Educational mediation in the state of Mexico as a solution to violence in the school field

Authors

  • Carlos Eduardo Massé Narváez
  • Erika Torres Muñoz 7223333976

DOI:

https://doi.org/10.17561/rae.v20.27

Keywords:

Keywords, Mediation, Conflict, Violence, Bullying, Culture of Peace

Abstract

Mediation is a means of conflict resolution, which aims to promote the culture of peace, through dialogue. In the educational field, its application to prevent violence and a tool for students to resolve their conflicts is adequate and prevents the likelihood that what in the school develops as bullying will become a crime in the future. We focus on the analysis of educational mediation as a tool to prevent crime and give value to the culture of peace and human rights. This article refers to mediation in its various meanings, its characteristics to propose in the future, the realization of an new educational mediation program as a public policy for its implementation.

Keywords: Mediation. Conflict. Violence (bullying). Culture of Peace.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burguet i Arfelis, M. (2012), Competencias axiológicas para construir la paz en el siglo XXI. Universidad de Barcelona. Recuperado de http://www.e-revistes.uji.es/index.php/recerca/article/view/300/283 https://doi.org/10.6035/Recerca.2012.12.8

Bullying Sin Fronteras (2020). Bullying Estadísticas 2019/2020. Equipo Multidisciplinario Internacional. ONG Bullying Sin Fronteras. México. 10/01/2020. Recuperado de https://bullyingsinfronteras.blogspot.com/2017/03/bullying-mexico-estadisticas-2017.html.

Cerezo, R. F. (2008). Acoso escolar. Efectos del bullying. Boletín de la Sociedad de Pediatría, 48: 353-358. Recuperado de https://www.sccalp.org/documents/0000/0147/BolPediatr2008_48_353-358.pdf

Excelsior, Imagen digital (2014). Registran más de 650 casos de bullying en el Edomex. México. 03/07/2014. Recuperado de http: //www.excelsior.com.mx/comunidad/2014/07/03/968822

Fundación CajaCanarias (2017). Levántate que llegas tarde. Acoso Escolar. Tenerife, Canarias Recuperado de http://www.cajacanarias.com/microsites/bullying/

González J., Dalouh R. y Zapata B. (2017). Educación, salud y TIC en contextos multiculturales: Nuevos espacios de intervención. Almería: Universidad de Almería.

Grosser, G. K., Rojas M. L., Astorga, R. (2015). Protocolo de actuación en situaciones de bullying. UNICEF y Ministerio de Educación Pública de San José, Costa Rica. Recuperado en https://www.unicef.org/Documento-Protocolo-Bullying.pdf

Ley de Mediación, Conciliación y Promoción de la Paz Social para el Estado de México (2010). Publicada en la "Gaceta del Gobierno" el 22 de diciembre del año 2010. Recuperado en http://legislacion.edomex.gob.mx/sites/legislacion.edomex.gob.mx/files/files/pdf/gct/2010/dic222.PDF

Manual para la Formación en Mediación Escolar (2008-2009). Manual elaborado y aplicado en el Proyecto de Prevención de la Violencia y Promoción de Conductas Prosociales en Establecimientos Educacionales del Programa Chile + Seguro del Ministerio de Interior Región Metropolitana. Recuperado de http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoblog/cramtru/files/2012/12/Manual-de-Entrenamiento-en-Mediaci%C3%B3n-Escolar.pdf

Martínez Zampa, D. (2009). Mediación Educativa. Hacia una nueva visión en la administración y resolución de conflictos en las instituciones educativas. Hermosillo Sonora: Instituto de Mediación de México.

Pacheco, P. G. (2015). Mediación. Cultura de la paz, Medio Alternativo de Administración de Justicia. México: Porrúa.

Pastrana, A. y Laura A. (2009). La Mediación en el Sistema Procesal Acusatorio en México, doctrina y disposiciones legales. México: Flores.

Peña Gonzáles, P. O. (2017), Mediación y Conciliación Extrajudicial, Medios Alternos de Solución de Conflictos Teoría y Práctica. México: Flores.

Peña Gonzáles, P. O. y Almanza, F. (2010). Conciliación extrajudicial. Lima: APPEC.

Pérez de Guzmán Puya, M. V. (2009). La Mediación en los Centros Educativos. El Educador Social como Mediador. Bordón. Revista De Pedagogía, 60, 4: 79-87. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/28870

Prieto Quezada, M. T., Carrillo Navarro, J. C. y Jiménez (2005). La violencia escolar. Un estudio en el nivel medio superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10, 27: 1027-1045. Recuperado de https: //www.redalyc.org/pdf/140/14002704.pdf

Primera Robertis, D. (2014). Influencia de la Mediación como Medio Alternativo de Solución de Conflictos Laborales y en Especial en las Mediaciones de los Trabajadores, Incoadas en el Circuito Judicial Laboral de Puerto Cabello, Estado Carabobo. Valencia, Venezuela: Universidad de Carabobo. Recuperado de 2020 en http://mriuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/handle/123456789/1839/dprimera.pdf?sequence=1

Sanmartín Espluges, J. (2007). ¿Qué es violencia? Una aproximación al concepto ya la clasificación de la violencia. Daimon Revista Internacional de Filosofía, 42: 9-21.

Serrano, A. (2006). Acoso y violencia en la escuela: cómo detectar, prevenir y resolver el bullying. Barcelona: Ariel.

Sinembargo.mx. Periodismo Digital con Rigor (2013). Seis casos escandalosos de bullying en México; cuatro de cada 10 estudiantes sufren acoso escolar. México. 06/06/2013. Recuperado de http://www.sinembargo.mx/06-07-2013/675000.

Trianes Torres, M. V. (2000). La violencia en contextos escolares. Málaga: Aljibe.

UNESCO (2009). Poner fin a la violencia en la escuela: Guía para los Docentes. Paris, Francia. Recuperado el 29 de octubre de 2018 en http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001841/184162s.pdf.

Downloads

Published

2021-01-26

How to Cite

Massé Narváez, C. E. ., & Torres Muñoz, E. (2021). Educational mediation in the state of Mexico as a solution to violence in the school field. Antropología Experimental, 20, 379-390. https://doi.org/10.17561/rae.v20.27