Art and Sustainability in Primary Education: An Artistic Approach for Reflecting on Life in Terrestrial Ecosystems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/rtc.28.9467

Keywords:

Art Education, Primary Education, Sustainable Development

Abstract

This Artistic Educational Project aims to promote critical thinking, creativity, and awareness of eco-social issues related to terrestrial ecosystems. Thus, an interdisciplinary approach is proposed, integrating the areas of Artistic Education, Spanish Language and Literature, and Environmental, Social, and Cultural Knowledge. Based on Sustainable Development Goal 15: Life on Land, students reflect through artistic creation, dialogue, and reading.

The project is also being carried out in a school in Granada with a group of 24 third-grade primary school students. Using the book Wangari's Trees of Peace and a collective reflection on life in terrestrial ecosystems as a starting point, the participating students create a narrative collage illustration, following the various phases of the artistic creation process. To this end, the work of the artist Carlota Gómez Touet serves as a reference for the creative process. The proposal concludes with the presentation of the final illustrations and a collective reflection on them.

The project highlights the potential of Artistic Education, from an interdisciplinary perspective with other areas, to promote the development of critical thinking and raise awareness of eco-social challenges, such as the preservation of life in terrestrial ecosystems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boek visual. (s.f.). Carlota Gómez Touet. https://www.boekvisual.com/carlota-gomez-touet

Chacón-Gordillo, P. y Morales-Caruncho, X. (2023). El aprendizaje y la transformación social a través del pensamiento crítico. La creación artística como instrumento para reflexionar sobre la realidad. En A. Urrutia, N. Idoiaga, M. Gezuraga, N. Berasategi, I. Alonso y A. Romero (Ed.), Innovación educativa en Educación Superior (pp. 32—39). Editorial Universidad del País Vasco.

Eisner, E. (2020). El arte y la creación de la mente: El papel de las artes en la transformación de la conciencia. Ediciones Paidós.

Garoian, C. R. (2006). Art Education in the Silent Gaps of Visual Culture. Visual Arts Research, 32(2), 48–55. https://www.jstor.org/stable/20715419

Hernández, A. (2023). La educación artística en la LOMLOE. En C. Coll, E. Martín y Marchesi, A. (Dirs.), Nuevo currículo, nuevos desafíos educativos (pp. 189–217). SM.

Hooks, B. (2022). Enseñar pensamiento crítico (V. Sabaté, Trad.; 1.ª ed.). Rayo Verde.

Jaén-Calvente, C., Morales-Caruncho, X. y Chacón-Gordillo, P. (2018). Ilustrando al monstruo. Proyecto educativo para abordar la violencia machista en el aula. En M. Venegas, P. Chacón-Gordillo y A. Fernández-Castillo (Eds.), De la igualdad de género a la igualdad sexual y de género: Reflexiones educativas y sociales (pp.147-162). Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv301hj4.12

López, M., Caeiro, M., Álvarez, M. D., Fontal, O. y Marfil-Carmona, R. (2022). Libro Blanco Especialidad en los grados de magisterio y centros educativos en educación artística, plástica, visual y audiovisual. Sociedad para la Educación Artística.

Morales-Caruncho, X., Leyva-Gutiérrez, O., y Chacón-Gordillo, P. (2022). Proyecto de innovación educativa sobre la sostenibilidad y el cambio climático: el pensamiento crítico a través de la creación artística. En A. B. Barragán, M. M. Molero, M. M. Simón, A. Martos y M. C. Pérez (Comps.), Innovación Docente e Investigación en Educación y Ciencias Sociales: Experiencias de cambio en la Metodología Docente (pp. 347―357). Dykinson.

Naciones Unidas. (25 de septiembre de 2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General, A/RES/70/1. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf

Naciones Unidas. (12 de agosto de 2023). ¿Qué es la biodiversidad? https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2023/08/explainer-what-is-biodiversity/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? Ediciones UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (s.f.). Objetivo 15: Gestionar sosteniblemente los bosques, luchar contra la desertificación, detener e invertir la degradación de las tierras, detener la pérdida de biodiversidad. Recuperado el 6 de abril de 2024 de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/biodiversity/

Real Decreto 157/2022. de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/01/157/con

Smile and Learn - Español (3 de octubre de 2023). Vida de los ecosistemas terrestres, ODS 15. Objetivos de desarrollo sostenible para niños [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=8r4aXJ5FjaE

Vaquero, C., y Gómez, L. M. (2018). Educación artística, desconsideración social y falta de expectativas. Consecuencias de la reproducción como paradigma no-educativo. Educación artística revista de investigación, 9, 220–236. https://doi.org/10.7203/eari.9.12051

Villalba, J. V. (2018). Didáctica artística y medioambiental: la estampación de materias vegetales como recurso educativo. Educatio Siglo XXI, 36(3), 275–298. http://dx.doi.org/10.6018/j/350001

Winter, J. (2001). Wangari y los árboles de la paz (C. Paoli, Trad.). Ediciones Ekaré.

Yurkievich, S. (1986). Estética de lo discontinuo y fragmentario: El collage. Acta Poética, 6(1–2), 53–69. https://doi.org/10.19130/iifl.ap.1986.1-2.611

Published

2025-07-01

Issue

Section

Artículos temáticos del número

How to Cite

Bernias Betancurt, M.C. (2025) “Art and Sustainability in Primary Education: An Artistic Approach for Reflecting on Life in Terrestrial Ecosystems”, Tercio Creciente, 28(28), pp. 109–123. doi:10.17561/rtc.28.9467.