Academy, State and Women's Activism

A citizen praxis in Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/rae.v20.06

Keywords:

Academy, State, Activism, Citizen, Gender

Abstract

This work examines aspects of the social system in Portugal, based on an interdisciplinary cooperation between Academy, State and Female Activism, managing to articulate its objectives from a gender perspective with a view to achieving an education for equality. Results shows an academy that perceive a scientific framework recognizing diversity without denying differences; a state addressing educational and social issues as priority axes and, on the other hand, the participation of women's activism groups that through a citizen praxis promote a closer and more honest debate within the field of gender studies. An experimental methodology and participant observation is applied during a doctoral stay whose intercultural approach is considered as a collaborative learning tool. Social triangulation reflects in this research a coordinated work making visible and gives voice to diverse groups that promove citizen participation.

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Author Biographies

  • Fanny Tubay Zambrano, UNED

    Profesora universitaria e investigadora de la Universidad de Cuenca – Ecuador. Directora de la Maestría en Educación Intercultural (Centro de Posgrado de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad de Cuenca).

    Doctoranda del Programa de Educación en la Línea de Estudios Interculturales en la UNED – España. 

    Pasante doctoral en la Universidad de Lisboa- Portugal, CIEG Centro Insterdisicplinar de estudios de género ISCSP.

    Sus temáticas de investigación están trabajadas sobre la educación y los estudios interculturales, los estudios de género y diálogo de saberes.

  • Helena Sant'ana, Universidad de Lisboa - ISCSP CIEG

    Profesora auxiliar del ISCSP-Universidad de Lisboa, investigadora integrada del CIEG ( Centro interdisciplinar de estudos de género), colaboradora del IICT ( Instituto de Investigación y Medicina Tropical) y Profesora invitada del ESEIx ( Escuela Superior de Educación de Lisboa). Sus temáticas de investigación y publicaciones han sido fundamentalmente en estudios sobre mujeres en contextos migratorios, etnicidad y estudios pos-coloniales sobre Africa e India.

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Published

2020-04-12

How to Cite

Academy, State and Women’s Activism: A citizen praxis in Portugal. (2020). Antropología Experimental, 20, 73-82. https://doi.org/10.17561/rae.v20.06

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