Researching Higher Education in the Visual Arts: Methodological Aspects for a Case Study
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.28.9177Keywords:
Visual arts, Higher Education, Methodology, Case Study, EcuadorAbstract
The purpose of this article is to determine the most appropriate methodology for the approach of a research focused on higher education in the visual arts during virtual and hybrid teaching derived from the COVID-19 pandemic. This is a case study that revolves around the Visual Arts degree program at the University of Cuenca, in Ecuador. It should be emphasized that there is not much documentation concerning the general topic or the university discipline investigated, so the proposal may be useful as a means of analysis of the events and the search for better implementations for future situations of virtual education. Since this is a case study, the methodological design chosen was qualitative and it was not intended to generate mixtures with quantitative research due to the particular time frame in which the research is carried out: the post-pandemic period. Emphasis is placed on the reliability, due to its systematicity, of the qualitative approach, which is by no means a weak form of data, but a different, complex and systematic type of analysis. The proposed phases of this research are the systematic literature review, field observation, documentary study, questionnaires with open-ended questions to students and focused interviews with the teaching staff. It is emphasized that software such as ATLAS.ti favors the conversion of qualitative data into quantitative data. This is a descriptive, critical and interpretative article. It is concluded that the qualitative methodology proposed could be valid for the execution of the proposed research.
Downloads
References
Aguilar Gavira, S. y Barroso Osuna, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, (47), 73-88.https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
Albert, M.J. (2007). La investigación educativa. Claves teóricas. Ed. McGraw Hill.
Creswell, J. W. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage.
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M. y Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en educación médica, 2(7), 162-167. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72706-6
Fabris, F. (2009). El grupo operativo de investigación. En G. Tonon (Ed.), Reflexiones Latinoamericanas sobre Investigación Cualitativa (pp. 69-123). Prometeo Libros-Unlam.
Fiske, M. Kendall, P.L. y Merton, R. K. (1998). Propósitos y criterios de la entrevista focalizada. Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, (1), 215-230
García-Peñalvo, F. J. (2014). Formación en la sociedad del conocimiento, un programa de doctorado con una perspectiva interdisciplinar. Education in the Knowledge Society, 15(1), 4-9. https://doi.org/10.14201/eks.11641
García-Peñalvo, F. J. (2022). Developing robust state-of-the-art reports: Systematic Literature Reviews. Education in the Knowledge Society, 23, Article e28600. https://doi.org/10.14201/eks.28600
García-Peñalvo, F. J., Rodríguez-Conde, M. J., Verdugo-Castro, S., y García-Holgado, A. (2019). Portal del Programa de Doctorado Formación en la Sociedad del Conocimiento. Reconocida con el I Premio de Buena Práctica en Calidad en la modalidad de Gestión. En A. Durán Ayago, N. Franco Pardo, y C. Frade Martínez (Eds.), Buenas Prácticas en Calidad de la Universidad de Salamanca: Recopilación de las I Jornadas. Repositorio de Buenas Prácticas (Recibidas desde marzo a septiembre de 2019) (pp. 39-40). Ediciones Universidad de Salamanca. https://doi.org/10.14201/0AQ02843940
Gil-Gómez B. y Pascual-Ezama D. (2012). La metodología Delphi como técnica de estudio de la validez de contenido. Anpsicol, 28(3), 1011-20. https://doi.org/10.6018/analesps.28.3.156211
Gómez Bastar, S. (2012). Metodología de la Investigación. Red Tercer Milenio.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Ed. McGraw Hill.
Hernández Sampieri, R., y Mendoza Torres, C. (2018). Metodología de la Investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ed. McGraw-Hill.
Keats, D. (1992). La entrevista perfecta. Manual para obtener toda la información necesaria para cualquier tipo de entrevista. Editorial Pax.
Kitchenham, B. y Charters, S. (2007). Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Version 2.3 [Technical Report] (EBSE-2007-01).https://www.elsevier.com/__data/promis_misc/525444systematicreviewsguide.pdf
Kuckartz, U. (2014). Qualitative Text Analysis: A Guide to Methods, Practice and Using Software. Sage. https://doi.org/10.4135/9781446288719
Leavy, P. (2015). Method Meets Art: Arts-Based Research Practice. Guilford Press.
López Tejeda V., y Pérez Guarachi J. F. (2011). Técnicas de recopilación de datos en la investigación científica. Revista de Actualización Clínica, 10, 485-489.
Moya, M. (2021). La investigación-creación en arte y diseño: teoría, metodología, escritura. Editorial Feijoo.
Nelson, R. (2013). Practice as Research in the Arts: Principles, Protocols, Pedagogies, Resistances. Palgrave Macmillan https://doi.org/10.1057/9781137282910
Newby, P. (2010). Research Methods for Education. Routledge.
Sánchez-Gómez, M. C., Cilleros, M. V. M., Sá, P., y Costa, A. P. (2020). Reflexiones en torno a la investigación con métodos mixtos. Revista Baiana de Enfermagem, 34, 1-8. https://doi.org/10.18471/rbe.v34.31851
Sierra Caballero, F. (2019). La entrevista en profundidad. Función, sentido y técnica. En J. A. González y C. M. Krohling Peruzzo (Eds.), Arte y oficio de la investigación científica: cuestiones epistemológicas y metodológicas (pp. 301-380). CIESPAL.
Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Ediciones Morata.
Stake, R. E. (1995). The Art of Case Study Research. Sage.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Ed. Paidós.
Urrutia Egaña, M., Barrios Araya, S., Gutiérrez Núñez, M., y Mayorga Camus, M. (2014). Métodos óptimos para determinar validez de contenido. Educación Médica Superior, 28(3)547-558.
Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Narcea Ediciones.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luisa Alejandrina Pillacela-Chin, Carmen López-San Segundo, Francisco J. Frutos-Esteban

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














