Descubriendo los lugares escénicos de Granada desde el ámbito educativo / Discovering Granada’s venues from an educational perspective
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.n13.12Keywords:
Espacios escénicos, educación, creación y exploración artística, patrimonio, música / Staging spaces, education, artistic creation, artistic exploration, heritage.Abstract
La estrecha vinculación entre el arte escénico y el ámbito educativo ha generado que la mayoría de los centros escolares cuenten en sus instalaciones con teatros o espacios destinados al uso multidisciplinar. Nuestra propuesta artística pretende acercar el patrimonio escénico histórico y urbano de Granada al alumnado de infantil y primaria. Para ello se han seleccionado cuatro espacios que tradicionalmente se han empleado para usos escénicos y otros cuatro entornos urbanos destinados en su origen a una finalidad distinta, pero que reúnen las características idóneas para albergar representaciones artísticas. Se ha diseñado una recreación visual con una propuesta de ubicación del escenario en cada uno de estos espacios, que el alumnado, desde la perspectiva del creador o del público, irá descubriendo y explorando por medio de una ruta artística.
Discovering Granada’s venues from an educational perspective
The close connection between performance art and the educational field has meant that most of the schools have in their facilities theaters or multidisciplinary use. Our artistic proposal have the objetive to bring the historic and urban scenic heritage of Granada to children and primary school students. Therefore have been selected four spaces that traditionally were used for scenic purposes and four others, originally destin for different purpuses. All of them meet the perfect characteristics to hold artistic performance. A visual recreation has been designed with a proposal of location of the stage in each of these spaces, the student either from the perspective of the creator or the audience, will discover and explore through an artistic route.
Downloads
References
Bobes Naves, M.C. (1997). Semiología de la obra dramática. Madrid: Arco.
Cuesta García de Leonardo, M.J. (1995). Fiesta y arquitectura efímera en la Granada del siglo XVIII. Granada: Universidad y Diputación de Granada.
Gallego y Burín, A. (1996). Granada, guía artística e histórica de la ciudad. Granada: Comares.
García Padrino, J. (1997) “Promoción y difusión del teatro infantil en la escuela” en Teatro infantil y dramatización escolar. Coord. Pedro C. Cerrillo y Jaime García Padrino. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 11-36.
Girón López, C. (2004). Granada en sepia. Córdoba: Almuzara.
Girón López, C. (2006). “Por las calles de Granada”. El Defensor de Granada. Granada: CajaGRANADA Obra Social.
Gómez Moreno, M. (1994). Guía de Granada. Granada: Universidad de Granada.
Gómez Robles, L.; Fernández Ruiz, J.A.; Torices Abarca, N. (2008), Tourist in Granada. La ciudad de 1830 vista por los viajeros. Granada: Universidad de Granada.
Molinari, A. (1998). Escenas y escenarios junto al Darro (Historia del teatro en Granada). Sevilla: Ayuntamiento de Granada y Fundación Caja de Granada.
Montero Vives, J. (1958). Manjón, precursor de la Escuela Activa. Granada: Imprenta del Ave-María.
Nieva, F. (2000). Tratado de escenografía. Madrid: Fundamentos.
Oliver García, J. A. (2012). El Teatro Lírico engranada en el siglo XIX (1800- 1868).Granada: Universidad de Granada.
Pinedo García, M. (2007). Historia y Teatro en Granada durante la segunda mitad del s. XX. Departamento de Historia Contemporánea. Granada: Facultad de Filosofía y Letras.
Sáez Pérez, I. (1985). Aportaciones a la historia del Teatro en Granada. Granada: Universidad de Granada.
Valladar y Serrano, F. de Padua (1906). Guía de Granada: historia, descripciones, artes, costumbres, investigaciones arqueológicas. Granada: Universidad de Granada.
Downloads
Additional Files
- Corral del Carbón (Spanish)
- Fig. 2 Bibarrambla (Spanish)
- FIG. 3 Patio interior del Hospital Real Granada (Spanish)
- Fig. 4 Pasiegas (Spanish)
- Fig. 5. Triunfo (Spanish)
- Fig. 6. Plaza de Gracia (Spanish)
- Fig. 7. Fuentenueva (Spanish)
- Fig. 8. Zaidín (Spanish)
- Fig. 9. Corral del Carbón definitivamente (Spanish)
- Fig. 10. Bib-rambla Proyecto (Spanish)
- Fig. 11. Plaza pasiegas proyecto (Spanish)
- Fig. 12. Hospital Real proyecto (Spanish)
- Fig. 13. Triunfo proyecto (Spanish)
- Fig. 14 Fuentenueva proyecto (Spanish)
- Fig. 15. Plaza de Gracia Proyecto (Spanish)
- Fig. 16 Parking Tomares proyecto (Spanish)
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.