A performance about madness based on and interrelated with outsider plastic work
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.25.8397Keywords:
performance, madness, outsider art, expanded sceneAbstract
This work reviews an experience of creating a multimedia performance about madness, dentro, from 60 works by 12 outsider artists without artistic training and with mental alteration (New Outsider Art, 2014) at the closing of New Outsider Art exhibition in the Centro Cultural Español de Miami. The objective of the article is to show the process of performative creation in coexistence with the plastic work. The methodology will follow Kowzan's system of theatrical signs (1997). The result of the study reveals a greater closeness on the audience, greater expression and veracity of the performer in combining performing arts and plastic arts.
Downloads
References
Referencias:
Albarrán, J. (2019). Performance y arte contemporáneo: Discursos, prácticas, problemas. Básicos Arte Cátedra.
Artcodespace (2023). Isaac Crespo. https://www.artcodespace.com/artists/38-isaac-crespo/
Álvarez, Edgar (2014). El giro performático y la irrupción de lo real. Tierra ignota. México: Enciclopedia de la literatura en México, pp. 47-61.
Bar, Tony (2002). Actuando para la cámara: Manual de actores de cine y TV con
ejercicios de Eric Stephan Kline. Madrid: Plot Biblioteca de actores.
Biblioteca virtual (2003). La canción de croupier del Mississippi. Biblioteca virtual
Fandom https://tinyurl.com/y3xnregt
Cagigas, Ángel (2014). La originalidad del delirio. Nuevo arte outsider de Cuba. Miami: Naemí, pp.33-43.
Columbié, Enia (2014). Nuevo arte outsider cubano llega al Centro Cultural Español. Periódico El Nuevo Herald. 18 de marzo.
https://www.elnuevoherald.com/entretenimiento/article2031819.html
De Toro, Alfonso (2004). Introducción: teatro como discursividad espectacular-teórico-
cultural-epistemológica mediática-corporal. Leipzig: Publicación Ibero-Amerikanisches
Forschungsseminar, pp. 9-20. Disponible en: https://tinyurl.com/y5h77vve
Golluscio, Lucía (2019). La etnografía del habla y la comunicación. Un recorrido histórico. Etnografía del habla, textos fundacionales. Buenos Aires: Eudeba, pp:15-55.
Hagen, Uta (2009). Un reto para el actor. Barcelona: Alba Editorial.
Kowzan, Tadeusz (1997). El signo y el teatro. Madrid: Arco Libros.
Locos. (1997). Dirigida por Yolanda Mazkiaran. Navarra: Mazkiaran sisters. Video.
Miralles, Alberto (2000). La dirección de actores en cine. Madrid: Cátedra.
Martín, Juan (2014). Introducción a Nuevo arte outsider de Cuba de Naemí, 5-8. Miami: Naemí.
Marina Abramović: What is performance art? Dirigida por The Museum of Modern Art. Nueva York: MOMA. Vídeo.
Martínez Sotomayor, Rodolfo (2019). NAEMI: 30 años de arte outsider. Periódico El Nuevo Herald. 23 de abril.
Melgar M., López E. y Doria, R. (2003). Arte y locura. Lumen.
Muro, Sergio (2017). Arte outsider. Revista Kalos. Disponible en: http://www.revistakalos.com/arte-outsider/
Panero, Leopoldo María (2012). Poesía completa. Volumen: II. 2000-2010. Madrid: Visor.
Panero, Leopoldo María (2007) Versos esquizofrénicos, Poemas sugeridos por los dibujos de esquizofrénicos. Outsider, un arte interior. Madrid: Eneida.
Prieto Stambaugh, Antonio (2011). Corporalidades políticas: representación, frontera y sexualidad en el performance mexicano en Estudios avanzados de performance, p. 605-629. México: Fondo de Cultura Económica.
Prinzhorn, Hans (2012). Expresiones de la locura: El arte de los enfermos mentales. Madrid: ediciones Cátedra.
Restrepo, F. (2019). Los actos performativos y la construcción de los acontecimientos en la performance. Revista ARS. Número 42. DOI: https://doi. org/10.11606/issn.2178- 0447.ars.2021.184660
Schechner, Richard (2011). Restauración de la conducta. Estudios avanzados de Performance, pp.33-34. México: Fondo de cultura económica.
Stanisvlaski, Konstantin. 1988. Creating a role. Londres: Routdlege.
Stanisvlaski, Konstantin. 2019. Un actor se prepara. Sevilla: ediciones Espuela de
Plata.
Taylor, Diana. 2011. Introducción. Performance, teoría y práctica. En Estudios
avanzados de performance, 7-31. México: Fondo de Cultura económica.
Toriz, Martha. 1997. “Discursos del Arte: el Teatro y el Performance” en La otredad, 153-162. México: Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco, Centro de Cultura Casa Lamm, Universidad de Louisville: Kentucky.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Saida Santana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














