Body Transformations in the Context of Artistic Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc.28.9385

Keywords:

Artistic Research, Learning, creative body exercise

Abstract

With the aim of referencing a process of systematization and analysis of artistic knowledge, in relation to the epistemological presuppositions of research and teaching, I am situated in this field. The idea is to stimulate the production of self-referential content that is generated in the course of professional practice. Taking this training into account allows us to give our own and contextualized meaning to the projects and learning carried out.
Each question, challenge to overcome, idea to be realized allows us to search for the best ways to make interesting proposals that open the debate on the issues being addressed. What seems like a solution is transformed into new questions within the framework of a given context.
The search for relationships and bridges between knowledge, experiences and experiences contributed by different subjects with their knowledge allows the transformation of the body as a researcher/teacher and enhances creativity. I have called the proposal resulting from these transformations: “Learning routes of artistic research: Creative body exercise.”

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barone, T. y. (2012). Arts Based Research [Investigación basada en artes]. Thousand Oaks, California: SAGE.

Cortés, M. (24 de marzo de 2022). Cuestión de conocerse: autoconcepto por medio de las Artes. Obtenido de Universidad de Jaén: https://hdl.handle.net/10953.1/16890

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: PAIDÓS.

Hernández, F. H. (2008). La investigación basada en las artes. propuestas para repensar la investigación en educación. Hibridación en las artes plásticas, 85-118, https:revistas.um.es/educatio/article/view/46641.

Irwin, R. L. (2004). A/r/tography: Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry [A/r/tografía: autorrepresentación mediante la indagación vital basada en artes]. Vancouver, BC : Pacific Educational Press.

Labrada, H. (2015). Retazos de mí / Snatches of me. Tercio Creciente, 7, https.//revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/RTC/article/view/3105.

Marín-Viadel, R., & Roldán, J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31. https://dx.doi.org/10.5209/aris.63409

Montoro, M. I. (2020). Artivismo como enfoque en la educación. El caso de la “Señorita Silenciosa”. Opción, Núm. 93, 524-557.

Moreno, M. I., Valladares, M. G., & Martínez, M. (2016). La investigación para el conocimiento artístico. ¿Una cuestión gnoseológica o metodológica? Obtenido de Reflexiones sobre investigación artística e investigación educativa basada en las artes. España. Editorial: Síntesis: art%C3%ADstica-educativa-S%C3%ADntesis/dp/8490774455https://www.amazon.es/Reflexiones-investigaci%C3%B3n-

Ramón, R. & Alonso-Sanz, A. (2022). La c/a/r/tografía en el aula como instrumento de desarrollo creativo, visual y de pensamiento complejo a través de las artes. Obtenido de Kepes 19 (25), 531-563, https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.18

Tinoco, I. V. (2015). La construcción de mi cuerpo danzario. Tercio Creciente, 7, 28-34 - 3’14”, http://www.terciocreciente.com.

Valladares González, M. G. (2015). Diálogo con mi cuerpo danzante: un ejercicio de reflexividad. Tercio Creciente,7, págs. 25-28, http://www.terciocreciente.com.

Valladares, M. G. (2012). La investigación en el proceso de la creación artística: una aproximación desde la Danza. Obtenido de Revista Tercio Creciente Nº 2. Universidad de Jaén: http://www.terciocreciente.com

Valladares, M. G. (2018). La creación artística danzaria: una experiencia de investigación interdisciplinaria. Obtenido de Tercio Creciente Nº 14. Universidad de Jaén: www.terciocreciente.com http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/RTC https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.18

Published

2025-07-01

Issue

Section

Artículos temáticos del número

How to Cite

Valladares González, M.G. (2025) “Body Transformations in the Context of Artistic Research”, Tercio Creciente, 28(28), pp. 37–44. doi:10.17561/rtc.28.9385.