What is a cow for a child? Ten pedagogical-artistic conditioning factors in children's expression and representation
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.extra7.8396Keywords:
graphic-plastic stages; children's drawing; children's expression, artistic educationAbstract
Artistic expression in childhood constitutes an intrinsic need that evolves synchronously with boys' and girls' cognitive, perceptual, communicative, and psychomotor development. Although expressive stages are common, the representations are singular and manifest as idiolects—unique, particular codes in style, intimately connected with the biography of the drawer. Our research has focused on interacting with boys and girls aged 2 to 12 in their usual family environment, proposing the drawing of a cow. The gathered experiences have revealed a variety of cow representations, providing a deeper understanding of the factors present in children's artistic expression and representation. Additionally, we have explored the connection between these artistic manifestations and the acquisition of other learnings, such as alphabetic literacy. This study emphasizes the importance of teachers understanding these pedagogical expressive factors. By doing so, they can effectively respond to the needs and possibilities of the child's expressive universe, enriching the educational process.
Downloads
References
Arnheim, R. (2006). Arte y Percepción Visual. Alianza Editorial. https://doi.org/10.1353/sir.2006.0127
Berger, J. (2013). Modos de ver. Gustavo Gili Editora
Caeiro Rodríguez, M. (2020). Describiendo las metodografías: crear, aprender e investigar biográficamente desde la educación artística. ARTSEDUCA, (27), 20-35 https://doi.org/10.6035/Artseduca.2020.27.2
Carreiro, P. (2004). Os bolechas van de viaxe: a vaca de Amaia. A nosa Terra.
Ciafardo, M. (Comp.) (2020). La enseñanza del lenguaje visual: bases para la construcción de una propuesta alternativa. Universidad Nacional de La Plata. https://doi.org/10.35537/10915/143212
Davis, J. y Gardner, H. (1992). The cognitive revolution: Consequences for the understanding and education of this child as artist. B. Reiner y R. A. Smith (eds.). The arts, education and aesthetic knowing: Ninety-first yearbook of the National Society for the Study of Education (Parte II, 92-123). University of Chicago Press. https://doi.org/10.1177/016146819209300607
Derrida, J. (2003). de la Gramatología. Siglo XXI Editores.
López Fernández Cao, M., Caeiro Rodríguez, M., Álvarez Rodríguez, D., Fontal Merillas, O. y Marfil Carmona, R. (Eds.). (2022). Libro blanco. Especialidad en los grados de Magisterio y centros educativos en Educación Artística, Plástica, Visual y Audiovisual. SEA. Sociedad para la Educación Artística. https://bit.ly/3MZblO5
Eco, U. (1994). La estructura ausente. Editorial Lumen.
Eco, U. (1984). Obra abierta, Planeta-Agostini.
Eisner, E. W. (2021). El arte y la creación de la mente: el papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Paidós.
Hoyuelos, A. (2006). El taller de expresión y Loris Malaguzzi. Reflexiones sobre la relación entre niños, arte y artistas. https://www.vitoria-gasteiz.org/docs/wb021/contenidosEstaticos/adjuntos/es/25/33/42533.pdf
Jiménez Yañez, C. y Mancinas-Chávez, R. (2008). Influencia de la televisión en los niños. Análisis a través del dibujo infantil. Revista Comunicación, 17 (2), 22-33.
Lowenfeld, V; Lambert, W. (1972). Desarrollo de la capacidad creadora. Kapelusz.
Luquet, G. H. (1927). El dibujo infantil. Editorial Médica y Técnica.
Malaguzzi, L. (2021). La educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro.
Malaguzzi, L. (2020). L' cento linguaggi dei bambini. L'approccio di Reggio Emilia all'educazione dell 'infanzia. Edizioni Junior.
Marín Viadel, R. (1998). El dibujo infantil: tendencias y problemas en la investigación sobre la expresión plástica de los escolares. Arte, Individuo y Sociedad, 1, 5-29.
Marín-Viadel, R., y Roldán, J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
Marín Viadel, R. (2020). ¿Cómo se escribe el pie de imagen en Investigación basada en Artes Visuales? (pp. 220-229). en R. Marín Viadel, J. Roldán y M. Caeiro Rodríguez (Eds.), Aprendiendo a enseñar artes visuales. Un enfoque a/r/tográfico. Editorial Tirant Humanidades.
Martínez-Agut, M. P., y Ramos Hernando, C. (2015). Escuelas Reggio Emilia y los 100 lenguajes del niño: experiencia en la formación de educadores infantiles. En Actas del XVIII Coloquio de Historia de la Educación: Arte, literatura y educación (pp. 139-151). Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
Munari, B. (2018). Fantasía: Invención, creatividad e imaginación en las comunicaciones visuales (Clásicos). Editorial Gustavo Gili.
Oyarzun, G. (1 de marzo de 2014). ¿Qué es una vaca? Una muestra de poesía en estado puro. Twitter. @gonzaloyarzun http://t.co/yxsV42o5OF
Piaget, J. (2019). La formación del símbolo en el niño. Fondo de Cultura Económica.
Piaget, J. (2014). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Crítica.
Ricci, C. (2019). El arte de los niños. Editorial Fíbulas.
Rodari, G. (2020). Gramática de la fantasía. Introducción al arte de contar historias. Kalandraka.
Roldán Ramírez, J. y Marín Viadel, R. (2012). Metodologías artísticas de investigación en educación. Aljibe.
Roque Sánchez. C. (miércoles 20 de septiembre de 2017). Acerca del búho y la vaca. Blog enroquedeciencia.
Steiner, G. (2011). Gramáticas de la creación. Siruela.
Sullivan, G. (2004). Art Practice as research Inquiryn the visual Arts. Teachers College, Columbia University.
Torres Pérez. A. (2018). Capítulo 13. Los dibujos infantiles. Pautas para su comprensión y análisis. Ejemplos. En Aprender, crear, enseñar. Didáctica de las artes plásticas y visuales en educación primaria (pp. 267-281). UNIR-Editorial.
Urraca, M. L. (2015). Representación del movimiento en el dibujo: 5-8 años [Tesis doctoral]. Universidad de la Rioja.
Vecchi, V. (2018). Arte y creatividad en Reggio Emilia. Morata.
Vigotsky, L. S. (2022). La imaginación y el arte en la infancia. Ediciones Akal.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MARTIN Caeiro Rodríguez, SARA FUENTES CID, OLALLA CORTIZAS VARELA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.