Transformations and educational transitions in Mexico
From quality to excellence, from in person to virtual
DOI:
https://doi.org/10.17561/rae.v22.7113Keywords:
Excellence. Educational quality, ICT. Transformation. Hybrid modelAbstract
In recent decades the society and government have made efforts to ensure that more young people have access to higher education, offering equal opportunities for the different groups of the population, being the main consideration the quality, investing resources and seeking policies that guarantee the improvement of results in the educational field. Educational transitions in Mexico are mainly due to the change in educational policies derived from the beginnings of the six-year presidential term, which makes it difficult to standardize criteria, as is the case of the concepts of quality and excellence, the first considered in the neoliberal period and the second as a hallmark in the educational field of the 4T (Fourth Transformation). And it is precisely the concept of excellence that calls us to reflect on social inclusion and access to new technologies in the educational field for those who have less resources and, in the context of a pandemic that extends in time and space, the viability of apply the hybrid model as a new teaching-learning strategy.
Downloads
References
Buendía, Angélica (2020). Revisitar las políticas para la educación superior en México: ¿De su agotamiento a su transformación?, Universidades, 86, Vol.71, Núm. 86, pp. 35-54. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.86.404
Delval, Juan (2017). Los fines de la educación. México. Siglo veintiuno editores.
DOF (2020). Programa Sectorial de Educación. SEP.
Doherty, Geofferey D. (1997). Desarrollo de Sistemas de Calidad en la Educación. La Muralla. España.
Duarte (2008). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) desde una perspectiva social. Revista Electrónica Educare, vol. XII, 2008, pp. 156
GRM (2019), Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. México. Oficial.
INEE (2019). Calidad Educativa. México. Recuperado de: https://www.inee.edu.mx/categoria/calidad-educativa-inee/
INEGI (2014). Estadísticas históricas de México 2014. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/app/biblioteca/ficha.html?upc=702825058203
Reyes, Carlos (2019), El sistema educativo no se reinventa en seis años. México. Campus Milenio num. 794.
Rodríguez, Roberto (2020a), Nivel superior en el Programa Sectorial de Educación 2020-2024. México. Campus Milenio. Núm. 857, pp. 07
Rodríguez, Roberto (2020b), Calidad educativa: ¿suprimir o resignificar? México. Campus Milenio, Núm. 858.
Rodríguez, Roberto (2020c). “Regulación de la educación superior en México: un largo y sinuoso camino”, Universidades, 86, Vol.71, Núm. 86, pp. 13-33. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.86.406
Rubio, J. (Coord.) (1995). La política educativa y la educación superior, Un balance, FCE; SEP.
Sandoval, Forero E.A. y Guerra García E. (2007). La interculturalidad en la educación superior en México. Ra Ximhai, 3 http://www.ejournal.unam.mx/rxm/vol03-02/RXM003000203.pdf
SEP (2020a), Programa sectorial derivado del Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. México. Diario Oficial. Secretaria de Educación Pública.
SEP (2020b), Reglas de operación del Programa Fortalecimiento a la excelencia educativa para el ejercicio fiscal 2020. México. Oficial. En: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5583781&fecha=13/01/2020
SEP (2019), Marco para la excelencia de la enseñanza y la gestión escolar en la educación media superior; perfiles profesionales, criterios e indicadores para docentes, técnicos docentes y personal con funciones de dirección y supervisión. Ciclo escolar 2020-2021. México Oficial. ISICAMM
Salinas, C. (2021, Marzo 3). La pandemia deja a cinco millones de estudiantes fuera de la escuela en México. El País. https://elpais.com/mexico/2021-03-23/la-pandemia-deja-a-cinco-millones-de-estudiantes-fuera-de-la-escuela-en-mexico.html
Schmelkes, S. (2009). Hacia una mejor calidad en nuestras escuelas. SEP, México.
Schmelkes, S. (2018). Definiciones de calidad de la educación en el Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Revista Gaceta de la Política Nacional de evaluación educativa en México. Año 4 No. 10
UNESCO (2021). COVID-19: Problemas sociales y psicológicos en la pandemia. Recuperado de: https://es.unesco.org/news/covid-19-problemas-sociales-y-psicologicos-pandemia
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ivett Vilchis Torres, Francisco Arguello Zepeda, Gustavo A. Segura Lazcano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Responsabilidad de los autores: son responsables por las ideas y datos empíricos de los manuscritos, por la fidelidad de la información, por la corrección de las citas, por los derechos para publicar cualquier material incluido en el texto y por la presentación del manuscrito en el formato requerido por la Revista de Antropología Experimental. Un manuscrito enviado a la Revista de Antropología Experimental no debe estar publicado ni haber sido presentado en la misma forma a otro medio de publicación. Así, mismo, los autores reconocen que conocen y están de acuerdos con estas PAUTAS EDITORIALES Y FORMALES. La dirección de la Revista de Antropología Experimental está permanentemente abierta para aclarar cualquiera de los contenidos aquí citados u de cualquier otra índole que surjan en el proceso de publicación de los manuscritos.