Social Categorizations: Blackness as the Starting Point, Whiteness as the End Point

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc..8234

Keywords:

Racialized People, Categories, Difference, Person of Color

Abstract

Categorizations have been, throughout human history, a means of entering known and recognized places, becoming spaces of belonging and reference with which to construct personal and collective identity and identification. Categorizations function as containers of meaning to generalize and synthesize information about certain collectives or social groups that share similar identity elements. However, when racialized people seek their place of recognition, we often place them in subjective limbo references that form spaces of discrimination and racism. In this essay, the archetypal references of the presence of whiteness as the central axis of categorization from which to place all people are studied, thus generating the invalidation of otherness and blackness. Colonial ethnocentrism establishes whiteness as a referential framework, so that those individuals who cannot be confined within white boundaries are named from absence, from a place of nominal silence that affects and problematizes the categorizations themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, Sara (2007). A Phenomenology of Whiteness. Feminist Theory, 8(2), 149-168. https://doi.org/10.1177/1464700107078139

Ahmed, Sara (2015) Being in Trouble: In the Company of Judith Butler. Lambda Nordica, 2(3), 179-192.

Ahmed, Sara (2018). Vivir una vida feminista. Edicions Bellaterra (Traducción María Enguix) (Obra original publicada en 2017)

Appiah, K. Anthony (2019). Las mentiras que nos unen. Repensar la identidad: Creencias, país, color, clase, cultura. Penguin Random House Grupo Editorial.

Berger, Kathleen S. y Thompson, Ross A. (1997). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. Panamericana.

Brah, Avtar (2004). Diferencia, diversidad, diferenciación. En hooks, bell, Brah, Avtar, Sandoval, Chela, Anzaldúa, Gloria, Levins-Morales, Aurora, Bhavnani, Kum-Kum, Coulson, Margaret, Alezander, M. Jaqui, y Talpade-Mohanty, Chandra. Otras inapropiables. Feminismos desde las fronteras (pp. 107-136). Traficantes de Sueños

Butler, Judith (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Carroll, Lewis (2003). Las aventuras de Alicia en el país de las maravillas. Biblioteca Digital del ILCE. (Obra original publicada en 1865)

Català-Domènech, Josep M. (2008). La forma de lo real: introducción a los estudios visuales. Editorial UOC.

De la Torre, Carolina (2001). Las identidades. Una mirada desde la psicología. Centro de Investigaciones y Desarrollo de la Cultura Cubana “Juan Marinello”. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191016040645/Las_identidades.pdf

Deleuze, Gilles y Parnet, Claire (1980).Diálogos. Pre-Textos. (Traducción de José Vázquez Pérez)

Gammelgaard, S. Leth (2014). Repartir lo sensible. Política rancièriana desde una perspectiva posthumanista. Artnodes. Revista científica electrónica impulsada por la UOC, 14, 51-56.

Grosz, Elizabeth (2002). A politics of imperceptibility: A response to ‘Anti-racism, multiculturalism and the ethics of identification’. Philosophy and social criticism, 284, 463-472. https://doi.org/10.1177/0191453702028004528

Hernández-Hernández, Fernando (2018). Encuentros que afectan y generan saber pedagógico entre docentes a través de cartografías visuales. Revista Digital do LAV, 11(2), 103-120. https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/33898 https://doi.org/10.5902/1983734833898

hooks, bell (2004). Mujeres negras. Dar forma a la teoría feminista. En hooks, bell, Brah, Avtar, Sandoval, Chela, Anzaldúa, Gloria, Levins-Morales, Aurora, Bhavnani, Kum-Kum, Coulson, Margaret, Alezander, M. Jaqui, y Talpade-Mohanty, Chandra. Otras inapropiables. Feminismos desde las fronteras (pp. 33-50). Traficantes de Sueños

Hopkins, J.Roy (1987). Adolescencia. Años de transición. Ediciones Pirámide

Khorana, Smitha (27 de diciembre de 2014). Poet Claudia Rankine: “Racism Works Purely on Perception” in America. Guardian. https://bit.ly/3UlTKDA

Lacan, Jaques (1977). The four fundamental concepts of psycho-analysis. Penguin.

Martín-Prada, Juan (2018). El ver y las imágenes en el tiempo de Internet. Ediciones Akal.

Ricoeur, P. (2005). Caminos del reconocimiento: Tres estudios (Estructuras y Procesos. Filosofía) (Traducción de Agustín Neira). Editorial Trotta.

Romero-Bachiller, Carmen (2003). Los desplazamientos de la «raza»: de una invención política y la materialidad de sus efectos. Política y Sociedad, 40(1), 111-128. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0303130111A/23680

Rose, Gillian (2019). Metodologías visuales. Una introducción a la investigación con materiales visuales (4ª Edición). Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo (CENDEAC).

Sesé, Marta (2021). Carrie Mae Weems. Colores que importan. EXIT: Imagen y Cultura. Negritud, 81, 88-97.

Thomas, E. Elizabeth (2018). Toward a Theory of the Dark Fantastic: The Role of Racial Difference in Young Adult Speculative Fiction and Media. Journal of Language and Literacy Education, 14(1), n1.

Published

2024-09-30

How to Cite

Gonzalez Alvarez, M. (2024) “Social Categorizations: Blackness as the Starting Point, Whiteness as the End Point”, Tercio Creciente, (extra9), pp. 99–110. doi:10.17561/rtc. 8234.