Dogs in bullets
The dog-human bond’s cultural imaginary through pictorical representations
DOI:
https://doi.org/10.17561/rae.v22.6816Keywords:
Dogs. Art. Anthropology of art. Representation. Comic. Interspecies coexistenceAbstract
Through all the years humankind and dogs have lived together, there has been multiple representations of this relationship along many media, highlighting the pictorical ones for its longevity and continuity. Following a historical route, this text analizes the recent apparition of the comic as a hybrid form of representation that has gained popularity along the last century, giving more centrality to dogs, so we can contrast them with other pictorical representations that determine the cultural imaginary of the dog-human bond. Using ethnographic testimonies of in-deph interviews to humans living with dogs, this article tries to socioculturaly contextualize recent representations based of the cotidianity intimacy. This analysis pretends to highlight the dog’s representation’s evolution towards the reality percieved by the humans who live together whith dogs in the last decades.
Downloads
References
Alary, Viviane (Ed) (2002) Historietas, comics y tebeos españoles, Toulouse, Presses Universitaires du Mirail.
Bertrand, Rebecca (2009) “The phenomenon of the dog-human relationship from 1250-1750”, en Journal of Undergraduate Studies at Trent (JUST), 2, 1, pp. 17-50.
Bowen, Jonathan; García, Elena; Darder, Patricia; Argüelles, Juan y Fatjó, Jaume (2020) “The effects of the Spanish COVID-19 lockdown on people, their pets, and the human-animal bond”, en Journal of vet-erinary behavior, 40, pp. 75-91. https://doi.org/10.1016/j.jveb.2020.05.013
Caballería, Sara (2021) La galga. Una perra en adopción. Barcelona, Penguin Random House.
Díaz Videla, Marcos (2017) Antrozoología y la relación humano-perro. Buenos Aires, IRojo Editores.
Dowd, DB. y Hignite, Todd (2004) Strips, toons, and bluesies, Nueva York, Princeton Architectural Press.
Gasca, Luis y Gubern, Román (1988) El discurso del cómic, Madrid, Ediciones Cátedra.
Gené, Gemma (2018) Mi vida con Mochi. Barcelona, Ed. Planeta.
Goscinny, René y Uderzo, Albert (1961) Asterix el Galo. Barcelona, Ed. Salvat.
Gravett, Paul (2004) Manga. Sixty years of japanese comics, Nueva York, Harper Collins Publishers.
Groensteen, Thierry (2000) Astérix, Barbarella & Cie. Trésors du musée de la bande dessinée d’angoulême, París, Ediciones Somogy.
Guagnin, Maria, Perri, Angela y Petraglia, Michael (2018) “Pre-Neolithic evidence for dog-assisted hunt-ing strategies in Arabia”, en Journal of Anthropological Archaeology, 49, pp. 225-236. https://doi.org/10.1016/j.jaa.2017.10.003
Hergé (1930) Tintín en el país de los soviets. Barcelona. Editorial Juventud.
Holbo, John (2012) “Redefining Cómics” en Meskin, Aaron y Cook, Royt (eds) (2012) The art of comics. A philosophical approach, Chichester, Editorial Blackwell, pp. 1-30. https://doi.org/10.1002/9781444354843.ch1
King, Tammie, Marston, Linda C. y Bennett, Pauleen C. (2012) “Breeding dogs for beauty and behaviour: Why scientists need to do more to develop a valid and reliable behaviour assessments for dogs kept as companions” en Applied Animal Behaviour Science, 137, 1-2, pp. 1-12. https://doi.org/10.1016/j.applanim.2011.11.016
Ibañez, Francisco (1979) Mortadelo y Filemón nº 53, Barcelona, Editorial Salvat.
Kitchell, Kenneth F. (2020) “Seeing the Dog: Naturalistic Canine Representations from Greek Art” en Arts, 9, 14. Disponible en línea: https://www.mdpi.com/2076-0752/9/1/14/htm a fecha de 21/10/2021
Merino, Ana (2003) El cómic hispánico, Madrid, Ediciones Cátedra.
Meskin, Aaron y Cook, Royt (eds) (2012) The art of comics. A philosophical approach, Chichester, Editorial Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444354843
Murakami, Takashi (2019) ¡Kota, ven!, Madrid, Editorial Cyan.
Revilla, Federico (1986). “El cómic, fuente para la historia contemporánea mediante la investigación psi-cosociológica” en Estudios Ibero-Americanos, 12, 2, pp. 45-72. https://doi.org/10.15448/1980-864X.1986.2.36125
Sanmartín, Ricardo (2005) Meninas, espejos e hilanderas. Ensayos en antropología del arte, Madrid, Edito-rial Trotta.
Singer, Peter (2020) Liberación animal, Barcelona, Penguin Random House.
Subercaseaux, Bernardo (2014) “Perros y literatura: condición humana y condición animal” en Atenea, 509, pp. 36-62. https://doi.org/10.4067/S0718-04622014000100003
Taniguchi, Jiro (2020) Mascotas. Un paseo en compañía. Madrid, Editorial Cyan.
Trabado, José Manuel (2012) Antes de la novela gráfica. Clásicos del cómic en la prensa norteamericana, Madrid, Ediciones Cátedra.
Trabado, José Manuel (Ed) Encrucijadas gráfico-narrtivas. Novela gráfica y álbum ilustrado, Gijón, Ediciones Trea.
Van de Wiele, Evan (2020) “Lo que (no) une a Opisso y Keaton en el primer cómic” en cómicsfera, 15. https://revista.tebeosfera.com/documentos/lo_que_no_une_a_opisso_y_keaton_en_el_primer_tbo.html
Versaci, Rocco (2007) This book contains graphic language: comics as literature, Londres, Editorial Continu-um
Walsh, Froma (2009) Human-animal bonds I: The relational significance of companion animals, en Family Process, 48, 4, pp. 462-480. https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.2009.01296.x
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jose Carlos Sancho Ezquerra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Responsabilidad de los autores: son responsables por las ideas y datos empíricos de los manuscritos, por la fidelidad de la información, por la corrección de las citas, por los derechos para publicar cualquier material incluido en el texto y por la presentación del manuscrito en el formato requerido por la Revista de Antropología Experimental. Un manuscrito enviado a la Revista de Antropología Experimental no debe estar publicado ni haber sido presentado en la misma forma a otro medio de publicación. Así, mismo, los autores reconocen que conocen y están de acuerdos con estas PAUTAS EDITORIALES Y FORMALES. La dirección de la Revista de Antropología Experimental está permanentemente abierta para aclarar cualquiera de los contenidos aquí citados u de cualquier otra índole que surjan en el proceso de publicación de los manuscritos.