Diffusion, recognition and female artistic representation in temporary museum exhibitions in 2023
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.25.8276Keywords:
Visual Arts, Exhibition, Museums, Women artists, Gender.Abstract
Despite glimpses of what appear to be signs of equality, the art system still resists fully incorporating the “Other” artists into its narrative. In fact, the asymmetrical representation of women artists in Visual Arts museums continues to illustrate the predominant trend, if statistics are taken into account. This article highlights perceptions of real inequality, taking temporary exhibitions held in museums as a case study. The monitoring of specific curatorial practices developed during 2023 will allow us to contrast whether the great narratives of art continue to constitute discourses of discrimination, or, on the contrary, discursive turns have been introduced to try to reestablish the gender balance between female creators and their male counterparts.
Downloads
References
Beteta Martín, Yolanda (2012). Las ausencias invisibles: los sesgos de género en las políticas de adquisición de obras de arte. El caso del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. En M. López Fdez. Cao, A. Fernández Valencia y A. Bernárdez Rodal (eds.), El protagonismo de las mujeres en los museos, (pp. 191-208). Editorial Fundamentos.
Cumming, Laura (2023, 23 de abril). Hilma af Klint & Piet Mondrian: Forms of Life review – a thrillingly odd couple. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/2023/apr/23/hilma-af-klint-piet-mondrian-forms-of-life-review-a-thrillingly-odd-couple
Chatruc, Celina (2023, 25 de abril). Elegir los recuerdos: otras historias de América Latina se cuentan en el MoMA. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/cultura/elegir-los-recuerdos-otras-historias-de-america-latina-se-cuentan-en-el-moma-nid25042023/
Chatruc, Celina (2023, 28 de abril). Inés Katzenstein: “Es un momento de cambio cultural importante”. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/cultura/ines-katzenstein-es-un-momento-de-cambio-cultural-importante-nid28042023/
Elderton, Louisa (2013). Redressing the Balance: Women in the Art World. The White Review. http: //www.thewhitereview.org/feature/redressing-the-balance-women-in-the-art-world/ [Consultado el 4/09/2023]
Fernández-Costa, Ruben (2022, 4 de septiembre). Solo una mujer en el Top 50 del mercado mundial del arte: ¿por qué se paga más a los hombres? El Español. https://www.elespanol.com/mujer/actualidad/20220904/solo-mujer-top-mercado-mundial-arte-hombres/700180055_0.html
Fraser, Nancy (2000). ¿De la redistribución al reconocimiento? Dilemas de la justicia en la era postsocialista. New left review, 1, 126-155. https://newleftreview.es/issues/0/articles/nancy-fraser-de-laredistribution-al-reconocimiento-dilemas-de-la-justicia-enla-era-postsocialista.pdf
García Ranedo, Mar (2018). Desempeños de género, sexo y raza en el museo. Dossiers Feministes, 23, 43-61.
Hedges, Frances (2023, 30 de abril). La nueva exposición de Piet Mondrian y Hilma af Klint de Tate Modern es una visita obligada. Harpers Bazaar. https://www.harpersbazaar.com/uk/culture/bazaar-art/a43739649/tate-modern-piet-mondrian-hilma-af-klint-exhibition/
Hernández Montero, Iván (2023). Mujeres artistas del siglo XX que no aparecían en mi libro de arte de la carrera. Hilma af Klint. Habla de arte. Revista Artística. Patrimonio y Cultura. Crítica y Conocimiento. https://www.habladearte.com/post/mujeres-artistas-del-siglo-xx-que-no-aparec%C3%ADan-en-mi-libro-de-arte-de-la-carrera-hilma-af-klint
Jones, Jonathan (2023, 18 de abril). Hilma af Klint and Piet Mondrian review – Swedish mystic is no match for the great modernist. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/2023/apr/18/hilma-af-klint-and-piet-mondrian-review-tate-modern-london
Jeffries, Stuart (2023, 17 de abril). Ouija board wonder: how Hilma af Klint’s occult dabblings made her an outcast. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/2023/apr/17/ouija-board-hilma-af-klint-occult-outcast-tate-modern-mondrian
Mayayo, Patricia (2010). ¿Hacia una normalización? El papel de las mujeres en el sistema del arte español. En J. A. Ramírez (ed.), El sistema del arte en España (pp. 306-307). Cátedra.
MAV (2020b). Informe #19. Comparativa de autoría de exposiciones individuales en diferentes museos y centros de arte en España (2014-2019), respecto a los informes: informe MAV #5 (1999-2009) e informe MAV #12 (2010-2013). https://mav.org.es/informes-mav-n-19/
MAV (2020a). Informe #19. Ferias/Los datos bajo el prisma de género: ARCO’20. https://mav.org.es/ferias-arte-2020-mav/
MAV (2021). #FOROMAV21. Actas Foro. https://mav.org.es/buenas-practicas-foro-mav-2021/
MAV (2022). Informe #20. Ferias/Los datos bajo el prisma de género: Drawing Room’22, Hybrid’22, JusMad’22, ARCO’22. https://mav.org.es/informes-mav-22-ferias-de-madrid-2022-los-datos-bajo-el-prisma-del-genero/
MAV (2023). Informes MAV #21. Ferias 2023. Tendencia a la recuperación en la paridad, pero muy desigual según las ferias. https://mav.org.es/informes-mav-ferias-2023-tendencia-a-la-recuperacion-en-la-paridad-pero-muy-desigual-segun-las-ferias/
MECD (2023). CULTURABase. Ministerio de Cultura y Deporte - Gobierno de España. https://www.culturaydeporte.gob.es/actualidad/2023/01/230112-adquisiciones-bienes-2022.html#:~:text=El%20Ministerio%20de%20Cultura%20y%20Deporte%2C%20a%20trav%C3%A9s%20de%20la,al%20a%C3%B1o%20anterior%2C%20cuando%20se
MNCARS (2022). Picasso 1906. La gran transformación, Maquinaciones y las muestras de Ben Shahn e Ibon Aranberri, entre las principales propuestas del Reina Sofía para 2023. https://www.museoreinasofia.es/sites/default/files/notas-de-prensa/np_programacion_2023_0.pdf
Morris, Francis (2012). Yayoi Kusama. Tate Publishing.
Nualart, Cristina (2018). Discriminación positiva, cuotas de género y narrativas feministas en museos de arte contemporáneo. An. hist. Arte, 28, 431-446.
Nualart, Cristina (2019). El arte de los “Otros” en el Museo Reina Sofía en el siglo XXI. En M. Bolaños y J. Arnau (coord.), Museologías. Teorías, contextos, experiencias, retos. I Foro Ibérico de Jóvenes Investigadores (pp. 33-40). Museo Nacional de Escultura.
Pérez-Ibáñez, Marta; González, Semíramis y Rodovalho, Carolina (2021). Desigualdad de género en el Sistema del arte en España. Ménades Editorial.
Phelan, Peggy (2005). Estudio. En H. Reckitt (ed.), Arte y feminismo (pp. 14-50). Phaidon,
Plan General de Actuación (PGA) 2018-2021. https://www.museoreinasofia.es/sites/default/files/plan_general_de_actuacion_2018-2021_baja.pdf
Pogrebin, Robin (2023, 19 de enero). La curadora latina del Whitney que agita el mundo del arte. New York Times. https://www.nytimes.com/es/2023/01/19/espanol/museo-whitney-arte-latino.html
Pollock, Griselda (2010). Encuentros en el museo feminista virtual. Ediciones Cátedra.
Porta Lledó, Alma (2020). Autodiagnóstico MAV para la igualdad en museos y centros de arte. ¿Cómo hacer tu propio diagnóstico? En M. López Fernández Cao y A. Porta Lledó (coord.), Autodiagnóstico para la igualdad en museos y centros de arte. Fundamentación teórica y metodológica (pp. 27-90). MAV. https://www.anabad.org/wp-content/uploads/2020/11/MAV_Autodiagn%C3%B3stico11-2.pdf
Prieto Ustio, Ester (2019). El mercado del arte y los museos españoles. En M. Bolaños y J. Arnau (coord.), Museologías. Teorías, contextos, experiencias, retos. I Foro Ibérico de Jóvenes Investigadores (pp. 111-119). Museo Nacional de Escultura.
Reilly, Maura (2016). Living the revolution: A dialogue between Maura Reilly & Lara Perry. Curating in Feminst Thought. Issue, 29, 49-52.
Reilly, Maura (2017). What is curatorial activism? Artnews https://www.artnews.com/art-news/news/what-is-curatorial-activism-9271/
Reilly, Maura (2019). Activismo en el mundo del arte. Hacia una ética del comisariado artístico. Alianza Forma.
Rivera Martorell, Sara (2013). El arte feminista y su exhibición. La musealización de un conflicto. Encrucijadas, 5, 106-120.
Smith, Roberta (2023, 27 de abril). Georgia O'Keeffe, 'Modernized' by MoMA. New York Times. https://www.nytimes.com/2023/04/27/arts/design/georgia-okeeffe-moma-review.html
TATE. Tate Report full list of acquistions-appendix 2020-2022. https://www.tate.org.uk/about-us/tate-reports
TATE. Tate Annual Report 2021-2022. https://www.tate.org.uk/about-us/tate-reports
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Belén Abad de los Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














