Institutional environment and bottled water market in Mexico during Covid-19 times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/at.23.6531

Keywords:

Institutional Environment, Bottled Water, Water Management, Institutional Incentives, Institutional Inputs

Abstract

In Mexico, uncertainty due to lack of information on the quality of drinking water has led to a high consumption of bottled water. Understanding and finding its prevalence requires knowledge of the institutional environment and how it has favored the development of bottled water market and has generated changes in preferences in times of Covid-19. To understand the institutional environment, we use three concepts: institutional incentives, institutional inputs and institutional demands, which allow us to interpret the evolution and permanence or a market worth 20 billion pesos, which is maintained in times of pandemic and economic difficulties in a large part of the population, which has not stopped consuming bottled water, but has changed its preferences.

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Author Biographies

Delia Montero Contreras, UAM-Iztapalapa, Departamento de Economía

Profesora investigadora Titular C de tiempo completo adscrita al Departamento de Economía de la UAM-Iztapalapa, pertenece al Sistema Nacional de Investigadores Nivel I, Doctora en Economía por la Escuela de Altos Estudios de América Latina (IHEAL), Sorbonne Nouvelle Paris III, Francia. Es miembro fundador y Jefa del Área Investigación de Economía Institucional, Estado y Gestión Social adscrita al Departamento de Economía y actualmente coordina la Red Mexicana de Estudios Institucionales. Su trabajo de investigación se ha centrado en la política y gestión del agua. Entre sus publicaciones destacan dos libros: Instituciones y actores. Un enfoque alternativo para entender el consumo de agua embotellada en México, (2019), Ed UAM-Tirant Humanidades, México, y Transnacionales, gobiernos corporativos y agua embotellada. El negocio del siglo XXI, (2015), Ediciones del libro y UAM, México, 2015.

 

Jorge Hernández Gutiérrez, Universidad Autónoma Metropolitana, Departamento de Economía

Licenciado en Economía y miembro del Área de Investigación de Economía Institucional, Estado y Gestión Social, ha publicado algunos relacionados con el agua e instituciones

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Published

2023-07-26

How to Cite

Montero Contreras, D., & Hernández Gutiérrez, J. (2023). Institutional environment and bottled water market in Mexico during Covid-19 times. Agua Y Territorio / Water and Landscape, (23), e6531. https://doi.org/10.17561/at.23.6531

Issue

Section

Miscellaneous