10261/2899

Lessing, L. (2004). Por una cultura libre. Cómo los grandes medios usan la tecnología y las leyes para encerrar la cultura y controlar la creatividad. Madrid: Traficantes de Sueños.

López, A. (2020). ¿Por qué están de vuelta los comunes? La postcomunidad de los comunes digitales. Culturales, 8, e490. Recuperado de https://doi.org/10.22234/recu.20200801.e490

Martínez, M. (2010). ¿Distribución social o socialización del conocimiento?. En Hernández, J (ed.). Innovación y dinámicas sociales en la era del conocimiento. Ciudad de México: Plaza y Valdés.

Miessen. M. (2014). La pesadilla de la participación. Barcelona: dpr-barcelona.

Hamilton, W.; Garretson, O. y Kerne, Andruid. (2014). Streaming on twitch: fostering participatory communities of play within live mixed media. Recuperado de https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/2556288.2557048

Oficina Co2. (2022). En el Sexto Pino. Granada: Editorial de la Universidad de Granada.

Pratt, Mary Louise (1991). Arts of the Contact Zone. En Profesion. Modern Language Association. pp. 33-40.

Res, E. (2022). Lugares virtuales: un descanso colectivo. En: Oficina Co2, En el Sexto Pino. Granada: Editorial de la Universidad de Granada, pp. 15-26.

Ricaurte, P. y Brussa, V. (2017). Laboratorios ciudadanos, laboratorios comunes: repertorios para pensar la universidad y las Humanidades Digitales. Liinc Em Revista, 13(1). Recuperado de https://doi.org/10.18617/liinc.v13i1.3758

Ruiz Domínguez, M. del M., y Codina Sánchez, A. (2023). Diseño de un modelo de reconocimiento de competencias en las actividades culturales complementarias en la universidad. Periférica Internacional. Revista Para el análisis de la cultura y el territorio, (23), 108–127. https://doi.org/10.25267/Periferica.2022.i23.13

Shukaitis, S. (2014). ¿Hacia una insurrección de los editados? Diez pensamientos sobre garrapatas y camaradas. Transversal. Recuperado de https://transversal.at/transversal/0614/shukaitis/es

Universidad de Granada (2020). Plan Director. Recuperado de https://institucional.ugr.es/areas/planificacion-estrategica/plan-director

Published

2024-01-31

How to Cite

Collados Alcaide, A. and Peña Siññero, E. (2024) “Self-learning communities between curating and artistic production at the university. The case of Co2, countercultural curatorship office.: El caso de Co2, oficina de comisariado contracultural”., Tercio Creciente, (25), pp. 231–252. doi:10.17561/rtc.25.8190.