Rituals of inclusion and transformation

The Huasteca Potosina through the Xantolo

Authors

  • Jorge Arturo Mirabal Venegas Universidad Autónoma de Querétaro

DOI:

https://doi.org/10.17561/rae.v20.19

Keywords:

Inclusión, Ritual, Gender, Reifications, Corporality and Representations

Abstract

Transformations based on migration and globalization are elements that define the way of life in rural regions of Mexico. This is demonstrated by the experience at the Xantolo party or day of the dead in the Huasteca Sur region of San Luis Potosí. This holiday is the most regionally relevant and where you can glimpse elements that become the ritual and also in the life of the region. This ethnography portrays this experience from the gaze of the Nahua ethnic group and the mestizo population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(Coordinadora), A. S. (2002). De Carnaval a Xantolo: Contacto con el inframundo. Cd. Victoria, Tamaulipas: Programa de Desarrollo Cultural de la Huasteca.

Ángeles, P. R. (2006). Migración femenina indígena y su impacto sobre la identidad y las relaciones de género: el caso de las mujeres juchitecas en la ciudad de México. Ciudad de México: Escuela Nacional de Antropología e Historia.

Archettio, N. D. (2003). Sport, Dance and embodied identities. Nueva York: Berg.

Ariza, M. (2010). La incorporación del género a la migración: no sólo para feministas-Ni sólo para la familia". En P. Hodagneu-Sotelo, La incorporación del género a la migración: no sólo para feministas-Ni sólo para la familia". Marina Ariza y Alejandro Portes (coords). El país trasnacional migración mexicana y cambio social a través de la frontera (pág. 423). México: UNAM, Centro de estudios Migratorios, Miguel Ángel Porrúa.

Barth, F. (1976). Los grupos étnicos y sus fronteras. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica. Breton, D. L. (2002). La Sociologia del Cuerpo. Buenos Aires: Claves (Ediciones Nueva Vision).

Breton, D. L. (1999). Antropología del Dolor. Barcelona: Seix Barral Los Tres Mundos.

Breton, D. L. (1995). Antropología del Cuerpo y Modernidad. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión. Butler, J. (2006). Deshacer el Género. Barcelona: Paidós.

Celia, A. R. (2013). San Martín Chalchicuautla, monografía de los pueblos de México. San Luis Potiosí: Coordinación Estatal para el fortalecimiento institucional de los municipios.

Durin, S. (2008). Entre luces y sombras: miradas sobre los indígenas en el Área Metropolitana de Monterrey. Monterrey: Publicaciones de la Casa Chata.

Escobar, E. C. (julio diciembre, 2016). Configuración de la migración interna en la región del Paisaje Cultural Cafetero de Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 14, núm. 2, 1563-1585.

Esperanza Tuñón Pablos, M. L. (2012). Género y Migración. San Cristobal de las Casas : El Colegio de la Frontera Sur.

Evans, A. (2017). Brujería y contracultura Gay. Ciudad de México: Pé.

Freeman, D. (2004). Initiating Change in Highland Ethiopia Causes and Consequences of Cultural Transformation. Cambridge : Queens' College.

Gamio, M. (1948). Consideraciones sobre el problema Indígena. México D.F: Ediciones del Intituto Indigenista Ineramericano.

García, H. M. (1990). Nuevo Atlas de Migración Interna en México, 1990. Ciudad de México: Instituto de geografía de la Universidad Nacional Autónoma de México y Plaza y Valdéz Editores.

Geertz, C. (2003). La Interpretación de las Culturas. Barcelona: Gedisa.

Gennep, A. v. (2008). Los ritos de paso. Madrid: El libro de bolsillo, Antropología, Alianza Editorial. Godelier, M. (2000 ). Cuerpo, parentesco y poder Perspectivas antropológicas y críticas. Quito: Centro Cultural PUCE-Q.

Gómez, E. P. (2014). Migración interna e indígena en México: enfoques y perspectivas. Intersticios, El Colegio de Jalisco, 1-28.

González, L. A. (2004). El camino de los muertos: Relaciones Intratextuales en los ritos nahuas de Velación de Cruz y Xantolo. Opción, Universidad de Zulia, Venezuela, 9-27.

Hérnandes, J. E. (2005). La comunidad imposible, alcances y paradojas del moderno comunalismo. En M. L. Guillén, La comunidad a debate, Reflexiones sobre el concepto de comunidad en el México contemporáneo (págs. 61-85). Zámora, Michoacán: El Colegio de Michoacán.

Humberto Muñoz García, M. T. (1988). Atlas de la Migración Interna en México 1988. Ciudad de México: Instituto de geografía de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Johansson, P. (2012). La imagen del huasteco en el espejo de la cultural nahua prehispánica. México: UNAM.

José Aurelio Granados Alcantar, M. F. (2018). Tendencias de la migración interna de la población indígena en México, 1990-2015. Estudios Demográficos y Urbanos, 327-363. https://doi.org/10.24201/edu.v33i2.1726

Korom, F. J. (2013). he Anthropology of performance. Boston: Wiley-Blackwell. Levy-Bruhl, L. (1966). How natives think. New York : Washington square press. inc.

Martín-Barbero, J. (2003). Proyectos de modernidad en América Latina. México: Metapolítica. Mauss, M. (2001). A General Theory of Magic. London: Routledge.

Mauss, M. (2009). Ensayo sobre el don. Forma y función del intercambio en las sociedades arcaicas. Madrid: Katz editores. https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bd0m

Mercado, L. I. (1985). Migración, decisión involuntaria. México: Instituto Nacional Indigenista. Mergenthaler, B. F. (2015). Cultural Transformations of the Public Sphere Contemporary and Historical Perspectives. Bern: Peter Lang AG, International Academic Publishers.

Montaño, A. M. (2017). Migración y transnacionalismo. Extrañando la tierrita…. Ciudad de México: FLACSO México. https://doi.org/10.2307/j.ctt21kk167

Morales Ortiz, A. M. (2005). Fiesta religiosa, migración e identidad. Caso Tonatico, Estado de México. Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México.

Norma Baca Tavira, Z. H. (2018). Migraciones y movilidades en el centro de México. Toluca: CONAPO, Juan Pablos Editores y CONACYT.

Paradinas, M. (2016). El fin de la homofobia. Madrid: FIBGAR y Catarata.

Pritchard, E. (1973 ). Las Teorías de la Religión Primitiva. Madrid: Siglo XXI Editores.

Rappaport, R. (1968). Cerdos para los antepasados. El ritual de un pueblo en Nueva Guinea. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Salazar, M. G. (2015). Visiones Interdisciplinarias de la Diversidad Cultural. Ciudad de México: UNAM. Sobrino, J. (2014). Migración interna y tamaño de localidad en México. Estudios Demográficos y Urbanos, Vol. 29, Núm. 3 (87), 443-479. https://doi.org/10.24201/edu.v29i3.1468

Stresser-Péan, G. (2006). La Huasteca: historia y cultura. Arqueología Mexicana núm. 79, 32-39.

Tello, D. P. (2013). La espacialidad de los indígenas en el área metropolitana de Monterrey. México: unam-Instituto de Geografía.

Turner, V. (1987). The Anthropology of performance. Washington: PAJ Publications.

Villalobos, A. S. (2002). De Carnaval a Xantolo: contacto con el inframundo. Ciudad de México: CONACULTA. Villarroya, A. A. (1992). La ciudad Ritual, La Fiesta de las Fallas. Barcelona: Anthropos editorial del hombre. Ward, G. (2005). Cultural Transformation and Religious Practice. Manchester: Cambridge University Press. Wilson, T. D. (2010). The culture of mexican migration. critique of anthropology, 399-420.

Wolf, E. (1971). Los Campesinos. Barcelona: Labor.

Downloads

Published

2021-01-26

How to Cite

Rituals of inclusion and transformation: The Huasteca Potosina through the Xantolo. (2021). Antropología Experimental, 20, 265-281. https://doi.org/10.17561/rae.v20.19

Similar Articles

21-30 of 92

You may also start an advanced similarity search for this article.