Art and Sustainability in Primary Education: An Artistic Approach for Reflecting on Life in Terrestrial Ecosystems
DOI:
https://doi.org/10.17561/rtc.28.9467Keywords:
Art Education, Primary Education, Sustainable DevelopmentAbstract
This Artistic Educational Project aims to promote critical thinking, creativity, and awareness of eco-social issues related to terrestrial ecosystems. Thus, an interdisciplinary approach is proposed, integrating the areas of Artistic Education, Spanish Language and Literature, and Environmental, Social, and Cultural Knowledge. Based on Sustainable Development Goal 15: Life on Land, students reflect through artistic creation, dialogue, and reading.
The project is also being carried out in a school in Granada with a group of 24 third-grade primary school students. Using the book Wangari's Trees of Peace and a collective reflection on life in terrestrial ecosystems as a starting point, the participating students create a narrative collage illustration, following the various phases of the artistic creation process. To this end, the work of the artist Carlota Gómez Touet serves as a reference for the creative process. The proposal concludes with the presentation of the final illustrations and a collective reflection on them.
The project highlights the potential of Artistic Education, from an interdisciplinary perspective with other areas, to promote the development of critical thinking and raise awareness of eco-social challenges, such as the preservation of life in terrestrial ecosystems.
Downloads
References
Boek visual. (s.f.). Carlota Gómez Touet. https://www.boekvisual.com/carlota-gomez-touet
Chacón-Gordillo, P. y Morales-Caruncho, X. (2023). El aprendizaje y la transformación social a través del pensamiento crítico. La creación artística como instrumento para reflexionar sobre la realidad. En A. Urrutia, N. Idoiaga, M. Gezuraga, N. Berasategi, I. Alonso y A. Romero (Ed.), Innovación educativa en Educación Superior (pp. 32—39). Editorial Universidad del País Vasco.
Eisner, E. (2020). El arte y la creación de la mente: El papel de las artes en la transformación de la conciencia. Ediciones Paidós.
Garoian, C. R. (2006). Art Education in the Silent Gaps of Visual Culture. Visual Arts Research, 32(2), 48–55. https://www.jstor.org/stable/20715419
Hernández, A. (2023). La educación artística en la LOMLOE. En C. Coll, E. Martín y Marchesi, A. (Dirs.), Nuevo currículo, nuevos desafíos educativos (pp. 189–217). SM.
Hooks, B. (2022). Enseñar pensamiento crítico (V. Sabaté, Trad.; 1.ª ed.). Rayo Verde.
Jaén-Calvente, C., Morales-Caruncho, X. y Chacón-Gordillo, P. (2018). Ilustrando al monstruo. Proyecto educativo para abordar la violencia machista en el aula. En M. Venegas, P. Chacón-Gordillo y A. Fernández-Castillo (Eds.), De la igualdad de género a la igualdad sexual y de género: Reflexiones educativas y sociales (pp.147-162). Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv301hj4.12
López, M., Caeiro, M., Álvarez, M. D., Fontal, O. y Marfil-Carmona, R. (2022). Libro Blanco Especialidad en los grados de magisterio y centros educativos en educación artística, plástica, visual y audiovisual. Sociedad para la Educación Artística.
Morales-Caruncho, X., Leyva-Gutiérrez, O., y Chacón-Gordillo, P. (2022). Proyecto de innovación educativa sobre la sostenibilidad y el cambio climático: el pensamiento crítico a través de la creación artística. En A. B. Barragán, M. M. Molero, M. M. Simón, A. Martos y M. C. Pérez (Comps.), Innovación Docente e Investigación en Educación y Ciencias Sociales: Experiencias de cambio en la Metodología Docente (pp. 347―357). Dykinson.
Naciones Unidas. (25 de septiembre de 2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General, A/RES/70/1. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf
Naciones Unidas. (12 de agosto de 2023). ¿Qué es la biodiversidad? https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2023/08/explainer-what-is-biodiversity/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? Ediciones UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (s.f.). Objetivo 15: Gestionar sosteniblemente los bosques, luchar contra la desertificación, detener e invertir la degradación de las tierras, detener la pérdida de biodiversidad. Recuperado el 6 de abril de 2024 de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/biodiversity/
Real Decreto 157/2022. de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/01/157/con
Smile and Learn - Español (3 de octubre de 2023). Vida de los ecosistemas terrestres, ODS 15. Objetivos de desarrollo sostenible para niños [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=8r4aXJ5FjaE
Vaquero, C., y Gómez, L. M. (2018). Educación artística, desconsideración social y falta de expectativas. Consecuencias de la reproducción como paradigma no-educativo. Educación artística revista de investigación, 9, 220–236. https://doi.org/10.7203/eari.9.12051
Villalba, J. V. (2018). Didáctica artística y medioambiental: la estampación de materias vegetales como recurso educativo. Educatio Siglo XXI, 36(3), 275–298. http://dx.doi.org/10.6018/j/350001
Winter, J. (2001). Wangari y los árboles de la paz (C. Paoli, Trad.). Ediciones Ekaré.
Yurkievich, S. (1986). Estética de lo discontinuo y fragmentario: El collage. Acta Poética, 6(1–2), 53–69. https://doi.org/10.19130/iifl.ap.1986.1-2.611
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Camila Bernias-Betancurt, Blanca Ortiz-Godoy, M. Teresa Castillo-Pérez, Lola Ortega-Gimeno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Those authors who have publications with this magazine, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and will guarantee to the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work whenever their author is indicated and its first publication is this journal.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (eg to be deposited in an institutional telematic file or published in a monographic volume) provided the initial publication is indicated in this journal .
Authors are encouraged to disseminate their work via the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the number of citations of the published work..
In case of being accepted works will be published under Creative Commons license.














