Pedagogical interdiscipline in the subject 'Plastic Expression and its Teaching in Primary School, from an a/r/tographic approach
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.extra4.5739Keywords:
A/R/Tography, Plastic Expression, photography, body, spaceAbstract
This research report aims to show and demonstrate the importance of the subject 'Plastic Expression and its Didactics in Primary School', in the holistic learning of students and in the construction of new pedagogica l approaches and acquisition of competences , through interdisciplinary and group activities that go beyond the mere manipulation of materials and learning of painting techniques. The teacher, in this case, serves as a guide and it is the students who make their own decisions to build the activity in a personal and autonomous way. By means of concepts such as 'Artistic Education', 'space', 'body', 'messages', etc., and the viewing of theatre images, students in the Primary Education Degree of the Faculty of Education of the University of Extremadura a re encouraged to create visual messages through the photography of their bodies, forming different letters, which, later on, they have to organize and order in order to build a short sentence that deals with some transversal content in another language, go ing, in this way, beyond the curricular contents
Downloads
References
Acaso, M. (2009). La Educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid:Catarata.
Barone, T. (2001). Sciencie, Art, and the Predispositions of Educational Researchers. Educational Researcher, 24-28. https://doi.org/10.3102/0013189X030007024
Bruner, J. (1991). La autobiografía del yo. En Actos de significado. (pp. 110-115). Madrid: Alianza.
Cao, M. (2015). Para qué el arte. Reflexiones en torno al arte y su educación en tiempos de crisis. Madrid: Editorial Fundamentos Colección Ciencias.
Cortés,L y Grinspun,N. (2019). La importancia del cuerpo en las prácticas pedagógicas en Artes Visuales. Perspectiva educacional. Formación de profesores,58 (3),102-126. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.58-Iss.3-Art.865
De Bono, E. (2015). El pensamiento lateral práctico. Barcelona, España: Espasa Libros.
Eisner, E. (1998). The Primacy of Experience and the Politics of Method. Educational Researcher, 26, (6), 4-20.
Efland, A. (1976). The School Art Style: A Functional Analysis. Studies in Art Education,17 (2),37-44. https://doi.org/10.2307/1319979
Fernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, (26), 85-118.
Freedman, K. (2011). Leadership in art education: Taking action in schools and communities. Art Education,64 (2),40-45. https://doi.org/10.1080/00043125.2011.11519119
Irwin, R (2013) La práctica de la a/r/tografía (traducido del inglés por Diego García. Sierra), Revista Educación y Pedagogía, 25 (65), 106-113.
Irwin, R., y Sinner, A. (2012). A/r/tography and Communities of Practice. UNESCO Observatory Multi- Disciplinary Journal in the Arts, 38 (2), 3-15. https://doi.org/10.5406/visuartsrese.38.2.0128
Marín-Viadel, R. (2011). La investigación en Educación Artística. Educatio Siglo XXI, 29 (1), 211-230.
Marín Viadel (2011). Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas. Educação, 34 (3), 271-285.
Marín Viadel, R., Roldán, J. y Pérez Martín, F. (eds.). (2014). Estrategias, técnicas e instrumentos en Investigación basada en Artes e Investigación Artística. Universidad de Granada.
Mena, J. (2014). Construcción del concepto visual de la educación. Visiones de la educación a través de la fotografía artística, la fotografía de prensa y los estudiantes (Tesis doctoral). Universidad de Granada. España.
Méndez-Suárez, M. (2020). Dicotomía. Congreso del Área de Educación Artística. Congreso llevado a cabo por la Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea. EHU/UPV.
Momentmal (2017). Ángel. Imagen libre de derechos recuperada de https://pixabay.com/es/photos/angel-ala-cuento-de-hadas-m%C3%ADstica-2915827/
Roldán, J. (2009). Proyecciones, tatuajes y otras intervenciones en las obras del museo (Un fotoensayo a partir de T. Struth). Arte, Individuo y Sociedad, 21, 99-106.
Roldán, J., y Marín-Viadel, R. (2009). Proyecciones, tatuajes y otras intervenciones en las obras del museo (Un fotoensayo a partir de T. Struth). Arte, Individuo y Sociedad, 21, 99-106.
UNESCO (2006): "Hoja de ruta para la Educación Artística. Conferencia Mundial sobre la Educación Artística: construir capacidades creativas para el siglo XXI." Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT/CLT/pdf/Seoul_Agenda_ES.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














