Healthy and neurodidactic physical condition: reflection of a sustainable inclusive school
DOI:
https://doi.org/10.17561/riai.v7.n2.6278Keywords:
social integration, special education, sport, student, youth activityAbstract
This work reflects the importance of neurodidactics and healthy physical condition as facilitators of sustainable inclusive schools. Non-experimental, exploratory, descriptive and correlational research is part of the objective of establishing the link between healthy and neurodidactic physical condition to promote inclusive and sustainable education. In the study of quantitative methodology, information is extracted from a Likert scale carried out ad hoc for the collection of information from a population of 300 students of the University Master's Degree in Compulsory Secondary Education Teachers of the University of Jaén, of which due to the low , the research sample will be 289. The Likert scale collects a total of 32 items that have been distributed amongthe four study variables: Neurodidactics, healthy physical condition, inclusive school and sustainability. In the research, school inclusion is appreciated asone that takes into account the peculiarities of the students and also neurodidactics as an enhancer of brain functioning for effective learning.
Downloads
References
Aguilar Jurado, M. A., Gil Madrona, P., Ortega Dato, J. F., & Rodríguez Blanco, Ó. F. (2020). Mejora de la condición física y la salud en estudiantes tras un programa de descansos activos. Revista Española de Salud Pública, 92, 1- 10.
Alan, Ü. & Atalay, K. (2020). Effect of number of response option on the psychometric properties of Likert-type scales used witch children. Studies in Educational Evaluation, 66, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100895
Alcaraz, S. & Arnaiz, P. (2019). La escolarización del alumnado con necesidades educativas especiales en España: un estudio longitudinal. Revista Colombiana de Educación, 1(78), 299-320. https://doi.org/10.17227/rce.num78-10357
Alsina, M., Mallol, C. & Alsina, A. (2020). El reto inclusivo desde la educación artística transformativa. En L. Habib-Mireles (ed.). Tecnología, diversidad e inclusión: repensando el modelo educativo (pp. 114-125). Adaya Press.
Briones, G. (2021). Estrategias neurodidácticas en el proceso de enseñanza- aprendizaje de educación básica. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 6(1), 56-64.
Camargo, D. A., & Rodríguez, M. A. (2020). Condición física e indicadores de riesgo cardiovascular en población con discapacidad intelectual. Revista Ciencias de la Salud, 18(1), 10-24. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.8736
Cobeñas, P. (2020). Exclusión educativa de personas con discapacidad: Un problema pedagógico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(1), 65-81. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.004
Chandler, J.P. & Greene, J.L. (1995). A statewide survey of adapted physical education service delivery and teacher in-service training. Adapted Physical Activity Quarterly, 12(3), 262-274. https://doi.org/10.1123/apaq.12.3.262
Echeita, G. & Duk, C. (2008). Inclusión educativa. REICE, 6(2), 1-8.
Gajardo, K., & Torrego, L. (2020). Representaciones sociales sobre inclusión educativa de una nueva generación docente. Revista Educación, política y sociedad, 5(1), 11-38.
George, D., & Mallery, P. (eds.) (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4thed.). Allyn & Bacon
Iglesias, E., González-Patiño, J., Lalueza, J. L., & Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en tiempos de pandemia: Por una educación crítica, intergeneracional, sostenible y comunitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 181-198. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010
Iraossi, G. (eds.) (2006). The power of survey desing: A user's guide for managing surveys, interpreting results, and influencing respondents. The World Bank. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-6392-8
Kem-Mekah, O. (2021). Retos para una educación sostenible e inclusiva en el siglo XXI. Experiencias singulares. SUMMA. Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, 3(1), 1-16. https://doi.org/10.47666/summa.3.1.06
López, R. (2011). Bases conceptuales de la educación inclusiva. Avances en Supervisión Educativa, (14), 1-20.
Malla, F. & Zabala, I. (1978). La previsión del futuro en la empresa (III). El método Delphi. Estudios Empresariales, 39(1), 13-24.
Mejía, E. (2005). Metodología de la investigación científica. Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Mora, D. J., García, F. & Latorre, P. A. (2017). Actividad física, condición física y salud en niños preescolares. Estudio de revisión narrativa. Revista digital de Educación Física, 8(45), 105-123.
Paniagua, M. N. (2013). Neurodidáctica : una nueva forma de hacer educación. Fides et Ratio, 6(6), 72-77.
Pinto, C. (2021). La neurociencia para la inclusión en contextos pluriculturales. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 7(1), 1-8. https://doi.org/10.17561/riai.v7.n1.1
Ramos, A. M. & San Andrés, E. M. (2019). Neurodidáctica y competencias emocionales de estudiantes de educación general básica. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 6(1), 16- 29. https://doi.org/10.35381/cm.v5i1.237
Reina, R. (2014). Inclusión en deporte adaptado: dos caras de una misma moneda. Psychology, Society, & Education, 6(1), 55-67.
Ries, F. (2008). Estudio sobre la condición física saludable: una revisión bibliográfica hasta el año 2005. Revista Fuentes, 8, 299-321.
Urrea, A. S., & Rus, T. I. (2021). Factores socioeconómicos que influyen en la salud nutricional y actividad física de escolares. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (40), 95-108.
Vilches, A., Gil, D. & Cañal, P. (2010). Educación para la sostenibilidad y educación ambiental. Investigación en la escuela, (71), 5-15.
Zamorano, D., Fernández, J. G. & Vállez, J. P. (2021). Diseño y evaluación de un programa para la mejora de la condición física en Educación Primaria: efecto sobre la autoestima y la intención de ser activo. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 10(1), 107-112. https://doi.org/10.6018/sportk.461721
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cristina Marín Perabá

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Creative Commons Attribution License that allows you to Share - copy and redistribute the material in any media or format and Adapt - remix, transform and create from the material under the conditions of Attribution.



