Internationalization Against the Grain: An Ethnography of Two Vargastorrino Students in Jaén, Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc..8807

Keywords:

Internationalization, University Agreement, Artivism, Hair

Abstract

This work narrates a somewhat peculiar encounter between two students from the Technical University "Luis Vargas Torres" of Esmeraldas (UTLVTE) who wish to share their experience of internationalization, being the result of an agreement between the UTLVTE and the University of Jaén (UJA), managed by the International Research Group ALMARGEN, to which both universities belong. This alliance has made it possible to present two research proposals: i) "When the scissors do not mark the margins: Greñas, University and Dissident Realities". ii) "Artivism: What is it?: Freedom, Feeling-thinking, and Political Position with a soundtrack of counter-power". Through an ethnographic analysis, a journey has been made through the stages of this internationalization process from its beginnings with the elaboration of the proposals, as well as their development and the results obtained from them during and after their execution. Likewise, the feelings, approaches and expectations of the Vargastorrino students are shared.    

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abeledo, G. G. (2019). Una autoetnografía del racismo en la Academia de Ecuador (Doctoral dissertation, UNED. Universidad Nacional de Educación a Distancia).

Adichie, C. N. (2018). El peligro de la historia única. Random House.

Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (1998). Max Horkheimer. Amorrortu.

Aguiar, E. P.; Abeledo, G. G. y Guano, H. R. B. (2021). “Investigación educativa en/con/sobre feminismo negro esmeraldeño”. La vagina como tropo. Revista Izquierdas, (50), 50.

Amador-Rodríguez, B.; Gómez-Abeledo, G.; Anta-Félez, J. L. y Sánchez-Miranda, M. C. (2023). Cooperación, entre pelo y (anti) racismo. Revista de Fomento Social, 31-43. https://doi.org/10.32418/rfs.2023.305.5247

Cuadrado Barreto, G. C. . (Ed.). (2021). La internacionalización de la universidad: Una mirada desde la perspectiva institucional. Unidad de Producción y Difusión Científica y Académica. https://doi.org/10.32645/9789942914781

Ballesteros Velázquez. Belén (ed.). (2014). Taller de investigación cualitativa. Madrid: UNED: 48-76.

Despentes, V. (2019). Teoría king kong. L'Altra editorial.

Foucault, M. (2010). El cuerpo utópico: Las heterotopías. Ediciones Nueva Visión.

Guano, H. R. B. (2019). El pensar-se de la población negra y el problema del agua en esmeraldas-Ecuador. Antropología Experimental, (19).

Kohan, W. (2007). Infancia, política y pensamiento. Buenos Aires: Del Estante Editorial.

La Barbera, M.C.; Cruells López, M. (Coords.) (2016). Igualdad de género y no discriminación en España: evolución, problemas y perspectivas. Madrid: CEPC.

Pabón, J. E. (2018). Antonio Preciado: Entre la Ciudad Letrada y las memorias ancestrales. Calle 14 revista de investigación en el campo del arte, 13(23), 210-223. https://doi.org/10.14483/21450706.13001

Ramírez, R. (2015). Fundamentos para hacer investigación sobre la estética del pelo. En D. I. Munévar (Ed.), Entre experiencias investigativas itinerantes (pp. 179-202). Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Medicina.

Spivak, G. (2008). Especulaciones dispersas sobre el subalterno y lo popular. Prosopopeya: Revista de crítica contemporánea, 6, 11-28.

Odina, T. A., & Benito, P. M. (2017). Educación intercultural. Editorial UNED.

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Construyendo interculturalidad crítica, 75(96), 167-181.

Published

2024-09-30

How to Cite

Bone Guano, H. and Toala Quimis, A. (2024) “Internationalization Against the Grain: An Ethnography of Two Vargastorrino Students in Jaén, Spain”, Tercio Creciente, (extra9), pp. 59–73. doi:10.17561/rtc. 8807.