Braiding from Esmeraldas to Cuenca
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc..8806Keywords:
Cuenca, Braid, intresectionality, hegemonic discourse, EsmeraldasAbstract
The objective of this work is to "braid" the relationship of Ecuadorians with their hair, taking into account intersectionality, that is, triple discrimination by gender, "race" and class. A conception in which the cultural industries play a decisive role, which reproduce the hegemonic discourse, the one promoted by power, in this case at the aesthetic level. We have used ethnography, specifically life history as a research technique. Starting from anthropology, we will analyze the conception of hair that is held from the margins, both on the coast and in the highlands of Ecuador, so interculturality has been key in this research. Hence, through braiding we have connected Esmeraldas, a coastal city, with Cuenca, in the case of the Sierra. The first is because there is a majority black population whose aesthetics in general, and hair in particular, do not correspond to the established canon of beauty, with braiding having great prominence. The same thing happens in Cuenca, where part of the population is of Cañari origin, and men belonging to this ethnic group wear their hair long, tied back in a braid, which does not conform to the conventional aesthetics of the male gender existing in the heteropatriarchal system. Through this study we will establish an intercultural dialogue between both groups, which have historically been discriminated against, so we will also address the role that State policies have played in this regard.
Downloads
References
Achig, D. (2019). “Cosmovisión Andina: categorías y principios”. Revista de la facultad de ciencias médicas. Universidad de Cuenca. Vol. 37, Nº 3, 5-8. https://doi.org/10.18537/RFCM.37.01.01
Aguilera R. y Jalón, A. (2018). “Reforestación con especies forestales nativas para la conservación y protección de los recursos hídricos, provincia de Esmeraldas, Ecuador”. DELOS: Desarrollo Local Sostenible. Vol. 11, Nº 32. Recuperado de: https: //www.eumed.net/rev/delos/32/roberto.html
Bassi, J. E. (2014). "Hacer una historia de vida: decisiones clave durante el proceso de investigación." Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social. Vol. 14, Nº 3, 129-170. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1315
Bajtín, M. (1979). La estética de la creación verbal. Buenos Aires: Siglo XXI.
Benítez, K. V. (2018). Gestionando la identidad: el cabello como capital/ Managing Identity: hair as capital. Revista Brasileira Do Caribe, Vol. 19, Nº 36, pp. 73-84. Recuperado de: https: //periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rbrascaribe/ article/view/1004
Bolívar, A. (2002). Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogida y análisis de datos. Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto) biográfica, 2, pp. 79-109.
Bolívar A. (2016). Las historias de vida y construcción de identidades profesionales. En libro de María Helena Abrahão, Lourdes Frison, Christianny Barreiro(org.), A Nova Aventura (Auto)Biográfica. Tomo I. Porto Alegre: Edipucrs, pp. 251-287.
Bertaux, D. y Bertaux Wiame, I. (1993). La perspectiva biográfica: validez metodológica y potencialidades. La historia oral: métodos y experiencias. En libro de José Miguel Marinas y Cristina Santamarina (col.), La historia oral: métodos y experiencias. Madrid: Debate, pp. 149-171.
Bruner, J. (1991). The narrative construction of reality. Critical Inquiry, 18, 1-21. https://doi.org/10.1086/448619
Cadena, T. A. (2021). Alteridad indígena en América: cabello largo masculino y ausencia de vello. Entre la raza y género. Revista PUCE.
Carizosa, M. y Ortega, L. (2015). Foto-reportaje de la importancia identitaria del uso de la trenza en los adolescentes del colegio Jacinto Collahuazo de la ciudad de Otavalo. Universidad Politécnica Salesiana sede Quito. Tesis de Licenciatura.
Del Ecuador, A. C. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Tribunal Constitucional del Ecuador. Registro oficial Nº. 449, 79-93. Recuperado de: http: //bivicce.corteconstitucional.gob.ec/site/image/common/libros/constituciones/Constitucion_2008_reformas.pdf
Ferrarotti, F. (2007). Las historias de vida como método. Convergencia, Vol. 14, nº 44, 15-40.
Geertz, C. (1994): Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona: Paidós.
Gadamer, H. G. (1996). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Sígueme.
Guamán Encalada, W. X. (2021). La soberanía cañari: un abordaje intercultural crítico para descolonizar el conocimiento runa, en la comunidad Pichacay. Cuenca: Universidad de Cuenca. Tesis de maestría. Recuperado de: http: //dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/35486/1/Trabajo%20de%20Titulacion.pdf
Krainer, A. (2019). Interculturalidad y su aporte para los proyectos de desarrollo. En libro de Galo Ramón Valarezo (Coord.) Territorio, identidad e interculturalidad. Quito: Ediciones Abya-Yala, pp. 25-46.
La Barbera, M. C. (2016). “Interseccionalidad, un “concepto viajero”: orígenes, desarrollo e implementación en la Unión Europea”. Revista Interdisciplina, Vol. 4, Nº 8, 105-122. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2016.8.54971
Maiguashca, J. (2012). La incorporación del cacao ecuatoriano al mercado mundial entre 1840 y 1925, según los informes consular. Procesos: revista ecuatoriana de historia, Nº 35, 67-97. https://doi.org/10.29078/rp.v1i35.49
Márquez, A. I. y Mercerón, I. (2015). Las trenzas de Abya Yala: Contribuciones para el fortalecimiento de la identidad cultural. En: El Caribe que nos une. II Congreso Internacional de Saberes Africanos, Caribeño y de la Diáspora. Ediciones del Centro de Saberes Africanos, Americanos y Caribeños. Caracas-Venezuela, pp. 92-161
Mignolo, W. y Vázquez, R. (2015). Aesthesis decolonial: heridas coloniales/sanaciones decoloniales. En libro de Pedro Pablo Gómez (ed. Acad.), Trayectorias de Re-existencia: Ensayos en Torno a la Colonialidad/decolonialidad del Saber, el Sentir y el Creer. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José Caldas, pp. 123-136.
Naula, P. (9, febrero, 2019). “El cabello largo nos identifica como indígenas”. Diario El Tiempo. Cuenca. Recuperado de: https: //argentina.indymedia.org/2019/02/09/el-cabello-largo-nos-identifica-como-indigenas/
Orozco, M. (2022). “Estas son las provincias con menor y mayor pobreza del país”. Primicias. Recuperado de: https: //www.primicias.ec/noticias/economia/amazonia-provincias-pobreza-empleo-ecuador/
Sánchez Narváez, E. J. (2023). Desarrollo de la competencia de interculturalidad a través del cuento como recurso didáctico en niños de segundo grado de la Unidad Educativa Imantag. 2023. Universidad Técnica del Norte. Tesis de Maestría.
Sandoval, L. A. (2009). “La identidad nacional en tiempos de globalización”. Revista Electrónica Educare, Vol. 13, Nº 2, 7-16. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.1
Santiesteban, N. (2017). El color del espejo: narrativas de vida de mujeres negras en Bogotá. Cali: Universidad Icesi.
Simarra-Obeso, R. (2021). Y con mi pelito apretao: una ex-periencia de racismo escolar desde los lenguajes y las percepciones referidas al cabello y a la estética afro. Nodos y Nudos, Vo. 7, Nº 50, 133-146. https://doi.org/10.17227/nyn.vol7.num50-12620
Suárez, C. (2019). Cuenca, patrimonio de la humanidad: un proyecto de ciudad para la vida y las culturas. Revista Artesanías de América, Nº 77, 14-21. Recuperado de: http: //documentacion.cidap.gob.ec: 8080/bitstream/cidap/1934/1/Cuenca%20Patrimonio%20de%20la%20Humanidad%2C%20Cecilia%20Su%C3%A1rez.pdf
Vélez K. (2008) Trayectoria de la educación intercultural en Ecuador. Revista Educación y Pedagogía, Nº 52, 103-112.
Villanueva, Facundo E. (2019). Racismo e interseccionalidad. Introducción teórica para una mejor comprensión de la exclusión. Viator. Revista científica de comunicación desde los bordes, Nº 5, 102-123.
Walsh, K. (2009). Interculturalidad, estado, sociedad luchas (de) coloniales de nuestra época. Quito: Abya Yala.
Walsh, K. (2014). ¿Interculturalidad? Fantasmas, fantasías y funcionalismos. Nuestra América, Vol. 2, Nº 4, 17-30.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Belén Amador Rodríguez, Jenny Monge Llivisaca, Piedad Ortiz Olmedo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














