A performance about madness based on and interrelated with outsider plastic work

Authors

  • Saida Santana Universidad Nebrija y Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc.25.8397

Keywords:

performance, madness, outsider art, expanded scene

Abstract

This work reviews an experience of creating a multimedia performance about madness, dentro, from 60 works by 12 outsider artists without artistic training and with mental alteration (New Outsider Art, 2014) at the closing of New Outsider Art exhibition in the Centro Cultural Español de Miami. The objective of the article is to show the process of performative creation in coexistence with the plastic work. The methodology will follow Kowzan's system of theatrical signs (1997). The result of the study reveals a greater closeness on the audience, greater expression and veracity of the performer in combining performing arts and plastic arts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias:

Albarrán, J. (2019). Performance y arte contemporáneo: Discursos, prácticas, problemas. Básicos Arte Cátedra.

Artcodespace (2023). Isaac Crespo. https://www.artcodespace.com/artists/38-isaac-crespo/

Álvarez, Edgar (2014). El giro performático y la irrupción de lo real. Tierra ignota. México: Enciclopedia de la literatura en México, pp. 47-61.

Bar, Tony (2002). Actuando para la cámara: Manual de actores de cine y TV con

ejercicios de Eric Stephan Kline. Madrid: Plot Biblioteca de actores.

Biblioteca virtual (2003). La canción de croupier del Mississippi. Biblioteca virtual

Fandom https://tinyurl.com/y3xnregt

Cagigas, Ángel (2014). La originalidad del delirio. Nuevo arte outsider de Cuba. Miami: Naemí, pp.33-43.

Columbié, Enia (2014). Nuevo arte outsider cubano llega al Centro Cultural Español. Periódico El Nuevo Herald. 18 de marzo.

https://www.elnuevoherald.com/entretenimiento/article2031819.html

De Toro, Alfonso (2004). Introducción: teatro como discursividad espectacular-teórico-

cultural-epistemológica mediática-corporal. Leipzig: Publicación Ibero-Amerikanisches

Forschungsseminar, pp. 9-20. Disponible en: https://tinyurl.com/y5h77vve

Golluscio, Lucía (2019). La etnografía del habla y la comunicación. Un recorrido histórico. Etnografía del habla, textos fundacionales. Buenos Aires: Eudeba, pp:15-55.

Hagen, Uta (2009). Un reto para el actor. Barcelona: Alba Editorial.

Kowzan, Tadeusz (1997). El signo y el teatro. Madrid: Arco Libros.

Locos. (1997). Dirigida por Yolanda Mazkiaran. Navarra: Mazkiaran sisters. Video.

Miralles, Alberto (2000). La dirección de actores en cine. Madrid: Cátedra.

Martín, Juan (2014). Introducción a Nuevo arte outsider de Cuba de Naemí, 5-8. Miami: Naemí.

Marina Abramović: What is performance art? Dirigida por The Museum of Modern Art. Nueva York: MOMA. Vídeo.

Martínez Sotomayor, Rodolfo (2019). NAEMI: 30 años de arte outsider. Periódico El Nuevo Herald. 23 de abril.

Melgar M., López E. y Doria, R. (2003). Arte y locura. Lumen.

Muro, Sergio (2017). Arte outsider. Revista Kalos. Disponible en: http://www.revistakalos.com/arte-outsider/

Panero, Leopoldo María (2012). Poesía completa. Volumen: II. 2000-2010. Madrid: Visor.

Panero, Leopoldo María (2007) Versos esquizofrénicos, Poemas sugeridos por los dibujos de esquizofrénicos. Outsider, un arte interior. Madrid: Eneida.

Prieto Stambaugh, Antonio (2011). Corporalidades políticas: representación, frontera y sexualidad en el performance mexicano en Estudios avanzados de performance, p. 605-629. México: Fondo de Cultura Económica.

Prinzhorn, Hans (2012). Expresiones de la locura: El arte de los enfermos mentales. Madrid: ediciones Cátedra.

Restrepo, F. (2019). Los actos performativos y la construcción de los acontecimientos en la performance. Revista ARS. Número 42. DOI: https://doi. org/10.11606/issn.2178- 0447.ars.2021.184660

Schechner, Richard (2011). Restauración de la conducta. Estudios avanzados de Performance, pp.33-34. México: Fondo de cultura económica.

Stanisvlaski, Konstantin. 1988. Creating a role. Londres: Routdlege.

Stanisvlaski, Konstantin. 2019. Un actor se prepara. Sevilla: ediciones Espuela de

Plata.

Taylor, Diana. 2011. Introducción. Performance, teoría y práctica. En Estudios

avanzados de performance, 7-31. México: Fondo de Cultura económica.

Toriz, Martha. 1997. “Discursos del Arte: el Teatro y el Performance” en La otredad, 153-162. México: Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco, Centro de Cultura Casa Lamm, Universidad de Louisville: Kentucky.

Published

2024-01-31

How to Cite

Santana, S. (2024) “A performance about madness based on and interrelated with outsider plastic work”, Tercio Creciente, (25), pp. 125–145. doi:10.17561/rtc.25.8397.