Institutional environment and bottled water market in Mexico during Covid-19 times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/at.23.6531

Keywords:

Institutional Environment, Bottled Water, Water Management, Institutional Incentives, Institutional Inputs

Abstract

In Mexico, uncertainty due to lack of information on the quality of drinking water has led to a high consumption of bottled water. Understanding and finding its prevalence requires knowledge of the institutional environment and how it has favored the development of bottled water market and has generated changes in preferences in times of Covid-19. To understand the institutional environment, we use three concepts: institutional incentives, institutional inputs and institutional demands, which allow us to interpret the evolution and permanence or a market worth 20 billion pesos, which is maintained in times of pandemic and economic difficulties in a large part of the population, which has not stopped consuming bottled water, but has changed its preferences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Delia Montero Contreras, UAM-Iztapalapa, Departamento de Economía

    Profesora investigadora Titular C de tiempo completo adscrita al Departamento de Economía de la UAM-Iztapalapa, pertenece al Sistema Nacional de Investigadores Nivel I, Doctora en Economía por la Escuela de Altos Estudios de América Latina (IHEAL), Sorbonne Nouvelle Paris III, Francia. Es miembro fundador y Jefa del Área Investigación de Economía Institucional, Estado y Gestión Social adscrita al Departamento de Economía y actualmente coordina la Red Mexicana de Estudios Institucionales. Su trabajo de investigación se ha centrado en la política y gestión del agua. Entre sus publicaciones destacan dos libros: Instituciones y actores. Un enfoque alternativo para entender el consumo de agua embotellada en México, (2019), Ed UAM-Tirant Humanidades, México, y Transnacionales, gobiernos corporativos y agua embotellada. El negocio del siglo XXI, (2015), Ediciones del libro y UAM, México, 2015.

     

  • Jorge Hernández Gutiérrez, Universidad Autónoma Metropolitana, Departamento de Economía

    Licenciado en Economía y miembro del Área de Investigación de Economía Institucional, Estado y Gestión Social, ha publicado algunos relacionados con el agua e instituciones

References

Acemuglu, D.; Robinson, J. 2012: Por qué fracasan los países: Los orígenes del poder, la prosperidad y la pobreza. Barcelona (España), Crítica.

Aoki, M. 2007: “Endogenizing Institutions and Institutional Changes”. Journal of Institutional Economics, 3 (1), 1–31. DOI: 10.1017/S1744137406000531

Asociación de Empresas de la Industria del Plástico. 2021: El Covid-19 disminuyó un 40 % las ventas de agua en México. http://www.clusterplasticos.org/el-covid-19-disminuyo-un-40-las-ventas-de-agua-embotellada-en-mexico/ Consulta realizada el 22 de abril de 2021.

Caballero, G.; Kingston, C. 2009: “Comparing theories of institutional change”. Journal of Institutional Economics, 5 (2), 151–180. DOI: https://doi.org/10.1017/S17441374090001283

Denzau, A.; North, D. 1994: “Shared Mental Models: Ideologies and Institutional”. International Review for Social Sciences, 47 (1), 3–31. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6435.1994.tb02246.x

El Economista. “Un alto porcentaje de purificadoras de agua en la CDMX incumplen estándares”. https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/Un-alto-porcentaje-de-purificadoras-en-la-CDMX-incumple-estandares-20200820-0117.html Publicado el 20 de agosto de 2020.

El Financiero. “El Covid-19 tira a 40% las ventas de agua embotellada en México”. https://www.elfinanciero.com.mx/empresas/covid-19-tira-hasta-40-las-ventas-de-agua-embotellada-en-mexico-en-2020/ Publicado el 24 de marzo de 2021.

Furusten, S. 2013: Institutional Theory and Organizational Change. Cheltenham (United Kingdom), Edward Elgar Publishing.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). 2019: Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas (DENUE). https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/ Consulta realizada el 25 de marzo de 2020.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). 2020: Encuesta Nacional de Ingeso Gasto en los Hogares (ENIGH). https://www.inegi.org.mx/programas/enigh/nc/2020/ Consulta realizada el 24 de marzo de 2021.

La Jornada. “México, el mayor consumidor de agua en el mundo”. https://www.jornada.com.mx/notas/2021/04/02/economia/mexico-el-mayor-consumidor-de-agua-embotellada-en-el-mundo/ Publicado el 2 de abril de 2021.

Matés-Barco, J.M; Rojas-Ramírez, J.J.P. (Eds.). 2018: Agua y servicios públicos en España y México. Jaén, UJA Editorial, y Universidad de Guadalajara (México), 293 págs.

Montero, D. 2015: Transnacionales, gobierno corporativo y agua embotellada. El negocio del siglo XXI. Ciudad de México (México), Ediciones Del Lirio-UAM-I.

Montero, D. 2019: Instituciones y actores. Un enfoque alternativo para entender el consumo de agua embotellada en México. Ciudad de México (México), UAM-I-Tirant Humanidades.

Montero, D. et al. 2011: Encuesta sobre Hábitos de Consumo, Servicio y Calidad del agua por hogar en el Distrito Federal, 2011. Ciudad de México (México), ICyTDF.

Montero, D.; Cardoso, J. 2016: “El agua embotellada y los contenedores de plástico. ¿Qué tan confiables son?”. Boletín de la Sociedad de Química de México, 10 (2), 22–26. http://bsqm.org.mx/pdf-boletines/V10/V10N2/7_Agua_Potable_2016_2.pdf

Ostrom, E. 2005: Understanding Institutional Diversity. Princeton (United States), NJ, Princeton University Press.

Publimetro.com “México incrementó 30% el consumo de productos ultraprocesados”. https://www.publimetro.com.mx/mx/nacional/2021/02/03/mexico-incremento-30-el-consumo-de-productos-ultra-procesados.html Consulta realizada el 3 de febrero de 2021.

Rodríguez, L. 2017: “Demanda de agua potable de calidad crea lucrativo negocio en la Ciudad de México”. http://www.cronica.com.mx/notas/2017/1025182.html Consulta realizada el 17 de mayo de 2017.

Zhihua, Hu. et al. 2011: “Bottled Water: United States Consumer and their Perceptions of Water Quality”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(2), 565–578. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph8020565

Published

2023-07-26

Issue

Section

Miscellaneous

How to Cite

Institutional environment and bottled water market in Mexico during Covid-19 times. (2023). Agua Y Territorio Water and Landscape, 23, e6531. https://doi.org/10.17561/at.23.6531