Starting the Link: Arts-focused Projects for Educating from Early Childhood
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.28.9431Keywords:
Educación infantil, Arte contemporáneo, Formación docente, Proyectos artísticosAbstract
This study analyzed various action-research projects implemented in university and school contexts, aiming to explore collaborative artistic practices and their socio-educational function, especially in early ages. The research encompassed multiple educational levels, from early childhood to university teacher training, examining their connection with immediate environments. Methodologies based on arts-based research and artistic projects were employed, allowing interventions to be adapted according to the specific characteristics of each population and context. The results showed that, although responses varied according to the environment and participants, the projects established significant links with the community, facilitating the temporal continuity of several initiatives. The study concluded that artistic education, implemented through play from childhood, proved fundamental in developing a holistic vision in future generations, thus contributing to the formation of a more committed society.Downloads
References
Acaso, María y Clara Megías (2017). Art thinking: cómo el arte puede transformar la educación. PAIDÓS Educación.
Agirre, Imanol (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Barcelona: Octaedro-EUB y Pamplona: Universidad Pública de Navarra.
Ariza, S. A. (2022). «Google Classroom Como Estrategia Didáctica para el Fortalecimiento de Las Competencias Del Área De Artística Aplicadas A La Enseñanza De La Fotografía En Estudiantes De Grados Décimos De La Institución Educativa Antonio Nariño (VillavicencioMeta)». Trabajo Fin de Grado. Universidad de Cartagena.chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/16485/TGF_Sergio%20Ariza%20Ayala.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bedmar, M. (2003). La Educación Intergeneracional encierra un tesoro. En M. Bedmar, y I. Montero (coords.). La Educación Intergeneracional: un nuevo ámbito educativo (pp. 67-82). Dykinson.
Caeiro Rodríguez, M. (2022). ¿Una forma bella debe ser buena? Relaciones pedagógicas éticas y estéticas en las aulas. En Desarrollo de la identidad y el buen carácter en el siglo XXI, coordinadores Juan Luis Fuentes Osorio, Concepción Naval Durán y Luz Dayanna Rojas, 78-92. Dykinson. https://doi.org/10.2307/jj.1866715.7
Castro, E. (2017). «Esther Ferrer: “Me importa un rábano que sea o que no sea arte”». Revista Artishock de Arte Contemporáneo. [entrevista en línea] https://artishockrevista.com/2017/08/01/esther-ferrer-entrevista-ernesto-castro/
Concepción Muñoz, D. (2022). Artes plásticas y visuales en Educación Infantil: Observando y descubriendo. Trabajo Fin de Grado. Universidad Pública de Navarra. /https://academica-e.unavarra.es/bitstream/handle/2454/46080/TFG23-Ginf-CONCEPCION-131655.pdf?sequence=1&isAllowed=y
De San Nicolás Juárez, H., Colomina Molina T. y López Ruiz D. (2021). (Re) pensando rincones: La silla de pensar. Instalaciones artísticas: análisis espacial y escenográfico (pp. 244-253). Ediciones Universidad de Valladolid. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8223727
Figueroa-Céspedes, I. y Guerra P. (2023). Biographical Traces of Early Childhood Educators in Initial Teacher Training: Narratives of the Construction of Professional Identity. Education Policy Analysis Archives 31(August). https://doi.org/10.14507/epaa.31.7657.
Flores Lueg, C., Alvarado Retamal T., Belén Gutiérrez Oyarce T., y Medel Lilo S. P. (2022). Saberes pedagógicos para la enseñanza infantil desde la perspectiva de personas educadoras de infantes. Actualidades Investigativas en Educación 22, 1:1-33. https://doi.org/10.15517/aie.v22i1.47433.
Herrero, P. (2010). El arte como derecho. Sobre las tensiones entre arte -arte popular y el acceso a su decodificación. Cuadernos FH y CS-UNJu, núm.39:141-154. http://www.scielo.org.ar/pdf/cfhycs/n39/n39a10.pdf
Juanola, R. y Calbó M. (2005). Transición, competencia y convergencia europea: algunos retos para la educación artística. Arte, Individuo y Sociedad 17, 17-42. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=513551273002
Lecoq, J. (2004). El cuerpo poético. Una pedagogía de la creación teatral. Barcelona: Alba Editorial S.L., 2ª edición.
León-Río, B. (2023). Los símbolos ascensionales en el arte infantil. Calle 14: revista de investigación en el campo del arte 18, 33:70-89. DOI: https://doi.org/10.14483/21450706.19941
López-Ruiz, D. y Escarvajal López E. (2022). Arte contra la desigualdad: intervención socioeducativa a través de la fotografía en centros de educación primaria. ARTSEDUCA, (34), 151-166. https://doi.org/10.6035/artseduca.6548
Martínez Dalmau, R. (2022). El Derecho Al Arte: Definición, Dimensiones Y Distinciones. Revista De La Facultad De Derecho De México 72, 283:43-94. https://revistas.unam.mx/index.php/rfdm/article/view/82904 https://doi.org/10.22201/fder.24488933e.2023.283.82904
Moreno Velandia, E. K. (2018). Narrativas transmedia, infancia y cultura digital. Infancias Imágenes Vol 17, 1:I-XIII https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6992019.pdf
Palacios, A. (2015). Inventando mundos. Diálogos Creativos con David Gamella. Alcalá de Henares: Centro Universitario Cardenal Cisneros.
Pinzón Prieto, N. & Martínez Carreño I. (2023). El uso de la expresión artística en los procesos de atención. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/56092
Rodrigo Moriche, M. y Gómez Redondo C. (2023). «El material no estructurado en la práctica educativa dentro del primer ciclo de educación infantil: sus aplicaciones desde diferentes perspectivas metodológicas y su contribución al desarrollo de las capacidades infantiles. Estudio de caso en la Comunidad de Madrid». Pulso. Revista de educación, 46:76–101. https://doi.org/10.58265/pulso.5884
Rodríguez Cristino, J. (2017). «Imaginación, creatividad y aprendizaje por descubrimiento a través del arte en educación infantil». Tercio Creciente, 12, pp. 97-120. https://doi/10.17561/rtc.n12.7
Roldán, J. y Marín Viadel R. (2012). Metodologías artísticas de investigación en educación. Málaga: Aljibe.
Sáinz Martín, A. (2002). Teorías sobre el arte infantil: una mirada a la obra de GH Luquet. Arte, individuo y sociedad, Anejo I, 173-186. Recuperado de file:///C:/Users/usuario/Downloads/ecob,+ARIS0202110173A.PDF.pdf
Trueba Marcano, B. (1999). Talleres integrales en educación infantil: una propuesta de organización del escenario escolar. Ediciones de la Torre.
UNESCO 2016. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Irene Barba Ros, DAVID LOPEZ RUIZ

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














