Transformations and educational transitions in Mexico

From quality to excellence, from in person to virtual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17561/rae.v22.7113

Keywords:

Excellence. Educational quality, ICT. Transformation. Hybrid model

Abstract

In recent decades the society and government have made efforts to ensure that more young people have access to higher education, offering equal opportunities for the different groups of the population, being the main consideration the quality, investing resources and seeking policies that guarantee the improvement of results in the educational field. Educational transitions in Mexico are mainly due to the change in educational policies derived from the beginnings of the six-year presidential term, which makes it difficult to standardize criteria, as is the case of the concepts of quality and excellence, the first considered in the neoliberal period and the second as a hallmark in the educational field of the 4T (Fourth Transformation). And it is precisely the concept of excellence that calls us to reflect on social inclusion and access to new technologies in the educational field for those who have less resources and, in the context of a pandemic that extends in time and space, the viability of apply the hybrid model as a new teaching-learning strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buendía, Angélica (2020). Revisitar las políticas para la educación superior en México: ¿De su agotamiento a su transformación?, Universidades, 86, Vol.71, Núm. 86, pp. 35-54. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.86.404

Delval, Juan (2017). Los fines de la educación. México. Siglo veintiuno editores.

DOF (2020). Programa Sectorial de Educación. SEP.

Doherty, Geofferey D. (1997). Desarrollo de Sistemas de Calidad en la Educación. La Muralla. España.

Duarte (2008). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) desde una perspectiva social. Revista Electrónica Educare, vol. XII, 2008, pp. 156

GRM (2019), Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. México. Oficial.

INEE (2019). Calidad Educativa. México. Recuperado de: https://www.inee.edu.mx/categoria/calidad-educativa-inee/

INEGI (2014). Estadísticas históricas de México 2014. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/app/biblioteca/ficha.html?upc=702825058203

Reyes, Carlos (2019), El sistema educativo no se reinventa en seis años. México. Campus Milenio num. 794.

Rodríguez, Roberto (2020a), Nivel superior en el Programa Sectorial de Educación 2020-2024. México. Campus Milenio. Núm. 857, pp. 07

Rodríguez, Roberto (2020b), Calidad educativa: ¿suprimir o resignificar? México. Campus Milenio, Núm. 858.

Rodríguez, Roberto (2020c). “Regulación de la educación superior en México: un largo y sinuoso camino”, Universidades, 86, Vol.71, Núm. 86, pp. 13-33. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.86.406

Rubio, J. (Coord.) (1995). La política educativa y la educación superior, Un balance, FCE; SEP.

Sandoval, Forero E.A. y Guerra García E. (2007). La interculturalidad en la educación superior en México. Ra Ximhai, 3 http://www.ejournal.unam.mx/rxm/vol03-02/RXM003000203.pdf

SEP (2020a), Programa sectorial derivado del Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. México. Diario Oficial. Secretaria de Educación Pública.

SEP (2020b), Reglas de operación del Programa Fortalecimiento a la excelencia educativa para el ejercicio fiscal 2020. México. Oficial. En: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5583781&fecha=13/01/2020

SEP (2019), Marco para la excelencia de la enseñanza y la gestión escolar en la educación media superior; perfiles profesionales, criterios e indicadores para docentes, técnicos docentes y personal con funciones de dirección y supervisión. Ciclo escolar 2020-2021. México Oficial. ISICAMM

Salinas, C. (2021, Marzo 3). La pandemia deja a cinco millones de estudiantes fuera de la escuela en México. El País. https://elpais.com/mexico/2021-03-23/la-pandemia-deja-a-cinco-millones-de-estudiantes-fuera-de-la-escuela-en-mexico.html

Schmelkes, S. (2009). Hacia una mejor calidad en nuestras escuelas. SEP, México.

Schmelkes, S. (2018). Definiciones de calidad de la educación en el Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Revista Gaceta de la Política Nacional de evaluación educativa en México. Año 4 No. 10

UNESCO (2021). COVID-19: Problemas sociales y psicológicos en la pandemia. Recuperado de: https://es.unesco.org/news/covid-19-problemas-sociales-y-psicologicos-pandemia

Downloads

Published

2022-08-30

Issue

Section

Miscellaneous Articles

How to Cite

Vilchis Torres, I., Arguello Zepeda, F., & Segura Lazcano, G. A. (2022). Transformations and educational transitions in Mexico: From quality to excellence, from in person to virtual. Antropología Experimental, 22, 411-421. https://doi.org/10.17561/rae.v22.7113

Most read articles by the same author(s)