Poder sobre la micropolítica en la universidad de Esmeraldas

Un caso de Antropología Aplicada como dispositivo para la libertad del cuerpo bajo el pelo

Autori

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc..8804

Parole chiave:

micropolítica institucional, pelo/cabello,, racismo, poder, Antropología aplicada

Abstract

This case of applied anthropology results from a contextual study, from the observation of power relations within the institution, and from the attempt to understand them. After the research work, based on questionnaires and interviews, in addition to the cases attended to by the University Welfare Directorate, the systematization of abuses based on the control of gender body expression, political-economic, and discursive positions is evident. that crossed hair/hair, clothing and militancy. The ethnography within the institution itself, the “Luis Vargas Torres” Technical University of Esmeraldas – the only public university in a province with a majority black population. The student body – to a lesser extent the teaching staff – has been forced to express with their body what the university institutional micropolitics established as normative, and which was intertwined with the racism that the student body did not want to continue assuming as they communicated in their complaints in the Directorate of University Welfare. The creation of the “ALMARGEN” research group helped to generate an applied anthropology, which illuminated the possibility of debating and approving – with some concessions in the initial claims – an affirmative action regulation in which, above all, it tends to create the academic and coexistence environment, which facilitates expression through clothing, speeches, associations and/or creativity of the university community. And that explains that no control will be exercised in classrooms and/or campuses over free expression, with emphasis on hair, also free. Applied anthropology has been more than the expression of a desire, and this is manifested in the fact that women will be the main candidates for positions of responsibility.

Downloads

La data di download non è ancora disponibile.

Riferimenti bibliografici

Adichie, C. N. (2013). Americanah. Albert Bonniers Förlag. Estocolmo.

Amador-Rodríguez, B.; Gomez-Abeledo, G.; Anta-Félez, J.L. y Sánchez-Miranda, M. (2023). Cooperación, entre por y (anti) racismo. Revista Desarrollo Social, 31-43.https://doi.org/10.32418/rfs.2023.305.5247

Anta Félez, J.L. (2011). Del texto al espejo. La búsqueda y pérdida de la idea de antropología social. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 31(3). https://doi.org/10.5209/rev_NOMA.2011.v31.n3.36808

Bullen, M. (2012). Antropología feminista, antropología aplicada: encuentros y desencuentros. Ester Massó y Sandra Santos, El Sentido de la Antropología Hoy, edición monográfica de la Revista de Antropología Experimental (online).

Davis, A. Y. (2022). Autobiografía. Capitan Swing Libros. S.L. Madrid.

Delgado, R. y Stefancic, J. (2001). Critical Race Theory: An Introduction. New York: NYU Press, 2001. https://doi.org/10.1093/acref/9780195301731.013.51089

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207. Recuperado en 08 de enero de 2024, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200192&lng=es&tlng=es https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293

Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Siglo XXI. Madrid.

Gómez-Abeledo, G. (2019). Una autoetnografía del racismo en la Academia de Ecuador. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Guattari, F y Rolnik, S (2006). Micropolítica: cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de Sueños. https://traficantes.net/sites/default/files/pdfs/Micropol%C3%ADtica-TdS.pdf

Lerma, B. (2010). Mujeres negras (sirvientas, putas, matronas): una aproximación a la mujer negra de Colombia. Temas De Nuestra América Revista De Estudios Latinoaméricanos, 26(49), 135-158. Recuperado a partir de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/tdna/article/view/3720Lobeto

Lobeto, C. (2020). “Liberar” la estética. Una mirada decolonial del Museo Afrobrasil. Hermeneutic, (18), 137-155. https://publicaciones.unpa.edu.ar/index.php/1/article/view/725

Marata, P. (2021), Crecer y aprender, mientras tanto. El dominio teórico y etnográfico de una antropología Sociocultural de la educación. Barcelona. Ediciones Bellaterra.

Piñeiro Aguiar, E.; Gómez-Abeledo, G. y Guano, H. R. B. (2021). Investigación educativa en/con/sobre feminismo negro esmeraldeño. La vagina como tropo. Revista Izquierdas, (50), 50. https://www.izquierdas.cl/images/pdf/2021/n50/art34.pdf

Piqueras, J. A. (2020). La esclavitud en las Españas: un lazo trasatlántico. Madrid: Catarata.

Preciado, P. B. (2019). Un apartamento en Urano: crónicas del cruce. Barcelona: Anagrama.

Quiñones Otal, E. (2021). El rizo y la trenza: el pelo de las mujeres negras en el arte puertorriqueño y su conexión con el Caribe. Visión Doble: Revista De Crítica E Historia Del Arte, 24. Recuperado a partir de https://revistas.upr.edu/index.php/visiondoble/article/view/19173Lozano

Ron, A. (2007). Quito, una ciudad de grafitis. Quito: El Conejo.

Sebastiani, L., Martín-Godoy, P. y Olmos-Alcaraz, A. (2022). ¿Medir el racismo o descifrar sus lógicas? Aportes desde el contexto español. Tabula Rasa, (41), 225-247. https://doi.org/10.25058/20112742.n41.10

Thuram, L. (2023). El pensamiento blanco. Barcelona: Cúpula

Zanetti, G. (2015). Reflexiones sobre la igualdad a la luz de la teoría crítica de la raza (Critical Race Theory). Derechos y Libertades, 33(11), 47-65. https://doi.org/10.14679/1011

Pubblicato

2024-09-30

Come citare

Gómez-Abeledo, G., Medina-Sánchez, P. and Rodríguez-Martínez, A. (2024) “Poder sobre la micropolítica en la universidad de Esmeraldas: Un caso de Antropología Aplicada como dispositivo para la libertad del cuerpo bajo el pelo”, Tercio Creciente, (extra9), pp. 23–41. doi:10.17561/rtc. 8804.